• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skärpning önskas

Status
Stängd för vidare inlägg.

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025
Sv: Skärpning önskas

Okunskap föder fördomar och rädsla föder hat.

Vi är födda och uppvuxna i storstaden men har förmånen att få bo på landet, nära skog, havet och ett naturreservat. Vid våra dagliga promenader med hunden ser vi mycket skit: hästskit, koskit, fårskit, rådjursskit, fågelskit, älgskit, grävlingskit, m.fl. och en och annan hundskit också. Det stör oss inte på något sätt.
Det som däremot stör oss oerhört är den ”skiten” som några få förtappade varelser lämnar efter sig på stigar, utefter vägar, på parkeringsplatser, på gator och på torg, i form av pappers- plast- och metall- förpackningar.
Visst ser vi även en och annan hundskit men det är endast en bråkdel av all den skit som några få av oss, men ändå många, har lämnat efter sig utan att bry sig det minsta om alla oss andra. Varför har dessa människor inga små svarta plastpåsar med sig att tillfälligt förvara sitt avfall i och ta med sig det för lämplig slutförvaring?
Du som inte ser det jag ovan har beskrivit måste gå med skygglappar, kanske det är anledningen till att din okunskap har skapat dina fördomar om att det bara är hundägare som lämnar skit efter sig.
Det är ytterst få hundägare som inte plockar skiten efter sin hund på stränder, planteringar, gator och torg. Det är min erfarenhet!
Alla människor behöver inte tycka om hundar, det är helt oké!
Men att påstå att hundar är helt meningslösa djur har sannolikt sin grund i en rädsla för hunden som i sin tur skapar ett hat mot hundarnas ägare.
Hunden har lierat sig med människan och hamnat i människans tjänst sedan urminnes tider, sannolikt sedan vi klättrade ner från trädet.
”Hunden är människans bästa vän.”
Fördomar och hat är människans värsta fiende!

Tack för ordet och att jag fick framföra min åsikt!
JvH

B

Boxer

Guest

Ett bra skäl att inte ha något klubbmärke på bilen. Visserligen brukar jag plocka upp efter min hund och försöka sköta mej efter bästa förmåga. Men precis som de flesta andra händer det att jag klantar mej på något sätt. Min fasta tro är att medlemmarna i HBK är människor i största allmänhet varken trevligare eller otrevligare bättre eller sämre än alla andra och med samma fel och brister. Med klubbmärket har man extra ögon på sej så jag står över.

H

hianders

Guest

Jag tycker nog att denna tråd kan läggas ner eftersom 99% sköter sig (både i HBK och i andra sammanhang) och tar rätt på sig efter våra hundvänner.

Det är bara att beklaga att någon med tre storväxta hundar inte gör det!! (de lämnar ju lite mer att ta rätt på men då får man ju ha påsar därefter!).

Vi har fyra stycken mellanstora hundar (shelties) och tar alltid upp efter dem, självklart! Har man ingen hundbajamaja/papperskorg i närheten får man vackert ta med påsarna/påsen i husbilen till tillfälle ges att kasta dessa/den.

Jag tror dock inte att man smutskasta HBK för detta, vem vet att det var just en HBK-medlem som inte tog upp efter hundarna??!!! Förutom du Agnej?!
Se vad någon annan skrev om att lämna annat skräp som är värre faktiskt, glas/burkar/plastpåsar mm Hundbajs bryts ju ner!!

Som sagt, lägg ner tråden!

fru hianders/Inger

PS Säg till vederbörande nästa gång som du ser dylikt beteende! DS

F

F.d. 50005

Guest

Hianders
bor man i en husbil med HBK-dekal och utgår därifrån med sina hundar så är det nog flera än bara jag som ser detta. Men jag håller med, lägg ner tråden. Jag hoppas att jag fått fram att det kan straffa oss alla om någon missköter sig.
/Agne

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

"Lägga med tråden" bara för att den visar att vissa medlemmar inte lever upp till det som klubben borde stå för?

Håller med den som skrev att den aktuella medlemmen borde utpekas med medlemsnummer!

Sådant beteende ger bara oss andra klubbmedlemmar dåligt rykte!

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Många är de som vill stänga tråden. Jag är benägen att hålla med och tror att det trådskaparen vill e få fram har gått hem. Förhoppningsvis har även den medlem som inte plockade upp efter sina hundar fäst och begrundat och kanske även bättrar sig i fortsättningen.

Jag stänger därmed tråden.
/Michael, HBK Web

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen