• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skäpt tullkontroll

F

F.d. 17667

Guest
Sv: Skäpt tullkontroll

Tack för svaret!
Men inte helt solklart. Vad jag förstår måste jag öppna garaget, = lagret i lagtexten. Men måste jag även släppa in dom i mitt "hem"?

Frågan är mest hypotetisk, har absolut inget dåligt samvete eller baktankar:cool:

Okey... Jag har en känsla för vad svaret är, men är inte hundra på exakt lagrum eller prejudicerande domslut. Kanske vi har någon tullare med erfarenhet bland "de våra" och som kan peka på aktuellt lagrum eller domslut.

Med tanke på legalt uppträdande tulltjänstemän, men också "pirater", maskeradligor etc... så är det väl inte uteslutet att man till slut står inför situationen.
:)
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Skäpt tullkontroll

Om Du läser lagen som det länkas till tidigare i tråden så kan Du läsa följande.
7 § För kontroll av att sådana förbud eller villkor som anges i 4 § första stycket iakttagits samt för kontroll av att anmälningsskyldigheten enligt 4 § andra stycket eller deklarationsskyldigheten enligt lagen (2004:228) om beskattning av viss privatinförsel av tobaksvaror fullgjorts riktigt och fullständigt, får en tulltjänsteman undersöka
1. transportmedel, containrar, lådor och andra utrymmen där varor kan förvaras vid införsel från eller utförsel till ett annat EU-land,
2. bagage, såsom resväskor och portföljer, samt handväskor och liknande som medförs av en resande vid inresa från eller utresa till ett annat EU-land, eller av den som kan anmanas att stanna enligt 5 § första stycket 2.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Skäpt tullkontroll

snarare lössläppt kontroll,,
dom har ingen rätt att kolla nåt fordon inom #schengen#,,knappast EU heller,,

det fodras nån efterlysn. eller ett annat dokument,,

just därför har vi detta samhälle,,som vi så väl förtjänar,,:p
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Skäpt tullkontroll

Läs Tessis inlägg ovan. Den lagen som länkats till gäller transporter inom EU.
 
Toppen