• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skäpt tullkontroll

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Efter en snabbtur till Tyskland i helgen blev vi stoppade och kontrollerade både i Rödby och i Helsingborg. Tullarna efterfrågade bl a hundpasset. Mycket bra tycker jag att införseln av hundarna som förs över gränsen kontrolleras. Det är naturligtvis också bra att annan införsel kontrolleras.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Skäpt tullkontroll

Hade med tre schäferhundar på senast resan, tyskland, polen, tjekien och hade väl räknat med att få visa passen vid något tillfälle, men det var lugnt.

marunga
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Skäpt tullkontroll

Vi visar ALLTID djurens pass iallafall vid hemkomst till Sverige:oops:!
Är det inte så att man alltid skall åka mot Rött i tullen utan anmodan och invänta tulltjänsteman för att visa djurpassen?
Så har vi alltid gjort!
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Skäpt tullkontroll

Åkte oxå Puttgarden Rödby o sedan Danmark o Örsundsbron i full storm idag. Blev för första gången på de senaste 12 åren stoppad i både Rödby o Malmö. Vet egentligen inte vad de ville, de sa hej o sedan önskade oss fortsatt god resa, behövde alltså inte visa pass ens på hunden. Mycket märkligt men trevliga tulltjänstemän.:spinny:

Sylvia & Micke
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Skäpt tullkontroll

Dom ville bara kolla att ni var skandinaver så att inte ev asylsökande glömmer bort att söka asyl i första asylland som skrivit på Genève konventionen och inom EU Dublin konventionen som reglerar asylrätt inom EU. De som de stöter på får åka tillbaka till Tyskland respektive Danmark och söka asyl där.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Skäpt tullkontroll

Vi visar ALLTID djurens pass iallafall vid hemkomst till Sverige:oops:!
Är det inte så att man alltid skall åka mot Rött i tullen utan anmodan och invänta tulltjänsteman för att visa djurpassen?
Så har vi alltid gjort!

Visst skall man åka på rött om det finns djur med i fordonet.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Skäpt tullkontroll

Visst skall man åka på rött om det finns djur med i fordonet.

Jag har försökt att efterfölja denna regel vid ett antal tillfällen när vi kommit till Helsingborg från Helsingör med Scandlines. Det har vid alla tillfällen varit bortkastad tid, då någon tulltjänsteman var svår att få tala vid/hitta, samt när man väl fick tag i någon så var deras intresse svalt eller helt ointresserade. Nu har jag slutat att köra/stanna på Rött.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Skäpt tullkontroll

Teori och praktik.

Det är ju så det är. Jag vet också att man skall välja rött, men erfarenheten har visat att det bara sinkar och stöter på ointresse. Dessutom har man många mil bakom sig och många mil framför sig, då är det naturligt att man väljer den enkla vägen. Som ansvarsull hundägare är det väsentligaste att man själv vet att man gjort allt rätt för sin hunds bästa!

mvh/
Marunga
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Skäpt tullkontroll

Dom har beting att göra ett antal kontroller för att fylla upp sina pinnar så dom kan rapportera att dom gjort en insats sen går dom tillbaka till softning igen.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Skäpt tullkontroll

Teori och praktik.

Det är ju så det är. Jag vet också att man skall välja rött, men erfarenheten har visat att det bara sinkar och stöter på ointresse. Dessutom har man många mil bakom sig och många mil framför sig, då är det naturligt att man väljer den enkla vägen. Som ansvarsull hundägare är det väsentligaste att man själv vet att man gjort allt rätt för sin hunds bästa!

mvh/
Marunga

Reglerna är inte i första hand tänkta för din hunds bästa utan för att hindra införsel av smitta.

aake
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Skäpt tullkontroll

Vi har bara åkt och ställt husbilen vid den "röda parkeringen" och inom fem minuter så har en tulltjänsteman varit på plats.
Men varje gång så har de frågat om hur mycket annat vi har med oss och en gång så kollade de runt inne i husbilen.
Så har man lite dåligt samvete (en husbil med jättelastvikt) och husdjur så vete tusan hur man gör:D

Anders och goldenflickan Molly samt den lätt överviktiga katten Ludde.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Skäpt tullkontroll

Under de 9 år hunden varit med utomlands, har jag alltid kört på grönt, aldrig blivit stoppad. Första gången för 9 år sedan när hundpasset var nytt, stannade jag vid bron, sökte upp en tullare och berättade jag hade hund, han kallade på 2 till. Titta här är en med hundpass, men vet ni vad vi skall göra, sa han.

De gånger jag fåt vissa hundpasset är på campingar i Tyskland o Frankrike under alla åren är det nog 5 gånger.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Skäpt tullkontroll

Vi har bara åkt och ställt husbilen vid den "röda parkeringen" och inom fem minuter så har en tulltjänsteman varit på plats.
Men varje gång så har de frågat om hur mycket annat vi har med oss och en gång så kollade de runt inne i husbilen....

Får tullen verkligen gå in och kolla i husbilen? -om man inte bjuder in dom förstås. Behövs inte tillstånd för husrannsakan?

Kan vara bra att veta, en fråga som ofta leder till diskussioner :confused:
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Skäpt tullkontroll

Får tullen verkligen gå in och kolla i husbilen? -om man inte bjuder in dom förstås. Behövs inte tillstånd för husrannsakan?

Kan vara bra att veta, en fråga som ofta leder till diskussioner :confused:

Är §7 svaret på din fråga möjligen

Lag (1996:701) om Tullverkets befogenheter vid Sveriges gräns mot ett annat land inom Europeiska unionen

med ökade befogenheter 1 jan 2013

Ökade befogenheter att kontrollera punkskattepliktiga varor - Tullverket [NS4 version]
 
Senast redigerad av en moderator:

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Skäpt tullkontroll

Tack för svaret!
Men inte helt solklart. Vad jag förstår måste jag öppna garaget, = lagret i lagtexten. Men måste jag även släppa in dom i mitt "hem"?

Frågan är mest hypotetisk, har absolut inget dåligt samvete eller baktankar:cool:
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Skäpt tullkontroll

Enligt lagen får dom genomsöka ett fordon. En personbil är ett fordon, även om det är typ 2.
 
Toppen