• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skäms

quest

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2025
Sv: Skäms

När jag läser om detta tema i olika sammanhang så kommer jag alltid att tänka på de som berättar om sina olika resor här i världen. Inte så sällan så kan man läsa att vi var ute i tre veckor, eller mer, utan att köra in på någon campingplats. Hur klarar man då ovanstående problem?
Jag misstror ingen, men det skulle vara roligt att få ett ärligt svar.
Vårt reckord är 60 timmar, sen är dasset fullt.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

quest:
Där kan jag lugna dig beträffande avloppsproblem och långfärd utan camping. Förra året var vi ute 44 dagar utan att stå på camping en enda gång. Aloppsfrågan löste vi enkelt genom att utnyttja tömningsstationer på rastplatser med sådana, ibland stod vi på ställplatser och passade då på att tömma och fylla och i enstaka fall nyttjade vi avloppsbrunnar, exempelvis i Yorkshire utanför en låst offentlig toalett.

Gråvatten kunde vi ibland dumpa när vi stod på gräsytor i öde trakter. Speciellt om det regnade så var det knappast något som störde. Däremot tömde vi inte gråvatten om vi stod tillsammans med andra eller på platser som var välbesökta.

quest

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2025

Tack Michael!
Det var det jag misstänkte, med lite sunt förnuft och gott omdöme så löser man detta på ett smidigt sätt.

Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Var finns det sådana stationer, jag har alltid undrat vart man vill att vi ska tömma.Själv åker jag ner till tvättstationen och tömmer avloppet färskvattnet tömmer jag varsom det är ju rent.Men jag tror inte att dom som äger tvättstationerna tycker att det är kul att man tömmer där.så vart tömmer ni vill hemskt gärna veta.sussi

Jag läste i en artikel att man kund tömma ut sitt gråvatten över alla brunnar i stan som hade en märkning med A som stod för avlopp .

Men även om detta är rätt så kommer ju alltid någon som ser detta och inte vet om att det är okay och säger till eller skriver att det inte är okay .

Vi fick också hem rastplatskartan från transportstyrelsen med tömningsplatser .

Beställes här gratis : Rastplatskartan 2010 / Vägverket

F

F.d. 53086

Guest

Vid latrintömning förra året på Vägverkets rastplats i Ljungskile så hänvisade personalen till dagvattenbrunnarna utanför på vår fråga var vi skulle tömma gråvattnet.
Detta har jag fortsatt att göra hemma på vår gata efter de flesta utflykter vi gjort och egentligen är väl inte disk/duschvatten värre än alla biltvättar som utförs på samma gator och detta vatten rinner ju ner i dagvattenbrunnarna.

Toatanken tömmer jag oftast hemma i toaletten utan något som helst problem.

Mvh/Janne S

Hans Andersson

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
5404
Medlemskap
2025

Mycket av "moralister" på den här websidan. är det inte "vattentömningar" så är det "elverk". Eftersom man själv ger sig mandat att uttala sig i dylika ärenden antar jag att man i alla avseenden är helt fel och klanderfri själva?
Hans Andersson

F

F.d. 25189

Guest

Ja sant det Hans ! Moralens väktare vakar över oss ! Fanns ett gammalt ordspråk som jag har kommit till att gilla mer och mer eftersom alla har så fullt upp med alla andra människor vad dom gör och inte gör så växer det ännu starkare i mig ! Tror dom flest hört ordspråket också :) Sköt dig själv och skit i andra. Fast det är tydligen svårt för många att göra det, Sen ska man naturligtvis bemöta andra människor som man själv vill bli bemött och visa hänsyn !
mvh:liaking™

Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det är nog just ordspråket "Sköt dig själv och skit i andra" som är måttot för många husbilsfarare. Men eftersom vi lever i en socialt integrerad värld så måste detta motto bakas ihop med hänsyn till andra. Dessa "andra" tycks ju ha en tendens att införa restriktioner mot bland annat oss.

Genom att Sköta oss själva och skita i andra fullt ut kommer vi att skapa så mycket bad will att antalet tvåmetersbommar över parkeringsinfarter, förbudsskyltar och andra restriktioner kommer att accelerera och vi får allt svårare att Sköta oss själva och skita i andra.

F

F.d. 25189

Guest

Ja man kan ju säga saker på många olika sätt men ser ju ingen nytta i att göra det på forumet med tid och plats och att bilen hade hbk logga. Kanske Hbk skulle ta och komplettera sin folder * Att tänka på när du parkerar din husbil* Med lite info om önskvärt beteende på en ställplats tex att man inte har kranen till gråvattentanken öppen om det kan störa omgivningen och lite övrig info om hur klubben vill att man ska uppföra sig, Inte för att jag är speciellt förtjust regler men då har man iaf sått ett frö för eftertanke,
Och om jag skulle stå på en ställplats och se nån som släpper ut sitt gråvatten skulle jag naturligtvis påpeka det ! Men det är väldigt viktigt hur man gör det ! Jag skulle ha gjort på följande sätt : Hej du jag tror du glömt stänga kranen till spillvatten tanken, och det är viktigt att man gör det så inte dom känner sig påhoppade utan man är glad och trevlig och utgår ifrån att dom glömt stänga kranen och inte gör det med flit,Skapa en dialog ! Och om man blir illa bemött så är det bara gilla läget och tacka för sig och gå därifrån för en del människor går automatiskt i försvars-ställning, men jag tror ändå att denna person tänker efter nästa gång han/hon står på en ställplats.

Men för övrigt tycker jag faktiskt att man ska sköta sig själv och skita i dom andra :p
mvh:liaking™

F

F.d. 55368

Guest

Har ochså beställt. Tac för tipset. Finns kanske "tömplatser" för oss med fasta tankar ochså. Är inte alltid man har nå´n släktings gödselstack i närheten. Kan bli lite panik och extra mil när tanken är full.:oops:)

F

F.d. 7747

Guest

Jag tycker inte att jag har hänga ut någon/ några. Jag tycker det är jav..... dåligt av den och alla andra som gör detta. Sen spelar det ingen roll om det är rent eller smutsigt vatten. Där finns tömnings stationer att tömma på. :mad:

Jag trodde att vi fick ta upp saker till diskussion på hemsidan eller är det så att du kännde dig träffa???:mad:

Hälsningar Brittan

:confused: Vad är det för farligt att ev, tömma ut rent vatten , varför ska man behöva skämmas över det ?
Många sommarstugor och gamla torp har direktavlopp för spillvatten/diskvatten till en stenkista inget som dom skäms över dessutom godkänt i dom flesta fall .

Ibland undrar jag om vi överhuvudtaget har rätt till att använda husbilen när man läser alla dessa förmaningar från dessa moralister som inte gör annat än ser fel i allt .

Själv tappar jag ut gråvatten över avloppsbrunnar ibland i nån grusgrop eller på nån gräsmatta , likadant gör jag med färskvattnet ibland om jag tycker att det legat lite för länge i tanken och vill byta ut det.

Händer också att jag kör det inbygda elverket vid nåt tillfälle när elen håller på att tryta , har vid ett antal tillfällen fått höra det olämpliga i det också av vissa moralister .

För ett tag fanns det också en önskan på forumet om att vi skulle börja svartlista husbilshandlare och verkstäder som vi inte gillade , själv kan jag inte förstå varför en husbilsklubb ska verka som angivare och smutskasta folk som vissa av oss inte gillar .

:confused: Därför är det med förvåning och rädsla jag läser om hur klubbkamrater med eller utan logga och nummer på sin husbil ska skämmas och hängas ut på forumet , när nån eller några inte följer dom regler som vissa medlemmar har satt upp , och som dom dessutom har mage att publiceras på forumet utan att känna till hela bakgrunden till det inträffade .

Låt klubben fortsätta vara en husbilsklubb och sluta hänga ut husbilsägare som ni inte tycker lever upp till era höga ideal .

:rolleyes:Rulla Lungt !

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

En extra toakassett är en bra investering! Vi köpte en extra till vår nya husbil, för naturligtvis så är kassetten full, man hittar ingen tömnningsplats och bägge barnen ska på toa precis då....:wub:

Med den extra kassetten har man flera dar på sig att hitta ett tömningsställe!

Kurt JL Nilsson

HBK Medlem (P)
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Husbilsklubben.ses styrelse håller på att utforma ett program för genomförande av fler tömningsstationer i Sverige. Förhandlingar med Sveriges kommuner och landsting (SKL) och leverantör pågår. Programmet kommer i sin helhet att presenteras till hösten.

Håll ut och ha en skön husbilssommar och töm grå- och svartvatten på ställen lämpliga därför.

F

F.d. 18073

Guest

Sunliner!

Om du tycker det ok att tömma din skit och ditt gråvatten lite varstans så får det stå för dej.
Jag är kanske gammelmodig och i dina ögon en moralist med magsur attityd som gillar leka polis, men jag tycker inte det är ok att göra så.
Men jag lovar dej att bita ihop och låta andra göra vad fan dom vill utan att reta upp mej. Blunda och köra vidare och ha trevligt.
Tänka på sej själv och skita i andra.
Vi kanske syns där ute.
Mvh Ugglan

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025

En liten avstickare på en mindre skogsväg ett tiotal meter ut, för att tömma gråvattnet tror jag inte skadar varken andra eller naturen.
Toan däremot, i därför avsedda platser, på parkeringsplats, rastplats, ställplats eller en campingplats
Överblivet färskvatten i dagvattenbrunn, medans jag tömmer bilen när jag kommit hem.

Mvh
larsemil

F

F.d. 25038

Guest

Man kanske inte hinner sköta sej själv när man har fullt upp med å sköta andra;)

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Om ni kör i regn och vattnet skvätter högt och lågt tycker en del husbilsåkare det är helt OK att tömma grå och fäskvattnet ute på vägen under färd.Och vår herre spolar ju snällt efter er och ingen märker något tänk så bra.
Det är många av oss som naturligtvis tar tillfället i akt när det dyker upp.Undrar hur många som känner sig träffade nu?Hur är det nu med samvetet gör det ont nu?Måste ni tömma välj då som tidigare påpekats en lämplig plats därom borde vi vara eniga.
Helt klart är att det finns olika viljor bland medlemarna.
TOA är något annat eller hur oj
nu kom nog glorian lite på sned.
Kanske borde man täcka över dekalen i sommar så man kan få lite lugn och ro tänk om du spiller ut groggen och någon medlem ser detta hjälp.
2179 Drutten:music-icon:

Senast ändrad:
F

F.d. 6270

Guest

Efter ha läst allt detta är jag tyvärr ytterst tveksam till att klista på några som helst husbilsklubbsdekaler på min husbil och då är jag ändå en omdömesgill person (dock inget helgon).

Tycker inte det är vårt jobb att agera poliser eller hänga ut folk, sen tror jag de flesta av oss har egna brister och begår misstag + sen är min erfarenhet att den lilla klick av personer som gör sådana uppenbara "regelbrott" är totalt immuna mot tillsägelser.

Har bara svårt för all typ av "talibanism"

Tack för ordet.

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Hej.
Idag fick jag från Trafikverket Rastplatskartan för 2010.
I teckenförklaringen finns markerad en röd punkt och det står att, citerar
" Tömningsplats för fast latrin", men efter en snabbt kol på kartan har jag ej funnit någon eller några platser i hela Sverige.????????????????????????.
Hur ska vi tolka det.
Har jag tittat för snabbt ?.

Mvh

Perrovski

Kjell & Britt-Inger

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
4375
Medlemskap
2025

Hejsan
Om ni tittar längst ut till höger där det är länsvis redovisat finns det massor av ställen som har latrintömning fast där är den inte angiven med röd prick utan med svart prick.

Senast ändrad:
Toppen