• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skäms

brittan

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
3942
Medlemskap
2026
Du som stod med din husbil på Susedalens rastplats i södergående riktning längs E 6 idag vid ca 17 tiden burde skämas. Detta var inget lämpligt ställe att tömma ut vattnet från din husbil. Oavsett om det var färskvatten eller gråvatten. När jag också så att du hade klubbmärke på din bil så blir inte saken bättre. :mad:

Hälsningar Brittan

F

F.d. 25189

Guest
Sv: Skäms

Men herregud vart är det här på väg åt? Flera trådar dyker upp om dessa tömningar av tankar ! Kan ni inte hålla det i en tråd eller säga åt personen öga mot öga ?
Tycker tyvär att det spårar ur lite när man sitter och anger vart en människa med hbk logga tömt en tank när man inte ens vet vad han tömde för tank, ja det är lite dumt att göra det offentligt så där! men jag anser det lika dumt att lägga ut det här...
Det va min åsikt ! Tack för den och varsågod och hugg.
mvh:liaking™

Senast redigerad av en moderator:

brittan

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
3942
Medlemskap
2026

Jag tycker inte att jag har hänga ut någon/ några. Jag tycker det är jav..... dåligt av den och alla andra som gör detta. Sen spelar det ingen roll om det är rent eller smutsigt vatten. Där finns tömnings stationer att tömma på. :mad:

Jag trodde att vi fick ta upp saker till diskussion på hemsidan eller är det så att du kännde dig träffa???:mad:

Hälsningar Brittan

F

F.d. 15640

Guest

Jag tycker inte att jag har hänga ut någon/ några. Jag tycker det är jav..... dåligt av den och alla andra som gör detta. Sen spelar det ingen roll om det är rent eller smutsigt vatten. Där finns tömnings stationer att tömma på. :mad:

Jag trodde att vi fick ta upp saker till diskussion på hemsidan eller är det så att du kännde dig träffa???:mad:

Hälsningar Brittan

var finns alla dessa tömmningsstationer, förutom inne på campingar???

susanne

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3647
Medlemskap
2025

Var finns det sådana stationer, jag har alltid undrat vart man vill att vi ska tömma.Själv åker jag ner till tvättstationen och tömmer avloppet färskvattnet tömmer jag varsom det är ju rent.Men jag tror inte att dom som äger tvättstationerna tycker att det är kul att man tömmer där.så vart tömmer ni vill hemskt gärna veta.sussi

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

På de bilar där man kommer åt avtappningen från gråvattentanken kan man tömma i toatanken och sedan i latrinavloppet. Då spolar man även ur toatanken med redan smutsigt vatten och slipper använda färskvatten. Ett par vattentäta handskar är inte helt fel vid denna manöver. Handskarna är bra att ha även när man tankar diesel.EssoJ

F

F.d. 18073

Guest

Var med om något liknande i helgen, dock ej med spillvatten.
Körde in på en parkering vid Fulltofta söder om Höör. Där stod redan en husbil.
Ut från skogen kom en äldre herre med en pojke. Mannen bar på en toatank som jag förstod att de hade tömt där.
Jag blev arg och gick ut och frågade om lämpligheten till i mitt tycke deras svinaktiga sätt. Han skrattade och sa något om att det är ju bara naturliga råvaror. Sedan fick de bråttom därifrån.
Tyvärr tänkte jag inte på att ta regnumret. Men husbilen var en Adria med HBK-logga på.
Är det så konstigt att vi snart inte är välkomna nå'nstans när vissa bär sej åt på detta viset.
Och vad ger det för signaler till en liten pojke när en vuxen tycker det är OK att bara slänga skiten i skogen var som helst.
Hoppas vederbörande känner igen sej och tar en funderare på sitt, vad jag tycker olämpliga tilltag.
Skärpning!

Anki o Claes 950

FD HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
950
Medlemskap
2022

Jag har med min lunga och tömmer på vägverkets rastplatser.
Nu ska jag berätta om en händelse har precis varit och tömt stannade
och åt, därefter blev det diskning. Döm om min förvåning när hustrun sa
att det låter som diskvattnet rinner ut på asfalten. Jag skämdes men
tänk så lätt det är att fela.

F

F.d. 25189

Guest

Hälsningar Brittan

Du skriver skäms på ett forum när du sett en husbil med hbk logga som tömt nån tank i en helt ny tråd när det finns redan aktuella trådar i den diskussionen och jag vet att jag behöver inte läsa men skriver man bara *Skäms* så klart man kollar vad man ska skämmas för ! Och jag känner mig inte alls träffad för min bil har inte varit på nån resa senaste veckorna ! Och inte har jag monterat loggorna heller och vet inte om jag ska göra det för då ska det väl skrivas på forumet att man kört för fort, eller för sakta, eller blinkat försent, Man kan informera hur man bör uppföra sig med tömning av tankar och vart men inte så som det görs här,
Ska försöka hålla mig till dom mer sakliga trådarna typ Brors och dom andras byggen och fel avhjälpningar för dom här gnäll trådarna är bara så jobbiga.
Såja nu kom min åsikt igen Brittan och nu vet du att det va inte jag som tömde där.
mvh:liaking™

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Kan inte låta bli att svara på detta. Jag sköter mig alltid när jag är ute med husbilen och åker, det händer ibland att nöden har ingen lag när jag reser med personbilen och måste stanna och tömma blåsan inte tusan är det någon som stannar och ryter till då inte :D.
Kan tänka mig att rastplatser och andra ställen det går att stanna på redan är nedpissade och fullsketna redan så tömmer man något som inte innehåller gifter i skogen tror jag inte det spelar så stor roll om man gör det lite snyggt och tillräckligt på sidan om.
Ha en trevlig sommar i hjulhusen.

Pelle 570

Senast ändrad:

susanne

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3647
Medlemskap
2025

Nu har jag beställt en karta . Men vad jag vet så är det ju inte så utbyggt som i danmark och tyskland med avlopp i backen som bussar och vi kan tömma i.sussi

F

F.d. 29925

Guest

Måste nog erkänna att jag är en av de som släppt vatten under färd.
Vad andra såg eller tyckte vet jag ej, men utsläppet varade under säkert 200 meter.

Det gick till så här, jag körde igenom ett gupp, magnetventilen till pannan orkade inte stå emot tyngdkraften och det blev en "blöt rand" efter bilen. Men vad det var för vatten kunde ju ingen se som såg det blöta spåret.

Det som irriterade mig var att jag behövde kompletera vattenförrådet.:rolleyes:

Eva och Ronald

HBK Medlem
Kommun
STAFFANSTORP
HBK-Nr
559
Medlemskap
2025

Om det nu var färskvattnet så vill jag påminna om att regnvatten är långt mycket förorenat än fäskvatten så förbjud då oxå det att regna! :confused:
Tömde på High Chaparral innan jag körde hem.

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Vet inte hur många Husbilar det fiss i landet, Vi kanske skulle hjälpa vattenfall och töma
våra tankar vid deras kraftstationer så ökade vattentillgången i älvarna och vi fick billigare el.

/vidhem

F

F.d. 52994

Guest

Jag förstår egentligen inte disskussionen. Det finns platser över hela landet där man kan tömma skiten, vägverket har, campingar har mot en liten avgift och det brukar stå torrdass på många ställen. Det går att tömma skiten på avsedda ställen, det är nog bara viljan som saknas.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Tänk om alla kunde sköta sig själva så vore det mera trivsamt. Det finns tydligen många bror och syster duktig som sätter kaffet i halsen om någon spiller litet rent driksvatten.
Att tömma toatanken eller gråvatten där det inte stör någon är inte något att reta sig på.
När utedass var vanliga grävde man oftast ned innehållet i tunnan i jorden och det är inte värre än att vilda och tama djur gör sina behov när och var de behagar. Det är platsen det sker på som avgör om det är störande och där tror jag de flesta tar god hänsyn. Att leka polis tyder bara på att vederbörande har för litet att fylla sin tid med och en allmänt magsur attityd.

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025

Har lagt märke till tältare både i Sverige och utomlands som diskar vid sitt tält. Inte går de bort med vattnet utan häller det över en buske i närheten. Skadar inte naturen. men det är klart häller de ut vattnet där på samma plats under ett par veckor kan det nog bli lite lukt eftersom diskvattnet innehåller både fett och matrester.

Har för övrigt tittat på vad det är i gråvattnet, lite vatten från kokt potatis eller makaroner, tvättat händer och ansikte, borstat tänder, i stort sett inget man behöver flyga i taket över. Att släppa det på uppställningsplatsen/campingplatsens ruta är naturligtvis inte vettigt.

Per-Åke

Toppen