• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sjötorps gästhamn tvingas stänga drygt 20 platser

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Sjötorps gästhamn tvingas stänga drygt 20 platser

Hej Leif!

Är inte problemet i denna fråga att varför måste han avstå ställplatser som han lagt ned tid energi och en hel del pengar på och sedan få allt raserat på en nyupptäckt parkfråga?
Skulle vara bra att få veta hur detta papper helt plötsligt dyker upp och ställer allt på ända och få ett svar på varför inte tidigare.

Dom har lagt säkert lagt ned massor av kronor på att bygga en ställplats till ingen nytta pga en som hellre tittar på båtmaster i en kanal men blir störd av rumpor av husbilar, hoppas den grannen oxå får betala en hel del för sitt överklagande, jag hoppas oxå att han inte suttit med denna information och bara väntat.
Men som slutord på inlägg 12 och 14 kan jag säga att läser jag dessa rader ser jag ingen sympati för hen som lagt ned säkert massor av pengar och inte får något tillbaka, däremot att vi ska acceptera att andra sidan oxå ska tänkas på.
Självklart är det så man träter inte ensam men jag tänker ändå till slut varför dök inte detta papper upp tidigare.
Ville han klämma till och få det att kosta eller kom papperet upp som det påstås.
Hoppas vi får ett svar någongång för någon får antagligen betala stort för ingenting.

PS! Ha en riktigt trevlig helg, själv jobbar jag.:)

Vänligen
Pelle

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Pelle...

Lundsholm har gett oss saklig fakta om vad som hänt men inte mer.
Vi kan utifrån det inte hänga ut någon av parterna i tvisten som vi i husbilsklubben så ofta gör

Att jag och säkert alla i klubben hoppas på att det ordnar sig till det bästa för ställplatsägaren och med det även oss, är inte det som Roger67 och jag skrivit om.
Detta blev en urspårning, det ber jag om ursäkt för.

/Leif som snart lägger sig. Hoppas jobbet flyter på lugnt inatt:wink:

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Mariestads tidning idag.

IMG_4676.jpg

IMG_4674.jpg IMG_4675.jpg

Jag har också fått påstötningar från Sjötorp att förtydliga detta med en granne. Det finns 2 hus som närmaste granne och det ena husets ägare har överklagat, medan det andra husets ägare är en positiv kraft för ställplatsen och har jobbat för dess existens, samt är även själv husbilsåkare. Det är lätt att vara efterklok och tyvärr nämnde jag granne från början. Detta misstag tar jag helt på mej och inser att jag inte borde gjort. Men den positiva grannen hade också fått kritik helt utan orsak. Jag får be om ursäkt och ska prata med dom nästa gång jag ser dom i Sjötorp.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

I denna tråd verkar alla tala för sin egen sak. Det är mest synd om oss husbilsägare som inte får stå på de bästa platserna. Men om sanningen ska fram så är det vi som skapat denna myndighetshysteri. I Sjötorp liksom på Öland och fler ställen som kommer, så har de som driver ställplatserna börjat i fel ända.
Om det finns en detaljplan eller en gammal stadsplan så är det den som gäller, det kan varken ni eller jag ändra på. Strandskyddslagen i Miljöbalken likaså. När nu efterfrågan är så stor som den är nu så blir det många misstag begångna. Vi passerade Sjötorp kristihimmelfärdshelgen och när vi rullade in var det knökfullt över allt. Jag sa till min fru att detta kommer nog inte att få pågå länge till.
Lagstiftningen är ju till för oss alla. Har man nu gjort ett fel att bevilja ett bygglov för att utöka ställplatsen på parkmark så är det bara att ta skeden i vacker hand. När man tänker sig att göra en sådan här grej måste man kolla upp allt innan och då menar jag allt. För blir det fel eller misstag blir situationen sådan att det blir omöjligt att rätta till i efterhand.
Jag har hjälpt till med en överklagan av ett negativt beslut på en ställplats till Mark- och miljödomstolen, ser därför fram mot att det kommer vägledande domar. För som det är nu så verkar domstolarna gå på länsstyrelsernas linje.
Men framför allt så ska ni veta att myndigheterna har i detta läge än så länge handlat helt felfritt, det är tråkigt men så är det.
Så det enda vi kan göra är att hoppas på det bästa och att de som jobbar med att få till stånd nya ställplatser tar hjälp av proffs och kunniga inom området.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Kanske är de som driver ställplatsen i viss mån själva orsaken till det här? När vi var där förra sommaren var det husbilar överallt, bilar på tvären uppe vid bryggorna, bilar på gräset uppe vid kanalen, med markiser ute och utemöbler och grillar på gångvägen, så vill väl ingen att det skall vara vid ett fint besöksmål, tänk om båtägarna hade belamrat på motsvarande sätt?
Det hade nog ingen gillat. Man får nog försöka se det här ur olika vinklar och inte bara hänga husägaren som får en vit mur framför sig.
Vi gillar verkligen Sjötorp och åker dit vid alla tider på året, men det tål inte obegränsat med husbilar om det skall fortsätta vara trivsamt. F.ö. är väl iden med bandyplanen som extra ställplats inte så dum, det är inte många minuters promenad därifrån!

Toppen