• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sillbullar - gudarnas gåva till människorna!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Vad gäller goda smaker så finns det en smak som jag har saknat i 30 år ungefär och det är den fantastiska smaken av sillbullar. Jag pratade med den mycket trevlige fiskhandlaren (fiskhandlare är alltid mycket trevliga) i Alingsås häromdan och han sade att efterfrågan är ungefär noll idag, tyvärr. Väldigt synd eftersom just sillbullssmaken hör till de stora kulturbärande smakerna i varje fall i västra Sverige. Ett kulturarv som riskerar att gå i graven.

Någon som vet var det finns sillbullar att köpa eller har ett bra recept på goda sillbullar? Jag har försökt åstadkomma goda sillbullar själv men skändligen misslyckats. Fiskhandlarna förr var mästare på detta område!

Jappe
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Sillbullar - gudarnas gåva till människorna!

Nej tyvärr har jag inget recept på sillbullar, trots att jag är fiskarpojk så har jag aldrig blivit serverad sillbullar, men just nu finns den fantastiska primören skarpsill att tillgå som slår nästan allt i matväg.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Sillbullar - gudarnas gåva till människorna!

Bra, den används till sillbullar! Sedan är det bara lite lök eller kanske purjolök + vadå? "Köttrester" lär också ingå. Någon här borde väl känna till receptet. Finns det inga fiskhandlare bland medlemmarna?

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Sillbullar - gudarnas gåva till människorna!

Det är Stockholmsvarianten. Den har jag inte ätit. Kanske värd att pröva dock.

Alla fiskhandlare i Göteborg sålde vansinnigt goda sillbullar på den tiden det begav sig.

Jappe
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Sillbullar - gudarnas gåva till människorna!

Det är Stockholmsvarianten. Den har jag inte ätit. Kanske värd att pröva dock.

Alla fiskhandlare i Göteborg sålde vansinnigt goda sillbullar på den tiden det begav sig.

Jappe

Du var mej en kräsen rackare:). Månne detta recept falla dig bättre i smaken?

Recept från Gerda Jönsson Anneröd vid Brygge Sotenäs kommun. Handskriven kokbok, troligen skriven i början till mitten av 1900 talet.

Sillbullar af färsk sill
Ingredienser:
5 stora färska sillar

1 tkp gräddmjölk

1 kkp fint skorpbröd

2 ägg

Salt, peppar och muskottblomma efter smak

2 msk smör eller flottyr till stekning.

Beredning:
Sillen rensas och tvättas väl samt befrias från skinn och ben, hvarefter den males eller hackas mycket fin. Uti sillfärsen inarbetas så småningom gräddmjölken, de uppvispade äggen det fina skorpbrödet och kryddorna. Af färsen formas bullar som stekes i god flottyr eller smör, serveras varma med sötsur sås.

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Sillbullar - gudarnas gåva till människorna!

Jösses, där satt den, kanske. Det receptet måste jag prova! Du måste vara en sann gourmet som gör dig sådant besvär för en i grunden väldigt enkel sillrätt. Men man ska inte underskatta sillen! Det finns mängder med fantastiska sillrätter. Ett bra exempel är Janssons frestelse!

Tack Bennie!

Jappe

PS. Enda nackdelen med sillrätter är att hälsodrycken rödvin inte passar så bra till dem. Passar så bra? Det passar inte alls! Eller - gör det? Jag skulle inte ens komma på tanken att prova. Någon här har kanske gjort det?
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Sillbullar - gudarnas gåva till människorna!

Vet inte om det är vad du söker men här har du ett recept. Har aldrig ätit detta men det verkar vara gott så man får väl pröva.
Sillbullar med korintsås | Recept.nu

Bennie

Det är möjligt att detta förtärs i Stockholm och andra exotiska orter, men alldeles säkert är att det är det slag av perfekta sillbullar med korintsås som jag ätit här i Jämtland ända sedan min tidiga barndom.
Njutes lämpligen tillsammans med öl och jag vill varna Jappe för att han kan förlora smaken för rött om han experimenterar med vin till rätten.

aake
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Sillbullar - gudarnas gåva till människorna!

Jösses, där satt den, kanske. Det receptet måste jag prova! Du måste vara en sann gourmet som gör dig sådant besvär för en i grunden väldigt enkel sillrätt. Men man ska inte underskatta sillen! Det finns mängder med fantastiska sillrätter. Ett bra exempel är Janssons frestelse!

Tack Bennie!

Jappe

PS. Enda nackdelen med sillrätter är att hälsodrycken rödvin inte passar så bra till dem. Passar så bra? Det passar inte alls! Eller - gör det? Jag skulle inte ens komma på tanken att prova. Någon här har kanske gjort det?

Kul att receptet var till belåtenhet. Nja, någon gourmet kanske jag inte är men laga & äta mat är något jag är litet av ett intresse. Sill i alla dess varianter & strömming är fantastiskt gott om man räknar bort surströmming som jag har provat (i mitt tycke oätlig:D). Du får laga till & låta dig väl smaka.
Du kanske skulle prova mjölk att dricka till, det drack dom förr utan att dö :D.

Bennie
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Sillbullar - gudarnas gåva till människorna!

Sill är gott, men mjölk har jag inte druckit på säkert 40 år. Sillbulle får testas. Med öl.
>Blasse
 
Toppen