Argumentet som ble brukt i Norge var at det ble enklere for legene, de trengte ikke lenger å annmelde en som ikke burde kjøre bil - kun å fylle ut repporten ærlig så tok veimyndighetene saken videre.
Vill du prova på vår karta över Husbilsplatser?
Direkt till Demo-platserna,
klicka här.
Som medlem har du full tillgång till hela programmet.
För att bli medlem betalar du 150 kr i anmälningsavgift och 100 kr i årsavgift.
Efterföljande år betalar du endast årsavgiften på 100 kr.
Mer information om programmet, klicka på länken och rulla bilden nedåt.
Ett måste i varje husbil
Visst är det känsligt men som anhörig har man också ett ansvar Vet man att någon inte är lämplig så kan man följa med denne till vårdcentralen och poängtera saken. Så klart inte alltid populärt men det ibland det rätta o göra,Många 60+ här känner säker nån i 80 års ålder som "kanske inte borde köra"
Det finns dock också en del 40+ som känner några 60+ som "kanske inte borde köra"
o.s.v
Det är som sagt ett känsligt ämne som dessutom kräver en stor portion av självinsikt och självkritik och just detta är människan väldigt dålig på i allmänhet och "gamla gubbar" i synnerhet.
Jag vet inte om du har gjort det?Visst är det känsligt men som anhörig har man också ett ansvar Vet man att någon inte är lämplig så kan man följa med denne till vårdcentralen och poängtera saken. Så klart inte alltid populärt men det ibland det rätta o göra,
Ja, särskilt om den personen det gäller vill ha kvar sitt körkort inte vill gå.Jag vet inte om du har gjort det?
I teorin låter det jättebra.
Men ytterst tveksam om det skulle funka i praktiken
Ja! Bortsett från alla fall där den äldre är ovetande om sånt som sker pga deras osäkerhet i trafiken, dåliga avståndsbedömningar, felplacering på vägen mm mm mm mm.Men skämt åsido, så är de äldre inte speciellt orsaken till trafikolyckor, det är de yngre. Den psykologiska mognaden hos denna grupp är kanske viktigare.
Eftersom jag har spanskt körkort är jag van att vart 10:e år förnya körkortet genom en enklare hälsokontroll. Fick nytt körkort 2012, men det gällde bara i sex år, fram till min 70 årsdag. Hälsokontrollen vid 70 år var större, med framförallt ett digert frågeformulär som skulle besvaras och undertecknas ”på heder och samvete”. Rätt snabbt genomfört och svaret fick jag direkt.
Efter att fyllt 70 år gäller mitt körkort i 5 år, sedan blir det ny hälsokontroll för förnyat körkort. Kuriosa, om jag kommer ihåg rätt så kostade det senaste körkortet bara 50% av vad jag tidigare betalat, — Logiskt gäller bara i 5 år halva tiden, fick jag förklarat av den privata läkarmottagningen som sköter hälsokontrollerna i vår kommun.
Flesta länderna i Europa har systemet med obligatoriska hälsokontroller, medan Sverige hållit sig fast vid sin linje, där läkarna har ansvaret att rapportera avvikelser som kan påverka bilkörningen.
Rätt eller fel.....? SIFO har gjort en undersökning på vad svenskarna har för uppfattning i frågan. Det visade sig att en klar majoritet (68%) tycker att vi borde också ha obligatoriska hälsokontroller för äldre förare, trots att den gruppen sällan är involverade i olycksstatistiken.
Inte förvånande var att gruppen 56 - 79 år, minst entusiastiska till tanken, men trots allt ansåg 52 % av dem att det var en bra idé.
Här kan du läsa mera: Sju av tio: Inför obligatoriska hälsokontroller för äldre bilförare
Undrar om inte dagarna är räknade för den svenska modellen?
Tommy
Jag gör mina på vårdcentralen o det kostar 150 krJag har haft flygcertifikat i 45 år så jag vet hur det här med obligatoriska hälsokontroller fungerar. Man får inte göra dom i den vanliga vården utan måste vända sig till privatläkare till en kostnad av runt 3000 sek.
Har dom flygläkare på vårdcentralen???Jag gör mina på vårdcentralen o det kostar 150 kr