Sifo: 7 av 10 säger ja till obligatoriska hälsokontroller för äldre bilförare

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
18.841
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Argumentet som ble brukt i Norge var at det ble enklere for legene, de trengte ikke lenger å annmelde en som ikke burde kjøre bil - kun å fylle ut repporten ærlig så tok veimyndighetene saken videre.
 

Kaj o Gisela.p

HBK Medlem
Inlägg
2.163
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Många 60+ här känner säker nån i 80 års ålder som "kanske inte borde köra"
Det finns dock också en del 40+ som känner några 60+ som "kanske inte borde köra"
o.s.v

Det är som sagt ett känsligt ämne som dessutom kräver en stor portion av självinsikt och självkritik och just detta är människan väldigt dålig på i allmänhet och "gamla gubbar" i synnerhet.
Visst är det känsligt men som anhörig har man också ett ansvar Vet man att någon inte är lämplig så kan man följa med denne till vårdcentralen och poängtera saken. Så klart inte alltid populärt men det ibland det rätta o göra,
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2023
Visst är det känsligt men som anhörig har man också ett ansvar Vet man att någon inte är lämplig så kan man följa med denne till vårdcentralen och poängtera saken. Så klart inte alltid populärt men det ibland det rätta o göra,
Jag vet inte om du har gjort det?
I teorin låter det jättebra.
Men ytterst tveksam om det skulle funka i praktiken
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
847
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2021
Den dag mina barn ens yppar.: "Pappa, du bör kanske inte köra bil längre", skriver jag om mitt testamente. "Ungdj-l, jag har kört bil i hela mitt liv och har aldrig förorsakat någon olycka."

Alla äldre vet att detta är en känslig fråga.

Men skämt åsido, så är de äldre inte speciellt orsaken till trafikolyckor, det är de yngre. Den psykologiska mognaden hos denna grupp är kanske viktigare.
 

Out of bounds

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2021
Men skämt åsido, så är de äldre inte speciellt orsaken till trafikolyckor, det är de yngre. Den psykologiska mognaden hos denna grupp är kanske viktigare.
Ja! Bortsett från alla fall där den äldre är ovetande om sånt som sker pga deras osäkerhet i trafiken, dåliga avståndsbedömningar, felplacering på vägen mm mm mm mm.
Så att säga att det bara är yngre låter också konstigt.
Mest troligt skulle jag tro att orsak till egen eller andras kan förekomma i alla åldrar.
Men att något händer med reaktion, hälsa, fysik, uthållighet för dem flesta äldre, kan inte vara någon Ohhh-upplevelse för någon.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2021
För de flesta ändras nog beteendet när man blir äldre, undviker mörkerkörning , undviker rusningstrafik, för att mot slutet av karriären endast köra till mataffären, kanske vårdcentralen.
För övrigt kanske det inte är så många av oss i detta forum som skulle klara av ett teoriprov som det ser ut idag, faller nog på någon klurig klimatfråga
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
5.354
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2021
Det finns så klart en anledning varför det är obligatorisk hälsokoll från 45år för personer med utökad behörighet i körkortet.

Tittar man på statistiken på olyckor med motorfordon inblandade, så finns äldre personer med i 30% av dem, ungefär samma andel som yngre personer.
 

nica

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Ånge
HBK-Nr
28054
Medlemskap
2021
Jag har haft flygcertifikat i 45 år så jag vet hur det här med obligatoriska hälsokontroller fungerar. Man får inte göra dom i den vanliga vården utan måste vända sig till privatläkare till en kostnad av runt 3000 sek. Dessutom finns det ingen samverkan i transportstyrelsen utan dom kräver in separat läkarundersökning för C-körkort! Så ytterligare en läkarundersökning som ska in till transportstyrelsen är jag starkt emot. Kommer ihåg en läkare i vården som sa att dom hade viktigare saker att göra än att undersöka friska personer (vilket dom allra flesta är)!
 

Pelle plutt

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
5000
Medlemskap
2021
Eftersom jag har spanskt körkort är jag van att vart 10:e år förnya körkortet genom en enklare hälsokontroll. Fick nytt körkort 2012, men det gällde bara i sex år, fram till min 70 årsdag. Hälsokontrollen vid 70 år var större, med framförallt ett digert frågeformulär som skulle besvaras och undertecknas ”på heder och samvete”. Rätt snabbt genomfört och svaret fick jag direkt.
Efter att fyllt 70 år gäller mitt körkort i 5 år, sedan blir det ny hälsokontroll för förnyat körkort. Kuriosa, om jag kommer ihåg rätt så kostade det senaste körkortet bara 50% av vad jag tidigare betalat, — Logiskt gäller bara i 5 år halva tiden, fick jag förklarat av den privata läkarmottagningen som sköter hälsokontrollerna i vår kommun.

Flesta länderna i Europa har systemet med obligatoriska hälsokontroller, medan Sverige hållit sig fast vid sin linje, där läkarna har ansvaret att rapportera avvikelser som kan påverka bilkörningen.

Rätt eller fel.....? SIFO har gjort en undersökning på vad svenskarna har för uppfattning i frågan. Det visade sig att en klar majoritet (68%) tycker att vi borde också ha obligatoriska hälsokontroller för äldre förare, trots att den gruppen sällan är involverade i olycksstatistiken.

Inte förvånande var att gruppen 56 - 79 år, minst entusiastiska till tanken, men trots allt ansåg 52 % av dem att det var en bra idé.

Här kan du läsa mera: Sju av tio: Inför obligatoriska hälsokontroller för äldre bilförare

Undrar om inte dagarna är räknade för den svenska modellen?

Tommy
 

Kaj o Gisela.p

HBK Medlem
Inlägg
2.163
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Jag har haft flygcertifikat i 45 år så jag vet hur det här med obligatoriska hälsokontroller fungerar. Man får inte göra dom i den vanliga vården utan måste vända sig till privatläkare till en kostnad av runt 3000 sek.
Jag gör mina på vårdcentralen o det kostar 150 kr
 

Ulla-Britt o Sune

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
15092
Medlemskap
2025
Med Diabetes typ 2 och tillägg på körkortet
läkarintyg på vårdcentral vartannat år till
en kostnad av 850kr + ögonbotten fotografering
 
Toppen