F
F.d. 59101
Guest
Det skrivs ibland en del om CAN-bus, ofta missförstånd eller rena felaktigheter. Speciellt i samband med försäljning av eftermonterade LED eller HID-lampor strålkastare mm.
CAN-buss (Controller Area Network) är en databuss för överföring av information, styrning osv mellan olika moduler och system, har använts inom fordon och industri sedan flera decennier.
Det finns ingen CAN-buss framme i själva ljuskällan, LED-lampan, eller HID-strålkastaren, däremot kanske i styrmodulen. Ändå säljs lampan med feta påslag för att den "CAN-buss anpassad" eller liknande. Ett motstånd (en effektresistor) för några kronor är vad som behövs för att lura CAN-bussen från att registrera en trasig lampa när man ersätter en glödis med LED elelr HID.
Över till husbilsvärlden: Finns det ett problem med Schaudt och dess CAN-buss mellan olika moduler ute i husbilen? Det talas om en egenförbrukning på 3A (36W) när husbilens elesystem är frånslaget, och att man skall tvinga ner systemet i nåt slags sleepmode genom att hålla brytaren intryckt i några sekunder extra osv.
36W är ingen förbrukning man bara struntar i, det kan dessutom utgöra en brandfara. Prova att stänga in en 25 eller 40W glödis i handflatan eller i en pappask...
Felet, om det existerar, måste givetvis sökas upp och elimineras, jag skulle inte lämna min husbil med vetskap om 36W som lever sitt eget liv nånstans, förutom att batteriet givetvis dräneras på nåt dygn...
Alltså, finns det nåt Schaudtsystem, moduler eller annat som drar 3A vid avstängt elsystem? Isf, vilka modeller, LMC, Adria, andra?
CAN-buss (Controller Area Network) är en databuss för överföring av information, styrning osv mellan olika moduler och system, har använts inom fordon och industri sedan flera decennier.
Det finns ingen CAN-buss framme i själva ljuskällan, LED-lampan, eller HID-strålkastaren, däremot kanske i styrmodulen. Ändå säljs lampan med feta påslag för att den "CAN-buss anpassad" eller liknande. Ett motstånd (en effektresistor) för några kronor är vad som behövs för att lura CAN-bussen från att registrera en trasig lampa när man ersätter en glödis med LED elelr HID.
Över till husbilsvärlden: Finns det ett problem med Schaudt och dess CAN-buss mellan olika moduler ute i husbilen? Det talas om en egenförbrukning på 3A (36W) när husbilens elesystem är frånslaget, och att man skall tvinga ner systemet i nåt slags sleepmode genom att hålla brytaren intryckt i några sekunder extra osv.
36W är ingen förbrukning man bara struntar i, det kan dessutom utgöra en brandfara. Prova att stänga in en 25 eller 40W glödis i handflatan eller i en pappask...
Felet, om det existerar, måste givetvis sökas upp och elimineras, jag skulle inte lämna min husbil med vetskap om 36W som lever sitt eget liv nånstans, förutom att batteriet givetvis dräneras på nåt dygn...
Alltså, finns det nåt Schaudtsystem, moduler eller annat som drar 3A vid avstängt elsystem? Isf, vilka modeller, LMC, Adria, andra?