Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Stort tack. Jag ser alla sidor.
Det är 36 sidor i det dokumentet. Längst ner på första sidan står det "Seite 13" vilket är tyska för sida 13. Och på sista sidan står det Seite 48. Så det är 12 försvunna sidor.Stort tack. Jag ser alla sidor.
Stämmer. Så är det. Men tack ändåDet är 36 sidor i det dokumentet. Längst ner på första sidan står det "Seite 13" vilket är tyska för sida 13. Och på sista sidan står det Seite 48. Så det är 12 försvunna sidor.
En fråga. När du blåste ren magnetventilen. Kom det mycket smuts ur den...?Tack för länken, all info om TRUMA 6000 är trevligt att ha.
Vad jag tycker saknas är information om den lilla fläkten, den för förbränningsluften, på ett schema ser vi att den är ansluten med 4 trådar, ev är det en kollektorfri motor, man når den och kan snurra på den och den låter som om den är kullagrad, och går lätt.
Den suger in luft omkring avgasslangen, och luften används för gaslågan och ge tryck för att få ut avgaserna.
Den stora motorn för sekundärluften har vi haft i andra trådar, och hur man tar bort hela fläkthuset och smörjer motorn. Dokumentet visar tydligt hur fläktehuset är uppbyggt. Tas bort med två skruv ovanpå, sen lyfter man bara bort den och kopplar loss sladden. Tar in och gör rent.
Vi ser även data på rumsgivaren, den vanliga tempgivaren för rum, sitter bakom vredet på manöverpanelen, och det är en mindre bra plats för den. Jag tog ur den och förlängde trådarna och kunde placera den i ett litet hölje så att den bättre mäter rumstempen. Gav betydligt stabilare temperatur under natten sen.
Stora kretskortet inget schema, men bra bilder som kan vara till hjälp vid ev fel.
I början ser man magnetventilen och brännaren urtagen, magnetspolarna avtagna. Den var den här delen jag tog ut och blåste bakvägen för att få rent gasflöde för båda effektnivåer. Men då måste man ha lös en spole och lägga spänning på.
Roysan
Man ska vara väldigt försiktig med tryckluft, tråkigt att blåsa sönder något... Tänk på att ventilen bara är gjord för 30mbar, tryckluft är 100ggr mer.Hann jag inte se.
Däremot fungerade inte låg effekt, dvs jag misstänkte att ena magnetventilen eller dess munstycke var tätt.
Jag provade helt enkelt att blåsa med mun där gasen skulle in.
Lade ström på spolen på en av ventilerna, och det var mycket trögblåst.
Flyttade sen spolen till den andra ventilen och blåste, den verkade gå trögt att blåsa den oxo.
Sen tog jag tryckluft och blåste i ett åt gången av de smala långa rören som utgör brännaren. lade ström på spolen och märkte att det gick luft genom.
Sen den andra med spolen flyttad.
Efter detta var det mer lättblåst med mun in där gasen skall gå.
Allt ihopsatt och pannan har gått prickfritt i alla sina dagar.
Förmodligen var detta tio år sen.
Men bilen är ju sen 1996 så med tiden verkar det ha blivit igensatt.
Roysan
Tryckluft på burk borde funka.... eller?Man ska vara väldigt försiktig med tryckluft, tråkigt att blåsa sönder något... Tänk på att ventilen bara är gjord för 30mbar, tryckluft är 100ggr mer.