• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Serviceintervall eller en lätt förtjänst?

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.084
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har fått offert på kamremsbyte från en av dom stora auktoriserade serviceverkstäderna i mälardalen,11500kr inkl vattenpump.
Verkstaden vill även göra stor service eftersom ”FIAT rekommenderar detta” samt byte av multirem AC/gen detta eftersom ”FIAT har 5 års intervall på dessa också”,
Bilen är 5 år ,service skall göras vart annat år, jag anser att detta beteende från verkstaden är ren bondfångeri/bedrägeri, så se upp ni som skall göra service på era bilar,läs på vad som gäller tro inte blint på verstäderna.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Har fått offert på kamremsbyte från en av dom stora auktoriserade serviceverkstäderna i mälardalen,11500kr inkl vattenpump.
Verkstaden vill även göra stor service eftersom ”FIAT rekommenderar detta” samt byte av multirem AC/gen detta eftersom ”FIAT har 5 års intervall på dessa också”,
Bilen är 5 år ,service skall göras vart annat år, jag anser att detta beteende från verkstaden är ren bondfångeri/bedrägeri, så se upp ni som skall göra service på era bilar,läs på vad som gäller tro inte blint på verstäderna.
dom försöker...det räcker att byta olja vart annat år...har man lita hum om saker så behövs inte mer förrän det behövs..
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det värsta är den där förb......ade servicelampan som skall räkna ut när service behövs. Jag gjorde service på personbilen i april förra året, och nu i slutet på februari tändes servicelampan. Då hade bilen gått 350 mil sedan service. :msn_wall:
Det ger en servicekostnad på nästan 10 kronor/mil. :mad:
Är dagens bilar så mycket känsligare/sämre än för ett par årtionden sedan. Givetvis inte, snarare tvärtom.
För en Volvo 740 i Sverige var rekommendationen service efter 1000 mil (om jag minns rätt) oavsett körsätt).
Samtidigt var rekommendationen för samma bil 10 000 miles (1600 mil) i USA.
Det gäller bara att optimera vinsten för verkstäderna utan att man förlorar kunder.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
På vår Opel Astra Diesel så räknar den på bilens körsätt märkte det nu när man slutat jobba, kortare körsträckor, fler regenerering av partikelfilter gör att oljan blir smutsigare och därför kortare tid till nästa service.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det värsta är den där förb......ade servicelampan som skall räkna ut när service behövs. Jag gjorde service på personbilen i april förra året, och nu i slutet på februari tändes servicelampan. Då hade bilen gått 350 mil sedan service. :msn_wall:
Det ger en servicekostnad på nästan 10 kronor/mil. :mad:
Är dagens bilar så mycket känsligare/sämre än för ett par årtionden sedan. Givetvis inte, snarare tvärtom.
För en Volvo 740 i Sverige var rekommendationen service efter 1000 mil (om jag minns rätt) oavsett körsätt).
Samtidigt var rekommendationen för samma bil 10 000 miles (1600 mil) i USA.
Det gäller bara att optimera vinsten för verkstäderna utan att man förlorar kunder.
740 bensinare har 1500mil i Sverige (stod det åtminstone på min senaste).
Min pv har var 500mil....
Å andra sidan har den bara gått 25mil sedan jag köpte den 1995 och då bytte olja så det går nog att köra några år till :)
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.814
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det blir lite skillnad när kunderna lever på sina (last)bilar.
Jag har oljebyte var 8000e mil, och filterbyte vart annat oljebyte dvs 16000 mil (eller vart år :mad:)
Mitt eget serviceschema säger olja vart annat år och filter vart fjärde.
Blev fundersam bara. Kör du 16000 mil med samma filter?

Gäller det en Fiat Ducato motor?
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Har fått offert på kamremsbyte från en av dom stora auktoriserade serviceverkstäderna i mälardalen,11500kr inkl vattenpump.
Verkstaden vill även göra stor service eftersom ”FIAT rekommenderar detta” samt byte av multirem AC/gen detta eftersom ”FIAT har 5 års intervall på dessa också”,
Bilen är 5 år ,service skall göras vart annat år, jag anser att detta beteende från verkstaden är ren bondfångeri/bedrägeri, så se upp ni som skall göra service på era bilar,läs på vad som gäller tro inte blint på verstäderna.
Att byta vattenpump är onödigt om det är en 2.3 liters motor som gått mindre än 20000mil. Däremot är vattenpumpen på 3 liters motorn lite ömtåligare, bör bytas vid varannan kamrem minst.. Allt enligt Fiatverkstad internt.. Byte av olja och filter vart annat år och bromsvätska var fjärde är nog att rekommendera!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.084
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Att byta vattenpump är onödigt om det är en 2.3 liters motor som gått mindre än 20000mil. Däremot är vattenpumpen på 3 liters motorn lite ömtåligare, bör bytas vid varannan kamrem minst.. Allt enligt Fiatverkstad internt.. Byte av olja och filter vart annat år och bromsvätska var fjärde är nog att rekommendera!
Byta vattenpump kan säkert hoppas över,men det är en förhållandevis liten kostnad när verkstan ändå har fritt utrymne.
3L motorn saknar kamrem.
Jag byter bromsvätska vartannat år, med heta bromsar utför i alperna tex. ,känns det säkrast att ha färsk vätska,kokande bromsar är inte något jag vill råka ut för.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Blev fundersam bara. Kör du 16000 mil med samma filter?

Gäller det en Fiat Ducato motor?
Jag kör fyra år med samma filter, det blir ca 4000 mil.
Det gäller inte en Fiat utan en MAN.

Ett lastbilsåkeri kan köra 16 000 mil mellan filterbytena, eftersom dom kan köra 16 000 mil på två år.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.814
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag kör fyra år med samma filter, det blir ca 4000 mil.
Det gäller inte en Fiat utan en MAN.

Ett lastbilsåkeri kan köra 16 000 mil mellan filterbytena, eftersom dom kan köra 16 000 mil på två år.
Har du en typ MAN husbil eller mer åt lastbil? Själv har jag en Fiat 3 liter med kamkedja. Egentligen en Iveco motor.

Nån som vet vad Iveco har för service intervall på denna motor....?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.084
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har du en typ MAN husbil eller mer åt lastbil? Själv har jag en Fiat 3 liter med kamkedja. Egentligen en Iveco motor.

Nån som vet vad Iveco har för service intervall på denna motor....?
Du får studera instruktionsboken,men det är väl samma intervall som 2.3L dvs. olja/filter vart annat år
Jag antar att du har en "vanlig" husbil ,inte en lastbilsbaserad, där är det helt andra serviceintervall som tex MAN
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.814
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jo jag har vart annat år och X antal mil. Hade vart intressant att veta vad iveco rekommenderar för intervall i deras lätta lastbilar med samma 3.0 L motorer.

Fiat färdtjänsbilar/budbilar har mycket högre mil i deras intervall med samma motor jämfört med husbilar
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Hur ofta bör man byta olja i växellådan, och hur ofta byter ni andra?
Jag var hos Ekeby Husbilservice förra veckan och fick bytt i växellådan. Oljan var mycket svart. Det är 10000 mil sedan förra bytet.
Jag bytte dieselfilter också.
Det var två år gammalt knappt 2000 mil.
Men det behövde bytas, det var alldeles svart.
Har tankat mycket i Polen och Tyskland de sista två åren. Men alltid hos de större bensinbolagen.

Krister.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.814
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hur ofta bör man byta olja i växellådan, och hur ofta byter ni andra?
Jag var hos Ekeby Husbilservice förra veckan och fick bytt i växellådan. Oljan var mycket svart. Det är 10000 mil sedan förra bytet.
Jag bytte dieselfilter också.
Det var två år gammalt knappt 2000 mil.
Men det behövde bytas, det var alldeles svart.
Har tankat mycket i Polen och Tyskland de sista två åren. Men alltid hos de större bensinbolagen.

Krister.
Märkte du någon skillnad. Blev den mer lättväxlad eller var det samma?
 
Toppen