Sv: Service vid byte?
Fråga om han är intresserad av att riva köpekontraktet för en sådan grej ?
Det är ju inte dags för service än och ett kan bli dyrt för nästa ägare om det visar sig att man servar för tidigt och gör nästa service i rätt tid = för långt serviceintervall .
Detta har hänt flera Audiägare :
Urklipp från Nordicaudi om du orkar läsa men det kan ju vara ett bra argument till att inte serva den
Vi har ägt vår svensksålda Audi A6 2,4 -05 i ett år, den har idag gått 10266 mil.
Innan köpet kontrollerade jag serviceboken, hade hört att Audi hade longlifeservice, ”3000 mils serviceintervall”.
Första service var gjord vid 2534 mil – före 3000 mil, bra.
Andra service var gjord vid 5314 mil – före 6000 mil, bra.
Tredje service var gjord vid 8750 mil – före 9000 mil, bra.
Ringde lokala Audiverkstaden för att kontrollera om det fanns kända fel att se upp med, samt höra när kamrem byts och kostnad för det, fick lugnande svar att bilmodellen har inga stora fel och det glädjande beskedet att motorn har kamkedja som aldrig behöver bytas, håller bilens livslängd.
Gjorde slag i saken och köpte en underbar bil.
Efter knappt ett år i vår ägo börjar bilen att gå väldigt illa och motorvarningslampan börjar lysa, kontaktar omedelbart lokala Audiverkstaden och får köra bilen direkt dit för avläsning av koderna.
Det visar sig efter felsökning och ytterligare ett verkstadsbesök veckan efter att kamkedjorna (det sitter fyra stycken) var utslitna och behövde bytas.
Kostnaden för detta uppskattades till mellan 35000 och 40000, tänkte då vilken tur att bilen har full servicehistorik då måste ju Audi gå in med en goodwillreparation.
Kontaktar Audis marknadschef och lägger fram problemet, blir överkopplad till kundservice och deras tekniker.
Efter ca en vecka kommer det nedslående beskedet att Audi inte kan ta på sig denna skada då servicearna inte är skötta på bilen. När man tar fram räknaren och kontrollerar sträckan mellan servicearna visar det sig att bilen gått 3436 mil mellan andra och tredje servicen och det är för långt, då uppstår denna form av slitage.
Vill med denna text varna alla om att Audis nya driftsäkra motorer är väldigt känsliga för att oljebytena verkligen sker innan var 3000:e mil, det är ju inte så att bilen gått utan olja, bara att den var för gammal.
Har även lärt mig något nytt när man kontrollerar en servicebok, nämligen att räkna på milen, inte bara läsa ut att servicearna är gjorda innan varje 3000:e mil. .