• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Service husbil

F

F.d. 25113

Guest
Utförde stor service på Mölndals Bilverkstad, Mekonomen. Bla. Byts bränslefilter.
Efter ca 41 mil. På ställplats i Schleswig sprutar det diesel ur motorrummet.
Kommunen sanerar och bärgare tar bilen till Fiatverkstad. Bränslefiltret byts och
Vi fortsätter till Spanien. Vid hemkomst kontaktar jag bilverkstaden för ersättning enligt garantin ( 3år). Eftersom den tyska Fiatverkstaden bara uppgett bränslefilter på fakturan anser sig Mölndals Bilverkstad inte ha något ansvar.
Ärendet ligger nu hos ARN för avgörande.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Service husbil

Ditt ärende hos ARN avgörs säkert till din fördel. Enligt konsumentköplagen har du minst 1 års (till nästa service) garanti i alla fall på både arbete & material. Vad kan det vara för ett annat fel om bränslefiltret läcker efter 41 mil än arbetet eller filtret? Hur tänker en verkstad skitar ner sig för en sådan liten kostnad.

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Service husbil

Det skulle vara intressant att veta vad de förväntas betala för, och vilka belopp det rör sig om?
 
F

F.d. 25113

Guest
Sv: Service husbil

Beloppet för verkstadsbesöket hos Fiat 246 Euro eller ca2310sek. Kostnaden är
Bla. Beroende av att bilen reparerades en lördag och verkstaden fick hämta ett nytt bränslefilter i Flensburg. Mitt krav på Mölndals bilverkstad var denna summa. Servicen hos Mölndals bilverkstad kostade ca. 4500:-
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Service husbil

Det beror nog på var felet ligger, vem som ska betala.
På min bil luktade det gas. Jag letade på alla upptänkliga skarvar och slangar. Jag hittade läckan på det falsade locket på reduceringsventilen. Det var det sista stället jag hade gissat.
Det kan hända att felet ligger i bränslefiltret och det kan man inte lasta verkstaden för, då ska filtertillverkaren betala.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Service husbil

Det beror nog på var felet ligger, vem som ska betala.
På min bil luktade det gas. Jag letade på alla upptänkliga skarvar och slangar. Jag hittade läckan på det falsade locket på reduceringsventilen. Det var det sista stället jag hade gissat.
Det kan hända att felet ligger i bränslefiltret och det kan man inte lasta verkstaden för, då ska filtertillverkaren betala.

Nu är du väl ute & cyklar.:) Om man som i detta fallet köper en tjänst eller vara (service av husbil) som inte är till belåtenhet så vänder man sig väl till säljaren. Vem som betalar i slutändan är något helt annat.

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Service husbil

Finns det eventuellt felaktiga filtret med tillbaka för garantiundersökning?
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Service husbil

Nu är du väl ute & cyklar.:) Om man som i detta fallet köper en tjänst eller vara (service av husbil) som inte är till belåtenhet så vänder man sig väl till säljaren. Vem som betalar i slutändan är något helt annat.

Bennie

Jag kanske formulerade mig lite fel. Det är klart att verkstaden ska betala verkstadsbesöket, men det är inte säkert att det är verkstaden som begått felet. Det kan vara filtret som var kass redan från början, liksom min reduceringsventil. Sedan är det verkstaden som får ta ut kostnaden av filtertillverkaren, om det är där felet ligger.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Service husbil

Detta är ett känt fel , har varit uppe i andra inlägg , diesel filter som läcker det är väl verkstaden som får ta ansvaret, mvh håkan
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Service husbil

"kommunen sanerar" ???
Kanske det kommer en räkning till.:confused:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Service husbil

Finns det eventuellt felaktiga filtret med tillbaka för garantiundersökning?

Det har väl egentligen ingen betydelse. Om det var filtret som läckte så skulle det nog ha gjort det direkt vid start. Jag skulle satsa mina slantar på att det var monteringen mot packningen i huset eller själva packningen (skall bytas vid filterbyte) som fallerade & orsakade läckan. Verkstaden monterade filtret vid servicen & 41 mil senare så läckte det & det blev tvunget med ett nytt verkstadsbesök för åtgärd. Att verkstaden är beredd att förstöra sitt rykte för en sådan struntsumma är en gåta. Att kunden var nödsakad att vända sig till ARN är väl det samma som att verkstaden tappat den kunden eller kanske fler som läst den här tråden.

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Service husbil

Klart att det har betydelse i ett sådant här fall, det är ju ett bevis i sammanhanget. Vad du antar har ju egentligen väldigt liten betydelse? ;)
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Service husbil

Om det skulle vara ett fel på filtret så är det en en affär mellan verkstaden och levrantören inte slut kunden, som skall reklamera hos verkstaden. Sen kan verkstaden i sin tur reklamera hos sin levrantör.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.838
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Service husbil

Bevis eller inte har inte någon större betydelse vad gäller Mekonomen och dess verkstäder.
Jag hade husbilen inne för service inkl oljebyte och efter drygt 150 mil och 30 mil från verkstaden så sprack oljefiltret mitt på vägen.
En bärgare bytte och återfyllde olja och när jag senare lämnade filtret till verkstaden som gjort servicen så kunde de inte avgöra om det hade varit fel på filtret.
Eftersom bärgaren av förklarliga skäl inte hade rätt verktyg för att byta oljefilter på alla biltyper så slog han en mejsel genom filtret för att få loss det.
Bristfällig rengörning av oljespill på husbilen och rabatt på nästa oljebyte var erbjudandet från Mekonomen verkstaden.
Behöver jag tillägga att jag bytte verkstad till en märkesverkstad och inte brydde mig om att bråka om de hundralappar som det gällde.
Tack och lov att inte motorn tog skada och trots att märkesverkstaden har sina problem så fungerar de utmärkt och de gånger som de klantat sig så har de skött sig utmärkt.
Ibland är fritiden mer värd än att få rätt och vi betalar hellre lite mer för att slippa problem och väntetider när vi har ledigt.
Vi jobbar fortfarande så vi kanske ändrar uppfattning när vi pensionerar oss .
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Service husbil

Klart att det har betydelse i ett sådant här fall, det är ju ett bevis i sammanhanget. Vad du antar har ju egentligen väldigt liten betydelse? ;)

Varför pratar du om bevis? Vad skall bevisas? Det måtte väl räcka med att arbetet fick göras om efter endast 41 mil för att åberopa garantin? Det borde väl vem som helst begripa att man inte byter filter om man har ett nytt. Mitt sk antagande var för att förklara att vad det än var för fel så är det ointressant eftersom arbete fick göras om & som jag skrev är att betrakta som en garantifråga eller har du en annan uppfattning.

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Service husbil

Det märks att du inte har en aning om hur det fungerar om man skall få rätt via ARN.
 
Toppen