Sv: Semesterhälsning
God morgon från Gryllefjord torsdag 08-06-26.
Sitter i "Postbilen" och inväntar det spännande äventyret med The Whal Tour ut i havet till Andöa på Lofoten, tempraturen ute har ökat till +8,1 och regnet har hållit upp i 10 minuter kanske sommaren är här. Har haft en lungn natt har inte sett en bil eller något annat levande än 200 hungriga fiskmåsar sittande på taken till för min bedömning övergivna hamnmagasin.
Då kommer jag att tänka på killen som kom på kant med chefen som utbrast "Länge leve företaget" och då råkade killen säga "Vad då av".
Samma sak gäller min fundering "vad lever dom av" visserligen en massa fiskebåtar, men torsken är ju slut? Oj nu kom en stor buss in på hamnplanen på sidan står det:Senja turvagn, ja här behver man "tur" om man skall köra en buss 20 mil på enfilig väg med mötesplatser även i 2 km långa tunnlar och i stigningar 7% i 4-5 km från 0 till 200 m öv. havet, hoppsan på bussens skylt stod det: 803 TORSKEN och vid titt i kartan finns det ett samhälle in i fjorden med återvändsväg som heter Torsken.
Underligt samhälle de har en relativt stor butik på hamnplanen och byn har en gata där ligger en stor bankbyggnad och därutöver några relativt lyxiga övernattningsstugor, som i går kväll var uthyrda till av registreringsskyltarna utav Ryssar endast sånadär stora "suvar" av märket BMW och Porsche.
Man spikar och renoverar i gamla magasinen så här kommer det att utvecklas vad jag förstår.
När vi lade oss låste vi noga om oss eftersom vi var alldeles ensamna på hamnplanen, vaknade av att en varutransport lastade av varor för en vecka minst vid butiken, det ställdes utanför utan tillsyn i flera timmar, vid väggen står även en elektrisk moped på laddning olåst och jag ser att även alla cyklar är olåsta. Ja det finns sådana samhällen kvar å andra sidan hade man velat stjäla EL mopeden hade man bara kommit halva backen upp mot fjället.
En annan tanke var att man berättade att man hade "surrat" alla bilarna på färjan i går man kanske skall utrusta sig med "påse" i beredskap under resan över havet.
Ja nu tycker ni nog att jag skriver för mycket och det gör jag medvetet för jag saknar "Farbror Claes" berättelser. På tal om det han skrev om ett löst bränslefilter på ett mycket trevligt sätt en gång, jag har haft en kraftig motordtörning under resan och jag var genast ute och kände om bränslefiltret var löst det hade jag önskat just då, nej det var tyvärr inte orsaken så jag åker med ovisshet om bilen stannar eller ej, bara det inte blir i en enfilig tunnel!
Ja nu är det dags att ställa upp sig på lastplatsen och det kanske är sista gången under resan som jag hittar öppet nätverk.