• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Seglingsnödig

Status
Stängd för vidare inlägg.

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025
Hej gamla föredettingar med lakan i masten.
Man kan lämna husbilen o (hustrun) o dra till varmare trakter när behov uppstår.
Själv gillar jag Grekland så där är jag n. vecka +2 .
Avund ???

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025
Sv: Seglingsnödig

Hej igen
Konstigt kan tyckas men jag svarar på min egen tråd.
Här hoppas jag vi f.d seglare kan ha en egen tråd att prata styrbord o babord
o rätt till väg inte att förglömma.
Men varför har vi bytt från det våta till det torra ???.
Här kan mycket klarning behövas.

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Hade förut en segelbåt, Misil II, men efter att ha flyttat från havet, och skaffat barn så blev det mindre komplicerat med husvagn och nu är det husbil.
Men visst vore det kul att segla igen. Har börjat titta på stortriss eller nåt liknande att lägga på trailer för att användas när sjösuget blir för stort
Calle

F

F.d. 3871

Guest

Inget större fel med Husbilen , man behöver inte ankra om vid ändring av vindriktningen , trots allt tar vi nu husbilen ned till båten i Grekland . Har svårt att bestämma vad som är bäst .Båt eller Husbil.
JEB

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

JAN-ERIC! "Har svårt att bestämma vad som är bäst .Båt eller Husbil".

Det går inte att bestämma vad som är bäst därvidlag!
Det är två vitt skilda storheter! Båda har sina unika behag!

Jappe

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej igen
Det finns igen upplevelsekonflikt mellan hav o land.
Däremot finns det viss saknad över spring över taket/Däck Näääe det gör det inte alls.
Inte heller knirr av fendrar.
Betr: segling så myntade min nuvarande fru, att det är ett tillstånd när man ser samma udde i 2 timmar.
Oj säger VaDå upplevelse.

F

F.d. 53498

Guest

Jo visst uppstår seglingsnöden ibland, och nog saknar vi Monsunen när vädret är det rätta och vinden för en gångs skull blåser åt rätt håll. I Spanien i vintras såg vi flera båtar som seglade och hade det skönt runt jul. Kanske man skulle ha båt i medelhavet istället.

Nej vi fortsätter nog med husbilen men kan tänka oss en lite eskadersegling i Kroatien eller Grekland med likasinnade husbilsägare. Kanske något att jobba på?

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24290

Guest

Vi är ett gäng killar från olika länder (ca 8) som nästan varje år hyr en segelbåt någonstans typ Italien, kroatien etc. och seglar 1 eller 2 veckor beroende på vad våra regeringar tillåter. På det sättet får jag mättnaden både från sidan med hjul och den på vatten.

Jag måste nog säga att när jag väl är ute och reser så gillar jag seglingen bättre, men med en fru som inte gillar det så är det segling på asfalt som gäller när man vill resa med henne. :)

F

F.d. 2621

Guest

Enligt min uppfattning finns det inget som går upp emot seglar- och båtlivet i Stockholms, S.t Annas, Ålands, och Finlands stora skärgårdar. Bytet på äldre dar till husbil och flera hundar blev en enorm omställning, och man känner ibland "att man kanske hoppat i galen tunna" eller "tagit sig vatten över huvudet".

Man lär så länge man lever!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Finns la inget som går upp mot båtlivet på västkusten: Magasinet både i Kyrkesund och på Smögen, Draget på Malmön, Blådis i Fjällbacka, Badis i Smögen och Grebbestad, Molldéns Pensionat och Knuts brygga i Mollösund, Hotell Nordevik i Skärhamn, Cafë Kaprifol på Käringön, Societeten i Lysekil och Marstrand, Ankaret i Lysekil, Parken i Hunnebostrand, Panget på Resö, Högvakten i Marstrand, Paviljongen i Nösund o.s.v. o.s.v. Vad alla dom andra vackra ställena hette har jag glömt eller förträngt, möjligen. Jag blir lyrisk bara jag tänker på den vackra skärgården på Sveriges framsida.

Nostalgisk Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest

Visst, nostalgiske Jappe!

Västkusten är också helt fantastisk, och jag har frekventerar så ofta som möjligt alla de ställen du räknar upp och många fler under de 28 år jag bott här. Det är fel att försöka rangordna alla de fina ställen som finns runt våra kuster och - glöm inte Vänerns skärgård! Vad har vi glömt mer?

F

F.d. 4754

Guest

Blekinge skärgård!!!

För mig blir nog havet alltid nummer 1 om man nödvändigtvis måste rangordna.

Tur att det finns hamnar som välkomnar husbilar...

Hälsningar
Knausen

F

F.d. 7903

Guest

Fördelarna med husbil är många!
Du behöver inte krångla med draggar, handbromsen räcker!
Du behöver heller inte bekymra dej om att bilen bredvid parkerar "på" dej, fendrar kan du glömma!
Och skulle det blåsa upp på natten slipper du springa ut i ösregn och förstärka tamparna, du behöver heller inte oroa dej för att slås sönder mot bryggan.

:)

p.s. magasinet p smögen är borta. d.s.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Draggar tycker jag är kul att hantera, avfendringen är heller inget problem och en god sjöman förtöjer alltid för storm!

Magasinet borta för alltid? I ljust minne dock bevarat hos mig, så länge jag lever!

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 7903

Guest

Jappe: Magasinet är borta för alltid.
det ska bli bostadsrätter för rikemansfolk där nu.
Men i somras fungerade det som ställplats. Det var lite kul att kunna ligga på kajkanten i smögen med husbil istället! :)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Nåja, det finns ju ett "nytt" Magasin, nämligen det på Härön i Kyrkesund, där man kan sitta på "första parkett" med en räkmacka och en öl och titta på allt som händer i sundet! Livet på en pinne! Du kan en "pinne" där också om du vill!

Det går en färja från Kyrkesund över till Härön, så även "landkrabbor" har tillträde till "helgedomen".

Länk till detta smultronställe: Allt om Magasinet Härön!

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest

Inget är så fint som när man seglar och vädret är OK. MEN HUR OFTA HÄNDER DETTA??
Husbil är bäst! Vi hade i alla fall TUR MED VÄDRET!!

Leif & Karin

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
1667
Medlemskap
2024

På avdelningen "vad har vi glömt mer..."
Vad sägs om norra Vätterns lilla men ack så fina skärgård?

Leif

Nyfiken

FD HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021

Hej! Jag sålde min Segelbåt i fjol och köpte en Husbil. Vilket som är best? Segelbåt så klart, jag saknar den men jag får aceptera att mitt seglar liv är slut efter 24000 sjömil. Hälsan avgjorde beslutet
Husbilen är en ersättning för att kunna resa runt lite, är i Danmark för tillfället.
Mvh Frank

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen