• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

SEB DEBIT

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2026
Sv: SEB DEBIT

I den kurs man betalar om man väljer i SEK, ingår en riskkalkyl från bankens sida eftersom de inte vet var kursen kommer att hamna vid bankens valutaaffärer. Normalt verkar det som denna kalkyl snarare är en vinstkalkyl Det generella rådet är ju därför att man skall handla i € när man använder kort

Kort och dosa för BankID behöver man väl bara använda när man skall lägga in mobilt BankID i en ny enhet? Åtminstone gäller detta Handelsbanken. Mobilt BankID är otroligt bra. Bara att hoppas att brottsligheten inte kommer åt det.

Orsaken till bankernas byten mellan Visa och MasterCard är höljt i dunkel men vi har inte märkt vare sig för- eller nackdelar. Nackdelen med alla varianter på kortbyten är dock, som sagt, de automatiska betalningar som görs via korten som måste ändras vid dessa tillfällen. (Västtrafik hotade med inkasso om jag inte inom två dagar betalade de 200 SEK de inte kunnat dra på mitt utgångna kort!) Nä, automatska betalningar skall gå via autogiro/E-faktura istället!

Vi har ICA- och COOP-kort I våra plånböcker. Då blir det inga uttagsavgifter vid bankomatuttagen. ICA-kortert är smidigt eftersom man lätt överför pengar till det. COOP-kortet har nackdelen att man måste girera pengar till detta, det där gammaldags systemet med OCR-nummer ni vet. Båda fungerar med mobilt BankID.

Efter fem år av sydliga övervintringar, kan vi lätt konstatera att kortbetalningar fungerar bättre och bättre, numera lika bra utomlands som i Sverige. Dock finns det fortfarande en del campingplatser, affärer och restauranger mfl som inte accepterar betalning med kort, man kan ju ana varför...

Någon som kommer ihåg resecheckarna? Hur många växlar till sig resevaluta inför europaresan? Nä, de e bara å åk!

Med vänlig hälsning!/Thomas Eriksson

Kristian676

FD HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021

För att jämför olika kort, som nästan är omöjligt för en vanlig kund, så kan man använda den här jämförelsesiten:

https://kortio.se/

Det finns 120 olika kort med sinsemellan olika villkor att välja mellan i Sverige nu.

Själv ringde jag dit och blev mycket proffsigt guidad till det som passade mig bäst. Ett av Santanders kort är billigt vid betalningar utomlands. Man behöver några olika kort från olika banker om inte uttagsavgifter och växlingspåslag ska ta dom surt förvärvade kronorna. Bankerna går lite väl bra nu kan man tycka.

En sak till, välj alltid visa/mastercardkursen då du betalar i butik utomlands, aldrig den kurs man ibland får i svenska kronor, då blir det riktigt dyrt!

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Ett litet tips till er som har SEB.
Att betala räkningar via deras app till mobiltelefon ihop med mobilt bank-id.

Ett löst inbetalningskort läses snabbt av med mobilkameran, vips så e de klart.
e-fakturor löses med ett klick
+ några andra hjälpmedel.

Obs, vill inte göra reklam, endast tipsa SEB-kunder

[YOUTUBE]01hIwcszAdc[/YOUTUBE]

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Pratade just med SEB kundservice angående kortbetalning vid köp av diesel inom EU då det blir några tusenlappar i slutändan. Jag ser nämligen diesel som vara och inte som tjänst (t.ex.restaurangbesök).

Fick svar att SEB "bakar in" valutaväxlingspåslag som f.n. är 1,65% på samma sätt som vid restaurangbesök(?) Kan detta verkligen stämma?

Tittade bl.a. på Kristians Santander Consumer Bank, ingen valutaväxlingspåslag! Norwegian tar ut 1,75%...

santander.jpg

Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021

Skaffa ett kort som du inte behöver betala en massa extra för. Vad sägs om gratis kort, inga avgifter, inga valutaväxlingspåslag men med bra försäkringsskydd och autogiro. Satsa tiden på att hitta dom korten istället för att försöka tjata omkull en av de stora affärsbankerna. Jag tror iallafall att det är en mer framgångsrik och lönande väg.

Kristian676

FD HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021

Pratade just med SEB kundservice angående kortbetalning vid köp av diesel inom EU då det blir några tusenlappar i slutändan. Jag ser nämligen diesel som vara och inte som tjänst (t.ex.restaurangbesök).

Fick svar att SEB "bakar in" valutaväxlingspåslag som f.n. är 1,65% på samma sätt som vid restaurangbesök(?) Kan detta verkligen stämma?

Tittade bl.a. på Kristians Santander Consumer Bank, ingen valutaväxlingspåslag! Norwegian tar ut 1,75%...

Visa bilaga 124017

Fast här måste du kolla vad som gäller då du tar ut pengar från bankomat utomlands. Ring t kortio, så reder dom ut det hela. Dessutom kostar det dig ingenting att ringa dit!

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Visa bilaga 124017

Detta har jag haft i flera år och kan rekommenderas. (Santander är Europas största bank, och dessutom spansk :))
Tar du ut pengar i bankomat med detta kort får du betala ränta tills du får fakturan.
De har (hade) även ett kontantkort där man kunde ta ut pengar på i bankomat utan avgift och påslag. Detta har vi använt under våra utlandsresor i flera år för att få ut kontanter. Tyvärr går det inte att få detta kort längre men det gäller tills datumet går ut.
Jag har just tecknat mig för PREEM genom Motormännen. Ingen årsavgift, tyvärr valutapåslag men å andra sidan hyfsad ränta på insatta pengar upp till 15000.

Kristian676

FD HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021

Detta har jag haft i flera år och kan rekommenderas. (Santander är Europas största bank, och dessutom spansk :))
Tar du ut pengar i bankomat med detta kort får du betala ränta tills du får fakturan.
De har (hade) även ett kontantkort där man kunde ta ut pengar på i bankomat utan avgift och påslag. Detta har vi använt under våra utlandsresor i flera år för att få ut kontanter. Tyvärr går det inte att få detta kort längre men det gäller tills datumet går ut.
Jag har just tecknat mig för PREEM genom Motormännen. Ingen årsavgift, tyvärr valutapåslag men å andra sidan hyfsad ränta på insatta pengar upp till 15000.

Du kan komma undan räntan på bankomatuttag, men då måste du betala in pengar på ditt konto, senast samtidigt som du gör bankomatuttaget. Då gäller det att ha ocr nummer mm till reds.

Som du ser på kortis hemsida har tex Coop ett kort som verkar riktigt förmånligt. Varför betala ett par procent på allt man köper till banken?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Så här blir det för vår del efter att ha läst alla inlägg och surfat på kortio.se. Marianne berättade bl.a. att vi hade COOP medmera dock utan Mastercard koppling så jag tittadeäven på vad detta skulle innebära. Så här ser det ut:
coop-mer.jpg

Om vi tar COOP-Mer kortet (likt Ingrid & Thomas lösning), då säger vi upp ett av SEB's korten och testar detta i både Norge & SPAin (främst diesel & mat) i ett år. Låter för bra för att vara sant nämligen. Återkommer med mer om COOP-Mer kortet.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Jag är nöjd med mitt "Coop med mera mer" hittills haft det i 1 år nu.
Dock fick jag bara 50000kr i kredit, begärde 100000, vet ej varför. :(

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Har Circle K (före detta Statoil) guldkort sedan många år tillbaka. Detta är ett Master Card kort anslutet till SEB. Har 15 öre i rabatt per liter drivmedel på Circle K och 1 % i bonus på alla andra inköp var som helst här i världen. Bonusen sätts in på kortet och kan användas vid betalning vid köp på Circle K. Vid köp i utlandet är det 2 % i valutapåslag. Det är ingen årsavgift på kortet.
Kanske finns det bättre kort men jag är nöjd med detta då det under många år har fungerat problemfritt.

Eva

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021

Hej M & R ! Vi kan intyga att det är SANT eftersom kära hustrun har COOP Med mera (MasterCard) och detta har fungerat alldeles utmärkt såväl hemma som utomlands
Det som jag blir lite full i skratt av är när hon står vid automaten på COOP och ska kolla poäng samt erbjudande, då uppstår ibland lite valångest hi hi men annars som sagt bara +++

Med förhoppning om lite varmare vår hälsar
Hasse & Ingegerd

Kristian676

FD HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021

Har Circle K (före detta Statoil) guldkort sedan många år tillbaka. Detta är ett Master Card kort anslutet till SEB. Har 15 öre i rabatt per liter drivmedel på Circle K och 1 % i bonus på alla andra inköp var som helst här i världen. Bonusen sätts in på kortet och kan användas vid betalning vid köp på Circle K. Vid köp i utlandet är det 2 % i valutapåslag. Det är ingen årsavgift på kortet.
Kanske finns det bättre kort men jag är nöjd med detta då det under många år har fungerat problemfritt.

Eva

Och för att slippa 2% i valutapåslag så skaffar du förstås ett gratiskort för att utnyttja utomlands. :)

Toppen