• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Se upp i Sjötorp

Tomten 560

FD HBK Medlem
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023
Vi kom till Sjötorp ( inloppet till Göta Kanal vid Vänern) en kväll i förra veckan på vår väg upp till Dalarna. Där visste vi att det finns en bra ställplats för natten. Som vanligt var det många som ställt sig här, så någon el anslutning fanns ej. Det gjorde inget, vi skulle bara stå där över natten och vi har ju allt som vi behöver i bilen.
På morgonkvisten kom hamnvakten och påpekade att vi inte löst någon parkeringsavgift! OK någon avgift kan kommunen få för att vi fått stå på en grusplan i hamnen. Det blir 150:- sa vakten!!!!!! Jag försökte protestera med att vi ej hade coden till wc och dusch, samt att det ej fanns något eluttag ledigt. Vi bara blev hänvisade till att ringa kommunen om vi inte var nöjda. Till det hela hör också att vi gjorde ett liknande besök där förra året och betalade 100:-. Alltså en höjning med 50% på ett år. Ingen dålig höjning. Jag förstår att kommunerna gärna anlägger ställplatser, som de senare, när de blivigt populära, kan suga ut så mycket som det går av oss husbilsåkare. Bara de ligger någon krona under camping priset. Så därför manar jag till uppmärksamhet på prisnivån. Visst skall vi betala för oss, men 150:- för att ställa husbilen på en grusplan över en natt, utan el. Det tycker jag är väl häftigt.

F

F.d. 11293

Guest
Sv: Se upp i Sjötorp

Jag skulle ha kollat upp detta med ansvarig i komunen, det är ju hutlöst pris, stod det ingen upplysning om detta vid infarten?

Tomten 560

FD HBK Medlem
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023

Det fanns skyllt om att betalning sker i automat längre ner i hamnen. Då vi var där förra året kom vakten runt och tog upp avgiften som då var 100:-. Denna summa var vi beredda att även få betala i år. Men en sådan höjning tycker jag liknar utsugning. Att ringa kommunen är nog som att hälla vatten på en gås. Det fordras nog en samlad attack i så fall.

F

F.d. 50012

Guest

Sjötorp 2005 kostade 80:-, 2006 100:- och 2007 betalade vi 150:-. Då fick vi nog och åker aldrig dit igen, inte för att övernatta i alla fall. Synd att dom måste vara så giriga för det är en väldigt trevlig ort att stanna i ett par dagar.

Bertil HBK-556

F

F.d. 16416

Guest

Kan meddela att denna avgift på 150:- även togs ut vid Bergs Slussar!!!

Hälsningar Owe och Mona-Lisa

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025

Jag tror att det är Göta kanalbolaget som bestämmer vad det skall kosta.Denna uppgift fick vi för två år sedan av hamnvakten.
Anders.B

Tant Sture

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024

Hej. Vem som bestämmer eller ej det vet jag inget om, däremot att det står Car Park på Automaten.
Och det gör det snart ta mej f.. i hela Svärjes avlånga land.
Har själv fått betala på hemortens Lasarettsparkering till just Car Park, missade med 15 minuter.
Ställer numera bilen långt borta från dessa Parkeringar om det går, en promenad är aldrig fel.

Tant Sture

F

F.d. 52908

Guest

Hej.
Har också varit där i år. Avgiften 150 kr gäller dessutom mellan klockan 8 på kvällen till klockan 10 på morgonen !! Sen ska man tydligen betala för att man parkerar där på dagen !! Väldigt förvirrat, så en dam som ilsknade till där och ringde parkeringsbolaget fick till svar att de inte heller visste vad som gällde. Att priset har stigit med 50 spänn är väl parkeringsbolagets avgift. En mycket onödig avgift, låt hellre någon skolledig ungdom sköta parkeringsavgiften.
/Sören

F

F.d. 839

Guest

Hejsan,

Lite utanför topiken. Vad heter den platsen där man ser samtidigt 3 stora slussar vid Göta kanal nedre del ? Finns det P plats mitt emot så när man står nedanför på andra sida kanalen att man ser dom ? Om möjligt gärna med GPS co-ordinater

F

F.d. 839

Guest

Tommy,

Tackar för tipset. Det är nog inte denna sluss jag menar utan måste ligga mellan Göteborg - Trollhättan om jag minns rätt så är det 3st slussar efter varandra. Man står liksom nedanför slussarna men på andra sida kanalen så man ser slussarna framför sig på ett bra avstånd.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Men 100 meter därifrån har ju vägverket en plats med toaletter o latrin där det går att stå:D....!!. Dit går det att åka.

Hej just där stod vi också för några veckor sen, helt gratis!
Det är ju lika nära till allt därifrån!
Finns beskrivet i listan med ställplatser här på husbilsklubbens hemsida!

Maria & Hasse

HBK Medlem
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2026

Hej Belgien 1!
Menar du Bergs slussar?
Där finns ställplats. 150:- inkl. dusch och wc
Kolla länkarna.

N58 29 06.9 E15 31 43.8 - Google Maps

Göta kanal – en av Sveriges mest kända turistattraktioner
Hälsningar

Vi stod vid Bergs Slussar vid Göta Kanal ett par mil öster Borensberg för ett par dagar sedan. Det är en stor gräsplan med plats för kanske 20 husbilar eller husvagnar. Inte världens bästa "camping" för 150 kr/natt men slussarna är mycket sevärda, 13 portar på några 100-tals meter. Snygg natur, restaurang, tyskar som bråkar i "diket" och andra sevärdheter.

Denna plats är inte inlagd på Ställplatser - kanske ansvarig kan göra det!

Om man kommer från söder så svänger man höger 20m innan bron över Göta Kanal.
OBS: Vid betalning i biljettautomaten finns det risk att trycka på fel knapp; "150kr". Tryck på knappen nere till höger märkt "Husbil/Husvagn" så får ni en kod på biljetten så ni kommer in till dusch mm.
Om man står ett par timmar på vanliga parkeringen (10 kr/2h om jag kommer ihåg rätt) så har man fri tillgång till WC och latrintömning - de ni gubbar!
Att stanna vid Bergs Slussar ett par timmar eller en natt rekommenderas!

Senast ändrad:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Vi tänkte vi skulle kolla lite slussar i morgon det blir nog till att börja vid Bergs./susanne

röris

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025

Hej Husbilsvänner

Vi står just nu i Sjötorp och jag kan inte förstå er negativa inställning om denna plats och att det skulle råda någon oklarhet om betalningen 150:- för 24 timmar!
Att detta skulle vara dyrt håller jag inte med om vi är 3 i bilen och var kan man få denna underhållnining och se detta fantastiska byggnadsverk för en kostnad av 150:-.
Vi ståd i hamnen Smögen i går natt till samma kostnad och omgivningen var fantastisk även där med hamnen och alla båtar men underhållningen från en och annan båt till klockan halv 7 på morrgonen kunde man varit utan men trots detta värt besöket.
Har även varit på Tjörn och blivit bortkörda från småbåts hamnar för vi inte var önskvärda som gäster, så där blev det camping 600:- för två nätter och detta tycker jag är i överkant för servicen är ju inte mycket bättre där än på de platser jag beskriver ovan. Så i morrgon blir det att kolla slussar och sedan troligen färd även till Bergs slussar.

Tomten 560

FD HBK Medlem
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023

Hej Röris och andra husbilare.

När jag skrev inlägget var det inte meningen att skriva något negativt om Sjötorp och dess upplevelse centra.. Det är och förblir ett fantastiskt fint och intressant ställe. Precis som du skriver. Det bör besökas och gärna följa kanalen över till ostkusten. Vi har gjort denna resa ett par gånger. Helt fantastisk och kan ej beskrivas utan måste upplevas.
Det jag ville poängtera var att man kan börja se en tendens hos kommunerna att bygga fina ställplatser. Med el, duschar, och alla andra faciliteter och sen lockar dit husbilsåkare med rimliga priser för att sen höja till strax under campingpriserna.
Var finns sen valmöjligheten för de som bara vill ha en säker plats för nattvila och kanske ett par timmars turistande i samhället. Utan inkoppling av el, duschning, tömma tankar, mm. Det är en svår balansgång.
Det kommer bli ett problem framöver, där vissa vill ha alla faciliteter och några vill ha det enklare.
Var skall gränsen gå och vad är vi beredda att betala.
Vi skulle bara få lite nattvila och då tycker jag att 150:- är i högsta laget. Sen att det var för 24 timmar, det hjälper inte, då vi åkte vidare på morgonen. Ej heller kom vi åt någon el. Valmöjligheten var kanske att som någon tidigare påpekade att det finns ett annat ställe längre bort som var gratis. Där ligger vi nästa gång.
Vi kan se hur det är i Bohuslän under sommar. Skyhöga priser som i inlägget tidigare. Men så länge folk betalar så fortsätter höjningarna, år för år.
Så Röris .Åk vidare ni kommer att få en fantastisk resa.

Maja & Stefan

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2025

Hej!
Det hade väl varit bra om man hade ett grundpris. Ex 100:-. Och sedan för dem som vill ha mer då får man slanta upp för de faciliteter man vill använda sig av. Stellplatser i Tyskland har ju ofta automater för ex. ström, duch, dricksvatten. Eller är jag ute och cyklar?
mvh Stefan

Toppen