• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Se marksänd TV/Parabol utan TV

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.241
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Denna tråd ska bara innehålla hur man ersätter sin platt-TV och använder surfplatta/laptop i stället. Dvs marksänd TV och parabol.
Jag har inte tänkt att vi tar upp TV via internet i detta forum.
09-04-2013-witv-guarda-la-tv-dove-vuoi-4406.jpg

Varför ha en 20X tums stor och skrymmande TV fastmonterad 2-3 m bort när man ha sin surplatta/laptop i knät, bordet, sängen,
"#¤#-huset eller varför inte sitta under markisen eller badstranden(om i närheten).

Med WiTV för man över tv-signalen via wifi. Se nedan.
Behöver inte ha något usb-dongel hängande på surfplattan.

Turn iPhone and iPad, PC, tablet and smartphone Android into a PVR TV Wi.TV | TELE System Electronic Srl

WI TV
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Se marksänd TV/Parabol utan TV

Jag är skeptisk.

I samhällen och i närheten av stora vägar har jag genon åren kunnat ta emot marksänd TV både i datorn och i en liten fast TV, men ute i vildmarken där jag för det mesta vistas med husbilen har inget annat än mottagning med parabol fungerat.
Före digitaliseringen gick det oftare till nöds få in visserligen dålig bild och ljud med en vanlig TV-antenn, men nu krävs det att man står på en plats där även permanentboende kan se på TV med vanlig antenn varför jag har skrotat antennen.

aake
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.241
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Se marksänd TV/Parabol utan TV

Jag är skeptisk.

I samhällen och i närheten av stora vägar har jag genon åren kunnat ta emot marksänd TV både i datorn och i en liten fast TV, men ute i vildmarken där jag för det mesta vistas med husbilen har inget annat än mottagning med parabol fungerat.
Före digitaliseringen gick det oftare till nöds få in visserligen dålig bild och ljud med en vanlig TV-antenn, men nu krävs det att man står på en plats där även permanentboende kan se på TV med vanlig antenn varför jag har skrotat antennen.

aake
Om satelitmottagaren har RF-utgång borde det fungera med WiTv.
Även Robert borde fungera.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.241
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Se marksänd TV/Parabol utan TV

Jag glömde att ta med smartphone och smarttv går också att använda
Passar naturligtvis hemma också med WiTv
ipadtoa.jpg imagesCANWXJOF.jpg imagesCAJTXBML.jpg
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Se marksänd TV/Parabol utan TV

Förstår inte riktigt hur det hänger ihop.
både boxer kort och digitalbox är ju inbyggd i vår tv - det finns ju inte i I-pad, Lab-top etc.

Hur får man signalet från tv'n til I-pad etc. ?
Kan någon ge en präcis kopplingsbeskrivning?
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.241
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Se marksänd TV/Parabol utan TV

Förstår inte riktigt hur det hänger ihop.
både boxer kort och digitalbox är ju inbyggd i vår tv - det finns ju inte i I-pad, Lab-top etc.

Hur får man signalet från tv'n til I-pad etc. ?
Kan någon ge en präcis kopplingsbeskrivning?
Troligen får du använda en extern digitalbox om inte tv:n har en utgång som är av samma signal som den marksända har.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Se marksänd TV/Parabol utan TV

Hänger inte riktigt med i diskussionen, skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig:
1) Att ta in marksända kanaler, gäller det endast "fria" kanaler 1:an, 2:an och 4, eller...?
2) Vi som har massvis med intressanta kanaler via Brf-avtal (ingår i avgiften), får vi inte se dessa?
3) Hur gör man "hemmatittning" på iPhone/plattan med alla dessa kanaler som man redan har på TV:n via kabel?

Tacksam för återkoppling.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.241
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Se marksänd TV/Parabol utan TV

Ringde till Satellitproffsen och frågande om digitalboxarnas utgång kunde mata WiTv med TV-signal typ som dom fria marknätet. Han sade nej. Har själv inen box.

Rent teknikst borde inte vara något problem.
Har vi någon inom klubben som är insatt i denna dilema med DVB-T2, MPEG-4, digital marbunden antennsignal, kodning osv.

Egentligen skulle jag vilja ha en convereter från HDMi till WIFI och sedan se TV på plattan mm.
Får söka vidare
//Arne
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Se marksänd TV/Parabol utan TV

Tolkar jag detta rätt: En TV-signalmottagare (marksänd tv) med en inbyggd router. Signalomvandling sker i lådan.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Se marksänd TV/Parabol utan TV

Jag är skeptisk.

I samhällen och i närheten av stora vägar har jag genon åren kunnat ta emot marksänd TV både i datorn och i en liten fast TV, men ute i vildmarken där jag för det mesta vistas med husbilen har inget annat än mottagning med parabol fungerat.
Före digitaliseringen gick det oftare till nöds få in visserligen dålig bild och ljud med en vanlig TV-antenn, men nu krävs det att man står på en plats där även permanentboende kan se på TV med vanlig antenn varför jag har skrotat antennen.

aake

Då hade du för dålig antenn. Marksänd TV brukar va lättare att få in än parabol, då det alltid är et hus eller ett träd i vägen för parabolsignalen. Vi hade en 120 cm kratta på höj och vridbar mast. på vår förra bil och fick nästan alltid in TV.

Nu har vi parabol och vi måste noga planera var och hur vi står för att få bild.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Se marksänd TV/Parabol utan TV

Den som Knarrevik visade bild på är en TV mottagare för fria kanalerna (har ej kortplats). Grejjen gör om signalen till wifi och skickar den till datorer, surfplattor eller smartphones. Sen ser man programmen med hjälp av en app.

Den lilla antennen fungera nog bara på vissa optimala platser. men det går att ansluta den till riktig takantenn.

Den är så liten så den har troligen bara en TV turner. det betyder att alla måste se på samma kanal.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Se marksänd TV/Parabol utan TV

App = apparat = dator. Enkanalig, dvs om du byter kanal, så byter du på min dator samtidigt. Detta låter som en utvecklingsmöjlighet i nästa version.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Se marksänd TV/Parabol utan TV

App = applikation = program som körs på en dator eller läsplatta (ej riktigt som en dator), eller annan teknisk utrustning.
Ursäkta esbjörn, det är inte meningen att rätta till ditt inlägg, bara litet förtydligande för någon som inte är så bevandrad bland förkortningar.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.241
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Se marksänd TV/Parabol utan TV

Fick min Wi.Tv igår. Fungerade bra. Spänningsmatning med 5V usb.
Gick bara använda en platta i sänder.
Kanalväljarenen ligger i plattan.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Se marksänd TV/Parabol utan TV

Bilder och mer beskrivning hur den funkar!
 
Toppen