• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Schaudt LR 1218 solcellsregulator

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Jag har denna solcellsregulator och undrar lite om laddspänning.
Efter en dag så är laddspänningen 14,2v och laddar med 0,1A, och så står det still i dagar.
Borde inte spänningen gå ner till typ 13,8v för underhållsladdning när batteriet är fullt, för det antar jag att det är när batteriet bara laddas med 0,1A?
 
M

mtb bengt

Guest
Sv: Schaudt LR 1218 solcellsregulator

Hej!
Har också sett detta på Moveras hemsida
Svar från Movera.
Movera säljs inte direkt till konsumenter. Vänligen välj Movera återförsäljare genom vilken din beställning behandlas.
Priset blir då 2450kr.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Schaudt LR 1218 solcellsregulator

Du har rätt.. ser att det är en grossist när jag läser "Uber uns" på deras webb. LRM 1218 ser annars intressant ut men rätt dyr dock. Finns en del något billigare alternativ, tex. Vortonic MPP 250. Den har liknande funktioner som tempkompensering och laddning av startbatteri.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Schaudt LR 1218 solcellsregulator

Jeg har koblet bort min originale Schaudt MPPT 1218 solcelle regulator, ganske enkelt ikke tilfredstillende funksjon.

Istedet er Ctek Dual koblet inn helt bakerst i systemet, med solcelle lading og generator lading, etter det skjema jeg har lagt ut her på forumet, og det kaller jeg kvalitets lading!
:)
 
Senast ändrad:

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Schaudt LR 1218 solcellsregulator

Har anslutit en LR1218 till ebl101. Då var det enkelt, det följer med en knippe kablar för olika ebler så det var inget bekymmer för mig. Det enda jag tänkte på att kablarna var inte så långa så avståndet mellan enheterna får inte vara mer ca 50 cm.

Hur har du kommit fram till LRM1218? Den nya varianten är absolut bättre än den utan M men min fundering är varför fläkt? Principen för LR1218 är att man bränner energi från solceller för att sänka spänningen till önskad nivå. LRM1218 omvandlar inkommande energi för att mata ut så mycket man kan till batterierna. Den gamla och nya är ungefär lika stora, nu borde LRM1218 utveckla mindre effekt i burken men fläkt har tillkommit??? Att inte elda upp energin i lådan är ju den stora vitsen med MPPT regulatorn. CTEC:s dual har en tät låda och ingen fläkt i lådan och är i samma effektklass. Nu finns det fler parametrar att ta hänsyn till för att göra en rättvis bedömning men denna torde sig inte göras utan bänktest.

Slutsats, jag skulle inte ta risken att köpa LRM1218, mitt val skull bli CTEC D250s dual (<2000kr) eller Votronics. Tänk på att du bör köpa till en temp givare (ingår i CTEC), du hamnar då över 2500 kr i Sverige. LRM1218 är säkert tillräckligt bra men varför betala mer för något som kanske är sämre? Du kan ju förstås läsa av laddströmmen i pannelen men varför ska du veta den? Det viktiga är spänningen över batterierna, så länge denna alltid är 12v eller mer i vila (eller litet strömuttag) och ingen överladdning så får du lång livslängd på batterierna.
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Sv: Schaudt LR 1218 solcellsregulator

Jag trodde att LRM1218 var senaste varianten. Och den enda anledningen att välja den före alla andra som fins ute på marknaden är att enligt vad jag har läst ska vara enkel att integrera med EBL 99 (den jag har) samtidigt som att den genom EBL laddar både bodelbatterier samt bilbatteri. Skall vara typ Plug and Play inga konstigheter. Jag är nybörjare med husbil, vill ha så enkelt att fixa som möjligt.
Föresten har dubbelkollat nu på SCHAUDT hemsida och det fins ingen nyare model idag än LRM1218
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Schaudt LR 1218 solcellsregulator

Jag trodde att LRM1218 var senaste varianten. Och den enda anledningen att välja den före alla andra som fins ute på marknaden är att enligt vad jag har läst ska vara enkel att integrera med EBL 99 (den jag har) samtidigt som att den genom EBL laddar både bodelbatterier samt bilbatteri. Skall vara typ Plug and Play inga konstigheter. Jag är nybörjare med husbil, vill ha så enkelt att fixa som möjligt.
Föresten har dubbelkollat nu på SCHAUDT hemsida och det fins ingen nyare model idag än LRM1218

Du har rätt i alla dina påståenden. Det är inget dåligt val, notera att om du har AGM batteri rekommenderar de temperatursensor på batteriet, det finns en kontakt på regulatorn för denna sladd. Även om denna ter sig dyr är det dyrare att byta batteri. Om jag skulle valt mellan LR 1218 och LRM1218 hade jag absolut valt den senare. LRM1218 är ny på marknaden till skillnad från LR1218 som funnits i många år.
Lycka till
/gert
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Schaudt LR 1218 solcellsregulator

Jag sällar mej till CTek-gänget.
Enda fördelen med LR/LRM är att man ser info om laddning på displayen. Annars tycker jag CTek överväger på alla punkter.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Schaudt LR 1218 solcellsregulator

Jag sällar mej till CTek-gänget.
Enda fördelen med LR/LRM är att man ser info om laddning på displayen. Annars tycker jag CTek överväger på alla punkter.

Hade en regulator som enbart laddade bodelsbatteriet. Glömde bilradion på ett par veckor(startbatteriet), inte bra,. bytt regulator till LR1218 och allt verkar bra, Laddar ganska snabbt upp batterierna.Vet ju inte hur mycket bättre det skulle vara med en LRM1218, utom att den kostar +2000kr.

Det är möjligt att Ctek mfl är bättre, men förmodligen marginellt.
Brukar använda "landström" när gratis, eller man betalar efter förbrukning. Kylskåp och värme på gasol så används inte myckert för belysning, batteriladdning TV mm , kanske för 50 eurocent/dygn.
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Schaudt LR 1218 solcellsregulator

Ett par reflektioner.
Schaudt LRM1218 är Plug & Play till skillnad mot Ctek D250S Dual (som man måste "koppla in själv"). Ger laddning till både bodelsbatteri och startbatteri utan konstigheter. Dessutom ser man laddningsstatus i husbilens integrerade display (går även att skaffa separat display för detta ändamål).

LRM1218 är till skillnad mot LR1218 en MPPT regulator vilket motsvarar prisskillnaden mellan de båda produkterna.

Används AGM batteri tillsammans med LRM1218 så är temperatur-sensorn ett krav för att komma upp i rätt laddspänning.
Sök på Google.se efter Schaudt lrm1218 så hittar du även svenska återförsäljare.

Personligen skulle jag säga:
1. Skaffa LRM1218 med temperaturgivare om du vill att det "bara ska fungera" (temperaturgivaren rekomenderas även för andra batterityper från Schaudt).
2. Skaffa en Ctek D250S Dual om du vill ha full koll på dina komponenter, har koll på installationen och vill kunna ladda "smart" från flera källor.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.807
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Schaudt LR 1218 solcellsregulator

Dual:en kanske bör kompletteras med en batterimonitor också, så man kan se ordentligt vad som händer (om man är lite nyfiken) som jag i alla fall är! :)
 
Toppen