• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

schaudt elektroblock

F

F.d. 55389

Guest
Hej. Jag undrar var man kan få elektroblock EBL 99 reparerat eller ett utbytes . Enligt H s Hymercenter sänds dessa till SCHAUDT för reparation,med lång väntetid som följd.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.589
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: schaudt elektroblock

SCHAUDTs elektroblock är väldigt driftssäkra, så är du säker på att det är sönder?

Det är vanligtvis något annat som krånglar i elsystemet, såvida inte laddaren fått fel spänning in eller att åskan slagit ner.

Gunnar /medlem
 

Janne & Judith

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5238
Medlemskap
2022
Sv: schaudt elektroblock

Hej. Jag undrar var man kan få elektroblock EBL 99 reparerat eller ett utbytes . Enligt H s Hymercenter sänds dessa till SCHAUDT för reparation,med lång väntetid som följd.

Fungerar det inte alls?
Jag har också problem med ett EBL 99, den laddar batteriet när jag ansluter till 220v. Men om jag kopplar bort 220v och startar bilen så laddar den inte.
Jag hittade ett nytt EBL 99 på blocket (Göteborg) som jag betalade för en månad sedan, jag har fortfarande inte fått det och jag får inte tag på säljaren, så han har nog blåst mig känns det som.

MVH/Janne
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: schaudt elektroblock

Fungerar det inte alls?
Jag har också problem med ett EBL 99, den laddar batteriet när jag ansluter till 220v. Men om jag kopplar bort 220v och startar bilen så laddar den inte.
Jag hittade ett nytt EBL 99 på blocket (Göteborg) som jag betalade för en månad sedan, jag har fortfarande inte fått det och jag får inte tag på säljaren, så han har nog blåst mig känns det som.

MVH/Janne


Kan det vara så att batteriet inte tar emot laddning ???
 
F

F.d. 55389

Guest
Sv: schaudt elektroblock

SCHAUDTs elektroblock är väldigt driftssäkra, så är du säker på att det är sönder?

Det är vanligtvis något annat som krånglar i elsystemet, såvida inte laddaren fått fel spänning in eller att åskan slagit ner.

Gunnar /medlem
Problemet är att elekroblocket bryter all ström vid 12,5 V . Det skall bryta först vid 10,5 V
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: schaudt elektroblock

Hur skall man få svenska manualer till schaudt elektroblock har endast fransk
Nja, svensk manual finns nog inte men du kan säker få tag i Engelsk/Tysk hos schaudt.
Annars kan säkert någon t.ex jag, fixa en kopia om du vill.
Förövrigt saknar jag ett mer detaljerat elschema på hur husbilsbyggaren kopplat allting.
Efter att ha skruvat isär både här o där har jag en ganska god uppfattning om vart trådarna går i min bil. Men för alla dessa slantar skulle man nog vilja har bättre dukumentation om eldragningen.(I övrigt har jag bra dokumentation av husbilsbyggaren).
 

larrybranka

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Lund
HBK-Nr
4063
Medlemskap
2024
Sv: schaudt elektroblock

Hej!

I våras hade jag mailkontakt med Udo Lang på Schaudt (Udo.Lang@schaudt-gmbh.de) med anledning av att jag monterade en solpanel på vår husbil. Mycket detaljerade svar kom direkt. Fick även dokumentation.

Hälsningar
Larry
 
F

F.d. 52911

Guest
Sv: schaudt elektroblock

Hej!

I våras hade jag mailkontakt med Udo Lang på Schaudt (Udo.Lang@schaudt-gmbh.de) med anledning av att jag monterade en solpanel på vår husbil. Mycket detaljerade svar kom direkt. Fick även dokumentation.

Hälsningar
Larry

Hej !
I våras träffade jag Udo Lang och han reparerade min laddare bl.a..
Väldigt trevlig kille och sakkunnig och ett bra bemötande.
Schaudt har flyttat till nya toppenfina lokaler där man kan komma kvällen innan och övernatta före en reparation på morgonen.
Hälsningar
Paulkaj
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: schaudt elektroblock

Hej!

I våras hade jag mailkontakt med Udo Lang på Schaudt (Udo.Lang@schaudt-gmbh.de) med anledning av att jag monterade en solpanel på vår husbil. Mycket detaljerade svar kom direkt. Fick även dokumentation.

Hälsningar
Larry
Hej
Har du kvar den dokumentationen jag skall ochså koppla in en solcell men är osäker om jag skall gå till blocket eller till batteriet.

Mvh
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.589
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: schaudt elektroblock

Finns det en särskild ingång på blocket för solcellen så skall du koppla in den där, med en regulator emellan.

Gunnar /medlem
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: schaudt elektroblock

Finns det en särskild ingång på blocket för solcellen så skall du koppla in den där, med en regulator emellan.

Gunnar /medlem

Hej Gunnar tack!
Jo nu har jag tittat på ritningen på elcentralen och då skall jag ansl på block nr 6 för då kommer jag att se hur många amp solcellen ger. En fråga var kan man hitta dessa kontaktdon?

Mvh Bert
 
Toppen