Robert Staflin
FD HBK Medlem
Bürstner A532 Active -98, Schaudt EBL 281. Sedan en verkstad bytte generator för några år sedan (möjligen orelaterat - jag har knappt använt husbilen de sista 5 åren), så har jag problem med att 12V deaktiveras vid strömavbrott eller att "landströmmen" dras ur. För 2 år sedan bytte jag en rörsäkring i EBL:en då den var helt död, men nu verkar alla säkringar OK både inne i och utanför den. Varje gång jag drar ut 240V-kabeln så slocknar kontrollpanelen och jag kan bara läsa av startbatteriets spänning - ingenting annat. För att få igång den måste jag sätta i 240V-kabeln och trycka in "Ladestart/Nur mit Batterie!"-knappen - så ser allt OK ut igen, och allt i husbilen funkar. https://www.dropbox.com/s/e5f7xxoohby2oix/IMG_0043.jpeg
Igår satte jag in ett nytt AGM-batteri (92 Ah Start/Förbrukning Banner AGM - Batterilagret Webshop) då jag trodde att det var det gamla batteriet som var slut och att EBL:en då slog av, men vid test så är det fortfarande exakt samma problem. Det är som om EBL 281 inte slår över till 12V då kabeln dras ur. I något slags dokument från Schaudt står det:
"Hauptschalter - Relais 35A bistabil
Dieses Relais wird über den Taster ‘12V EIN/AUS’ am IT 281 gesteuert.
Bei ‘AUS’ werden alle 12V - Verbraucher abgeschaltet. (Außer Stromkreis ‘Grundlicht/12V’). Siehe auch Bed.-Anleitung IT 281.
Eigenstromverbrauch: 0"
Tyvärr verkar även det reläet fungera utmärkt - öppnade och testade att det inte blev någon skillnad med manuell omställning (det fungerade även att slå av/på med 12V-knappen på kontrollpanelen).
Igår satte jag in ett nytt AGM-batteri (92 Ah Start/Förbrukning Banner AGM - Batterilagret Webshop) då jag trodde att det var det gamla batteriet som var slut och att EBL:en då slog av, men vid test så är det fortfarande exakt samma problem. Det är som om EBL 281 inte slår över till 12V då kabeln dras ur. I något slags dokument från Schaudt står det:
"Hauptschalter - Relais 35A bistabil
Dieses Relais wird über den Taster ‘12V EIN/AUS’ am IT 281 gesteuert.
Bei ‘AUS’ werden alle 12V - Verbraucher abgeschaltet. (Außer Stromkreis ‘Grundlicht/12V’). Siehe auch Bed.-Anleitung IT 281.
Eigenstromverbrauch: 0"
Tyvärr verkar även det reläet fungera utmärkt - öppnade och testade att det inte blev någon skillnad med manuell omställning (det fungerade även att slå av/på med 12V-knappen på kontrollpanelen).
Senast ändrad: