På våran tid så var schack STORT och varenda rast så spelades det schack, jag känner ingen som är yngre än mig som har spelat schack!
Vi hade två trötta sävliga killar i skolan som hade schack som sitt enda intresse, dom kom etta och tvåa i högstadiets skolturnering och jag kom på en 3.e plast, med lite tur finns fortfarande medaljen kvar. Jag gick med i en lokal schackklubb passanten och där var det bara typ 2st som var bra på den tiden jag skulle vara där, resten var rätt kassa nybörjare och sen åkte man upp och tävlade på Hornsgatan i sthlm men ganska snabbt rann det ut i sanden, tjejerna och andra idrotter tog överhand.
Kusinen kom på en 5:e plats i skolturneringen och när jag vill retas så berättar jag alltid det, han tycker han var bättre än mig. "Det kanske han var, därför är det ännu roligare att retas med honom"
Farsan var en schacknörd och la ganska stora pengar på en schackdator i början av 80-talet.
Sist jag spelade schack är över 20 år sedan mot svärmor, hon trodde nog att hon var smartast i schack, egentligen tror jag hon mest var fascinerad av sina dyra kristallpjäser som är helt värdelösa att spela med.