• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Schack i Skara och Skövde

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
God jul från oss!

Ps, ni har väl inte missat Queens Gambit på Netflix !

Visa bilaga 203814

Hej!
Jo vi har sett den, den är jättebra!
Jag spelade schack i Skövde schackklubb slutet på 70- o början på 80-talet, kommer ihåg Lag-EM i Skara 1980, jag gick i 7:an o skolkade nästan en hel vecka, Kasparov yngst (bara 3 år äldre än mig) i ryska laget satt på 8:e o sista bordet i laget. Karpov på första. Ulf Anderson på Sveriges första bord, jag fick en massa fina autografer.
se Tidskrift för Schack 1980 - Sveriges Schackförbund det går att läsa dom inskannade tidskrifterna!
God jul!
Anders
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Hej!
Jo vi har sett den, den är jättebra!
Jag spelade schack i Skövde schackklubb slutet på 70- o början på 80-talet, kommer ihåg Lag-EM i Skara 1980, jag gick i 7:an o skolkade nästan en hel vecka, Kasparov yngst (bara 3 år äldre än mig) i ryska laget satt på 8:e o sista bordet i laget. Karpov på första. Ulf Anderson på Sveriges första bord, jag fick en massa fina autografer.
se Tidskrift för Schack 1980 - Sveriges Schackförbund det går att läsa dom inskannade tidskrifterna!
God jul!
Anders
Vad kul, vilket sammanträffande!

Jag var på plats varje dag på Lag-EM, som funktionär, som medlem i Skara SS
Vi kanske har spelat mot varandra på juniortiden?!

/ Rickard
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Vad kul, vilket sammanträffande!

Jag var på plats varje dag på Lag-EM, som funktionär, som medlem i Skara SS
Vi kanske har spelat mot varandra på juniortiden?!

/ Rickard
Hej Rickard! Jag är född 1966, vi spelade mycket mot Skara bl.a i Skaraborgs alliansen, o vi hade en kille som gick över till Skara, han var bättre än mig, men jag slog honom i Skövdemästerskapet o kom 3:a, då när jag var på topp har jag för mig att jag hade en bit över 1800 i rating, men då insåg jag att man måste läsa o plugga mer o hade en massa andra sport intressen också, så jag slutade nog 84-85. Men som sagt blev man sugen när jag såg filmen på Netflix.
Är du fortfarande aktiv?
Mvh
Anders
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Jag är jämnårig med Kasparov!

1800 i ranking är bra! Då tycker jag du ska ta upp spelet igen!

Japp, jag är aktiv.
Spelat mycket korrespondens schack. Blev Europamästare 2014, när det svenska 8-manna laget vann efter 2 års spel... Man har 5 dagar på sig för varje drag.

Nu när klubbarna är nedstängda ordnar jag turneringar på nätet. tisd-onsd och lördagar
Kan rekommendera dig och andra som vill spela lite parter att gå in på Lichess och spela.
Kostar inget och brukar vara några 100 000 spelare inne, så man hittar alltid motståndare.
Spela några parter, sedan parar sidan ihop dig med spelare i samma spelstyrka.
Man behöver inte vara bra i schack för att tycka att det är kul, gäller bara att hitta någon som är ungefär lika bra/dålig som en själv för att det ska vara spännande.

Någon som har frågor om schack, så är det bara att höra av sig.


1608622873184.png
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Ett sidospår (men schack)
I lumpen hade vi blivit lovade permis, men så blev den indragen.
Srg Jan Björklund kom på idéen att det skulle spelas schack och om den han valde slog honom skulle det bli permis ändå.
Carlhammar, en tyst, trött sävlig kille blev utvald.
Tjoff tjoff tjoff... så var det över
Förutom trött, tyst o sävlig, var han någon slags mästare o verksam i schackets hus i Göteborg (o klubb o så jag inte kommer ihåg)
En go permis
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Ett sidospår (men schack)
I lumpen hade vi blivit lovade permis, men så blev den indragen.
Srg Jan Björklund kom på idéen att det skulle spelas schack och om den han valde slog honom skulle det bli permis ändå.
Carlhammar, en tyst, trött sävlig kille blev utvald.
Tjoff tjoff tjoff... så var det över
Förutom trött, tyst o sävlig, var han någon slags mästare o verksam i schackets hus i Göteborg (o klubb o så jag inte kommer ihåg)
En go permis
Magnus Carlhammar. SS Manhem i Göteborg. En känd stark spelare :msn_thumbup:
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
På våran tid så var schack STORT och varenda rast så spelades det schack, jag känner ingen som är yngre än mig som har spelat schack!

Vi hade två trötta sävliga killar i skolan som hade schack som sitt enda intresse, dom kom etta och tvåa i högstadiets skolturnering och jag kom på en 3.e plast, med lite tur finns fortfarande medaljen kvar. Jag gick med i en lokal schackklubb passanten och där var det bara typ 2st som var bra på den tiden jag skulle vara där, resten var rätt kassa nybörjare och sen åkte man upp och tävlade på Hornsgatan i sthlm men ganska snabbt rann det ut i sanden, tjejerna och andra idrotter tog överhand.

Kusinen kom på en 5:e plats i skolturneringen och när jag vill retas så berättar jag alltid det, han tycker han var bättre än mig. "Det kanske han var, därför är det ännu roligare att retas med honom" ;)

Farsan var en schacknörd och la ganska stora pengar på en schackdator i början av 80-talet.
Sist jag spelade schack är över 20 år sedan mot svärmor, hon trodde nog att hon var smartast i schack, egentligen tror jag hon mest var fascinerad av sina dyra kristallpjäser som är helt värdelösa att spela med.
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Hej!
Måste visa er mitt fina bräde (i stål) med pjäser i Titan, det är 3d printat med EBM teknik (Electron Beam Melting), på Arcam numera köpt av GE, därav loggan på brädet o formen på korgen för pjäserna. Jag fick det som avskedspresent när jag slutade september 2018, riktigt häftig teknik, jag jobbade med högspännings aggregaten på 60KV, 3-6KW.
Då pjäserna har samma titan färg, är det en slits nertill på de "vita"
Mvh
Anders

20201222_112635.jpg

20201222_112707.jpg

20201222_112805.jpg

20201222_112858.jpg
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Riktigt snygga pjäser! Fantastisk detaljrikedom! Gillar tornet med ingång nere och trappa upp till bröstvärnet. Helt otroligt.

--

Själv är medlem i SK Kamraterna, Göteborg. Tyvärr har mina chanser att flytta ved på riktigt bräde nästan blivit helt obefintligt pga mitt jobb (är sjöman) och dessutom bor jag i Spanien på vintern på mina lediga stunder.

Men jag skyfflar runt digitalt virke på chess.com under namnet "stefansjoblom".

Jag har varit medlem i schackklubb i 45 år. Toppat som mest i Elo/LASK runt 1600. (Nej, jag vet...) Men, jag tycker ändå schack är jättekul och jag kan briljera med genomtänkta drag ibland.

Spelar du på chess.com så sök gärna upp mig. Jag hänger gärna med på lichess om jag får lite info om tid och plats.
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
By the way...

...och så bor jag i Falköping! Med tanke på trådens namn så borde jag kvala in här?
Gå med här

Nästa turnering är på lördag 9/1. Kl 10:30
5 ronder med betänketiden 5 min + 5 sek/drag.
Klara lagom före Lunch.
På lördagar är det för ranking under 1800

Sedan är det snabbare Schack på tisd och onsd kvällarna 19:30.

Just nu är det jul och nyårs uppehåll.

Välkommen!
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
På våran tid så var schack STORT och varenda rast så spelades det schack, jag känner ingen som är yngre än mig som har spelat schack!

Vi hade två trötta sävliga killar i skolan som hade schack som sitt enda intresse, dom kom etta och tvåa i högstadiets skolturnering och jag kom på en 3.e plast, med lite tur finns fortfarande medaljen kvar. Jag gick med i en lokal schackklubb passanten och där var det bara typ 2st som var bra på den tiden jag skulle vara där, resten var rätt kassa nybörjare och sen åkte man upp och tävlade på Hornsgatan i sthlm men ganska snabbt rann det ut i sanden, tjejerna och andra idrotter tog överhand.

Kusinen kom på en 5:e plats i skolturneringen och när jag vill retas så berättar jag alltid det, han tycker han var bättre än mig. "Det kanske han var, därför är det ännu roligare att retas med honom" ;)

Farsan var en schacknörd och la ganska stora pengar på en schackdator i början av 80-talet.
Sist jag spelade schack är över 20 år sedan mot svärmor, hon trodde nog att hon var smartast i schack, egentligen tror jag hon mest var fascinerad av sina dyra kristallpjäser som är helt värdelösa att spela med.

Då spelade du i samma klubb, SK Passanten som Pia Cramlig. Sveriges bästa genom tiderna.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Tur att man inte mötte henne i schack då.. :eek: För då hade det nog gått lika bra som då jag mötta J-O i pingis, jag spelade med ett pingisrack och han med en bok..:(

Nu får vi lugna ner oss, så avancerad schackspelare blev jag aldrig, minns att kusinen var med sen kände jag en ledare och mycket mer än så är det inte.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
då hade det nog gått lika bra som då jag mötta J-O i pingis, jag spelade med ett pingisrack och han med en bok..:(
Jag spelade mot Kjell johansson. Jag - kell. 1-0, 2-0, 10-0, 15-0, 19-0, 19-1, 19-19, 19-21.
Inköpsmäss på stiga, vi hade tillverkat våra egna raketer och han körde med sin sko. Samma resultat för oss alla 7 :)
(Men här kom vi från ämnet, ber om ursäkt)
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Kul att se att några är jätte bra på schack.
Jag har den här men är totalkass på schack. Jag vet dock hur alla rör sig på brädet men
det där med att vinna har aldrig hänt. :msn_wall:

1608752835719.png
 
Toppen