Sv: Scandinavian raceway
Hej Jappe,vad det gäller just Anderstorp har det under lång tid gjorts mätningar av ljudnivån och man har bland annat byggt bullervallar för att minska påverkan på närmiljön.
Resultatet av detta är att man ligger långt under gränsvärdena som lagen föreskriver,det är inflyttade stugägare som försöker att få till stånd en nedläggning av banan.
Dessa 2 det handlar om har erbjudits av Gislaved Kommun att sälja sina stugor till överpris till kommunen eller att kommunen kunde erbjuda stugor i en annan del av kommunen.
Att det finns ett stort intresse i hela bygden att ha banan kvar skiter dessa människor i,de köpte sina stugor med vetskap om banans existens och då får de acceptera att det låter lite också annars hade det ju varit bättre att köpa en stuga på en annan plats.
Det var som jag skrev innan att jag anser att Hockey,fotboll,friidrott tillexempel är några skitsporter som bara drar med sig en massa problem iform av skadegörelse,misshandel,överfall och dylika företeelser.
Men även om jag anser att det är skitsporter skulle jag inte drömma om att försöka förbjuda dessa arenor där dessa sporter utövas eftersom det är väldigt många som anser att det är det bästa som finns.
Sedan är det så Jappe att när du sitter i din bil och åker med antispinn,låsningsfria bromsar med ventilerade skivor mm så är det produkter som utvecklats i tävlingssammanhang för att sedan bli var mans egendom så att säga.
Sedan att förringa förarens prestation anser jag är ganska fånigt av dig Jappe,titta på Sebastian Loeb femfaldig rallyvärldsmästare eller Michael Schumacher sjufaldig Formel 1 världsmästare,dom är lika vältränade som en elitidrottsman eftersom det är mycket fysiskt påfrestande att köra tillexempel ett F1 lopp.
En 100m löpare ska ju faktiskt bara springa rakt fram 100m,det värsta som kan hända är att löparen snubblar,för Schumacher är det 1,5 timme helskärpt koncentration som gäller.
Om du tror att tävlingskörning är som att sitta i din bil och åka runt borde du få tillfälle att åka med i en riktig tävlingsbil så du förstår vad skillnaden är.
Varför ska inte vi som älskar motorsport få en chans att utöva detta likväl som alla andra sporter tillåts existera,alla har inte samma intresse och det får man som vuxen människa acceptera och ha förståelse för.