• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Scandinavian raceway

F

F.d. 53074

Guest
Sv: Scandinavian raceway

8934 är mitt nummer i listan. Som flera andra i inlägget är jag oförbätterlig motorsportmänniska med rally och bana som egna numera preskriberade försyndelser...

Kjell:D

F

F.d. 26625

Guest

Vi skrev på tidigt det är viktigt att nordens enda GP bana finns kvar, tänk på alla storheter som varit där. Problemet var en tant från Göteborg som köpte en somarstuga i närheten av banan.
Angånde "Jappes" korkade inlägg: Han får nog läsa på lite all motorsport har ett krav på max 95 dbA mätt vid 4000 rpm 1 meter bakon avgas utsläppet. Det finns ett undantag det är Formel 1. Det är många bilar i trafiken som inte klarar det o tänk på alla HD åkare som kör utan ljudämpare.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Att HD-odågorna och vissa andra bullermarodörer uppträder olämpligt i trafiken kan väl knappast vara ett försvar för den ljudterror som utövas på motorbanorna.

(Ann-Sofie o Per! Jag tycker inte som ni i det här ämnet men jag respekterar er uppfattning och jag skulle aldrig komma på idén att kalla ert inlägg för korkat bara för att ni inte tycker som jag.)

"Korkade" Jappe

Senast ändrad:

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

"Visst transportarbete med hjälp av förbränningsmotorer tvingas vi väl stå ut med ett tag till men att bara rusa runt med div. bränsleslukande, bullrande och osande fordon på bana för nöjes skull förstår jag mig inte på!"

Jappe

Majoriteten av husbilsägarna kör för nöjes skull :wink:
Hoppas att du inte missunnar.

Jojje

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Att köra husbil för nöjes skull är just "visst transportarbete". Jag kanske skulle säga att jag kör "under protest" eller "mot bättre vetande" men det gör jag inte.

Jappe

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Jag är inte speciellt motorsportsintresserad, men jag skrev på i alla fall.
Vi lever ju i en tid som sedan lång tid tillbaka är starkt förknippad med olika typer av förbränningsmotorer. Motorsporten har under väldigt många år fascinerat och intresserat många människor runt om i världen.
Många unga är extremt intresserade av motorer, snabba bilar, ljudet och den höga farten.
Här i Stockholm och förmodligen på flera andra platser i landet pågår streetracing nästan var och varannan kväll på sommaren. Lagar och polis har inte en chans att förhindra detta.
Jag tycker att det är oerhört viktigt att dessa motorintresserade ungdomar, liksom alla andra unga, får utrymme för sina intressen och t.ex. kan åka till och träffas på olika arenor för att få upplevelser och sina intressen tillgodosedda. I annat fall riskerar vi ännu större problem med missnöjda och understimulerade ungdomar än vad vi redan har idag.
V-backen :wink:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Mycket vettigt argumenterande, V-backen! Mitt motorintresse försvann när jag blev "vuxen" för sisådär 50 år sedan men jag förstår att många ungdomar och andra "evigt unga" är intresserade av sådant här. Vad jag inte förstår däremot är inslaget av oljud. Den gången jag passerade Mantorp så kunde man där höra ett helvetiskt tjutande och just detta högfrekventa oljud skulle man väl kunna eliminera på något vis.

Jappe

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Jappe,
jag tror att just ljudet har stor betydelse för den som är motorsportsintresserad.
Kan anslöja för dig att jag körde HD tills för några år sedan.
På den var originalljuddämparna ersatta med "Screamin Eagle" - dämpare med ett synnerligen härligt ljud, tyckte även jag som var till åren kommen.
V-backen :wink:

Senast ändrad:

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025

Hej Jappe,vad det gäller just Anderstorp har det under lång tid gjorts mätningar av ljudnivån och man har bland annat byggt bullervallar för att minska påverkan på närmiljön.
Resultatet av detta är att man ligger långt under gränsvärdena som lagen föreskriver,det är inflyttade stugägare som försöker att få till stånd en nedläggning av banan.
Dessa 2 det handlar om har erbjudits av Gislaved Kommun att sälja sina stugor till överpris till kommunen eller att kommunen kunde erbjuda stugor i en annan del av kommunen.
Att det finns ett stort intresse i hela bygden att ha banan kvar skiter dessa människor i,de köpte sina stugor med vetskap om banans existens och då får de acceptera att det låter lite också annars hade det ju varit bättre att köpa en stuga på en annan plats.
Det var som jag skrev innan att jag anser att Hockey,fotboll,friidrott tillexempel är några skitsporter som bara drar med sig en massa problem iform av skadegörelse,misshandel,överfall och dylika företeelser.
Men även om jag anser att det är skitsporter skulle jag inte drömma om att försöka förbjuda dessa arenor där dessa sporter utövas eftersom det är väldigt många som anser att det är det bästa som finns.
Sedan är det så Jappe att när du sitter i din bil och åker med antispinn,låsningsfria bromsar med ventilerade skivor mm så är det produkter som utvecklats i tävlingssammanhang för att sedan bli var mans egendom så att säga.
Sedan att förringa förarens prestation anser jag är ganska fånigt av dig Jappe,titta på Sebastian Loeb femfaldig rallyvärldsmästare eller Michael Schumacher sjufaldig Formel 1 världsmästare,dom är lika vältränade som en elitidrottsman eftersom det är mycket fysiskt påfrestande att köra tillexempel ett F1 lopp.
En 100m löpare ska ju faktiskt bara springa rakt fram 100m,det värsta som kan hända är att löparen snubblar,för Schumacher är det 1,5 timme helskärpt koncentration som gäller.
Om du tror att tävlingskörning är som att sitta i din bil och åka runt borde du få tillfälle att åka med i en riktig tävlingsbil så du förstår vad skillnaden är.
Varför ska inte vi som älskar motorsport få en chans att utöva detta likväl som alla andra sporter tillåts existera,alla har inte samma intresse och det får man som vuxen människa acceptera och ha förståelse för.

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025

Förresten skulle det vara kul att göra en bullermätning på en fotbollsarena vid en stormatch,alla dessa testosteronstinna fans som oftast stärkt sig med div.drycker vrålar ut sitt hat mot motståndarlaget med en kraft i rösten som förmodligen skulle ge ett avsevärt utslag på bullermätningen.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jaja, jag medger att jag inte är särskilt kunnig i detta med Anderstorp o.s.v. Dock är jag glad för att ni lägger ner möda på att upplysa mig i ämnet och vem vet, en vacker dag står jag kanske där på Anderstorp och tittar på när dessa sportfantomer far runt, runt av en för den oinvigde totalt obegriplig anledning. Skulle detta inträffa så kommer jag med tacksamhet att minnas era ansträngningar för att få mig att inse att detta är stor konst och rentav sport inte bara för motorer utan också för människor.:D

Jappe

Senast ändrad:

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025

Snart har 10.000 personer skrivit på uppropet.....fantastiskt,stort tack till alla ni från HBK som skrivit på för att stödja banan.
:yes:

F

F.d. 26625

Guest

Jeepkunges utalande angånde andra sportarener är klockren ! Vi köpte en villa på Färgestad Karlstad vad hände man byggte ut ishallen vilket innebar en massa trafik o folk som pissade i trädgårde mm P lisor som lappade vår bil mm. Sedan hade vi travbanan ! Hästarna hörde vi inte men dom har ett kraftigt högtalar system som störde oss kraftigt.
Vi sålde villan o flyttade till ett lungt ställe. ( förutom en granne som piskar mattor 08.00 var Lördag)
Vad jag fått höra när jag är o kör på banan är att det är infyttade som klagar och jag kan intyga att dom är stenhårda på om bilen låter förmycket då är det bara att gå i depå.
parkering.gif

Den 23/1 kl 13.00 är det manifestation vid banan i Anderstorp med ett ärevarv runt banan. Ställ upp !

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Förresten skulle det vara kul att göra en bullermätning på en fotbollsarena vid en stormatch,alla dessa testosteronstinna fans som oftast stärkt sig med div.drycker vrålar ut sitt hat mot motståndarlaget med en kraft i rösten som förmodligen skulle ge ett avsevärt utslag på bullermätningen.

En annan sak som inte hör till ämnet iofs men på alla biltävlingar och bilträffar jag varit på så har jag aldrig sett något slagsmål bara för att man inte kör ett visst bil/motorcykelmärke medans hur är det på fotbolls och hockeymatcher .

Sen snacket om miljöförstöring så kan man undra vilket som släpper ut mest ett inrikesflyg eller en biltävling ?? Tänk då också vilket som inträffar oftast .

Man kan tacka motorsporten för mycket ......

F

F.d. 10627

Guest

Jeepkunges utalande angånde andra sportarener är klockren ! Vi köpte en villa på Färgestad Karlstad vad hände man byggte ut ishallen vilket innebar en massa trafik o folk som pissade i trädgårde mm P lisor som lappade vår bil mm. Sedan hade vi travbanan ! Hästarna hörde vi inte men dom har ett kraftigt högtalar system som störde oss kraftigt.
Vi sålde villan o flyttade till ett lungt ställe. ( förutom en granne som piskar mattor 08.00 var Lördag)
Vad jag fått höra när jag är o kör på banan är att det är infyttade som klagar och jag kan intyga att dom är stenhårda på om bilen låter förmycket då är det bara att gå i depå.
parkering.gif

Den 23/1 kl 13.00 är det manifestation vid banan i Anderstorp med ett ärevarv runt banan. Ställ upp !

Piska mattor kl 8 varje lördag morgon är störningar, vänd er till miljö och hälsovårdsnämden och begär vitesförläggande mot grannen om dom inte slutar.

Hatar när folk inte kan visa hänsyn, där vi bodde innan så bedrev grannen en liten "bilskrot" på tomten med vinkelslip långt in på nätterna.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Under många år har ett par omkringboende till motorbanan i Anderstorp överklagat allt som går att överklaga angående banans verksamhet.
Nu har man överklagat tillståndet igen och vill att länsstyrelsen ska förbjuda all verksamhet under sommarmånaderna,bifalls denna begäran är banan dödsdömd eftersom det bara är på sommaren man kan utöva racing.
Anderstorps samhällsförening har startat en namninsamling på Facebook som bara på några veckors tid genererat 8500 namnunderskrifter till stöd för banan,Gislaveds Kommun stödjer också verksamheten helhjärtat.
Banan genererar en massa inkomster i hela regionen runt Anderstorp till gagn för alla näringsidkare i bygden.
På lördag 23/1 kl 13.00 kommer det att ordnas en manifestation på banan dit alla är välkomna med sin bil att köra kortege runt banan i max 30km för att visa sitt stöd.
Så alla ni som har ett motorsportintresse hoppas jag försöker komma dit.
TV4 och en mängd journalister kommer att närvara och dokumentera manifestationen.

Hur hade ni det idag var det full aktivitet ?

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025

Helt fantastiskt,det var 1244 bilar och 2200 personer på plats idag.
Ett tag var det över en timme kö från väg 27 in till banan,massor av journalister och tv var på plats också.
Detta tillsammans med namninsamlingen som är uppe på över 12000 nu borde ha visat att vi är många som vill ha banan kvar med utökad verksamhet.
Stort tack till er som skrivit på :)

Bilagor

• mb1.jpg
    mb1.jpg
    1 MB · Visningar: 2
  • mb2.jpg
    mb2.jpg
    1,1 MB · Visningar: 3
  • mb3.jpg
    mb3.jpg
    1 MB · Visningar: 2
  • mb4.jpg