• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Scandinavian raceway

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Under många år har ett par omkringboende till motorbanan i Anderstorp överklagat allt som går att överklaga angående banans verksamhet.
Nu har man överklagat tillståndet igen och vill att länsstyrelsen ska förbjuda all verksamhet under sommarmånaderna,bifalls denna begäran är banan dödsdömd eftersom det bara är på sommaren man kan utöva racing.
Anderstorps samhällsförening har startat en namninsamling på Facebook som bara på några veckors tid genererat 8500 namnunderskrifter till stöd för banan,Gislaveds Kommun stödjer också verksamheten helhjärtat.
Banan genererar en massa inkomster i hela regionen runt Anderstorp till gagn för alla näringsidkare i bygden.
På lördag 23/1 kl 13.00 kommer det att ordnas en manifestation på banan dit alla är välkomna med sin bil att köra kortege runt banan i max 30km för att visa sitt stöd.
Så alla ni som har ett motorsportintresse hoppas jag försöker komma dit.
TV4 och en mängd journalister kommer att närvara och dokumentera manifestationen.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Scandinavian raceway

Det är säkert nån nyligen inflyttad som klagar. Så brukar det vara. Lika dant kring crossbanor och flygplatser. Dom "gamla" grannarna ser ofta verksamheten som positiv.

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Har inte möjlighet att komma till manifestationen - men jag stödjer banans bevarande. Jag var själv aktiv i slutet av 70 talet och har kört många varv på Scandinavian raceway. Vore otroligt tråkigt om man tvingas att stänga banan.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Har inte heller möjlighet att närvara men jag vet att banan är kul att köra på och dom som klagar borde ju vetat detta när dom flyttade dit , tragiskt med alla gnällande människor .

Sen finns det ju även bullerkrav på allt som körs på banan och skulle något låta för mycket så blir det ju "svart flagg" .

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025

Banan har klarat alla bullermätningar som gjorts och när de klagande nu inte kan överklaga det till högre instanser har dom nu valt att begära hos länsstyrelsen att all verksamhet under sommaren skall förbjudas.
Det är ren skandal att ett fåtal ska kunna sabotera en helt laglig och godkänd verksamhet på detta vis.
För att fylla banan ett helt varv krävs cirka 500 bilar men vi hoppas på det dubbla för att kunna köra i dubbla led inför TV4 kamerorna.
Det handlar om att respektera att alla människor har olika intresse,jag själv finner hockey,fotboll,friidrott och dylika sporter synnerligen ointressanta men jag skulle aldrig drömma om att kräva förbud för dom att utöva sina sporter på sina arenor.
Motorsport är dessutom en väldigt fredlig sport,Svenska Rallyt som är sveriges största sportevenemang utan konkurrens drar ca 300.000 åskådare och kräver mindre polisinsats än en allsvensk fotbollsmatch.
Inga fans som misshandlar varann eller beter sig illa överhuvudtaget.

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Du får gärna skriva dit mitt namn på namnlistan. Klart banan ska få vara kvar. Motorsport är också sport - både på bana och i skogen. (Snart är det Svenska rallyt igen!!!!!)

F

F.d. 53078

Guest

Tack jeepkungen jag skrev på direkt 8797 den banan har funnits så länge jag minns.
1985 testkörde vi Volvo Diesel där. Det finns alltid få som förstör för många
Juan

F

F.d. 50005

Guest

Även jag har skrivit på direkt. Har upplevt dessa surkartar som det alltid finns någon i närheten av en motoranläggning som protesterar. Och detta trots att banan fanns först på plats! På 80-talet var jag mycket aktiv inom gokart, med son som tävlade och som ordförande i motorklubb som bygggde gokartbana.
/Agne

I

Iveco 35

Guest

Skrev just också på, som gammal crossåkare känner man igen problemet.:(

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

Hej
Har också skrivit på (8909) Har alltid varit och är motorintresserad.
Första gången jag skulle till Anderstorp skar min motor på min SAAB 96,
bärgning hem 13 mil,av en bärgare som hade gift sig dagen innan.:confused:
Bruden följde också med:)

Jojje

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag tänker inte skriva på, förstår mig inte på sport för motorer. Sport för människor förstår jag mig på men att motionera motorer tycker jag är onödigt eftersom dessa bullrar och ryker så in i norden. Onödig förbränning av kolväten med alla utsläpp av giftiga avgaser förstår jag mig inte på.

Visst transportarbete med hjälp av förbränningsmotorer tvingas vi väl stå ut med ett tag till men att bara rusa runt med div. bränsleslukande, bullrande och osande fordon på bana för nöjes skull förstår jag mig inte på!

Att de stackare som bor i närheten av sådana bullerbanor reagerar negativt förstår jag. Jag passerade en gång en motorbana som heter Mantorp (tror jag) och trots att jag var många kilometer ifrån den så var där ett helvetiskt oväsen. Kan inte dessa fartfantomer och bullermarodörer åtminstone utrusta sina fordon med fungerande ljuddämpare?

Jag förstår inte att kan detta kallas sport, möjligen sport för motorer som sagt, men förararnas sportprestationer är väldigt små, tycker jag. Andra tycker uppenbarligen annorlunda.

Jappe

Toppen