• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Scandinavian Edition"

F

F.d. 29908

Guest
Sv: "Scandinavian Edition"

När vi köpte vår Adria Adora husvagn ny 2008, så var man tvungen att eftermontera trafon vid leverans. Trafon är alltså ett tillval och elslingorna ligger som standard på Scandinavian Edition. Så kan det vara så att pågrund av att det är ett tillval så finns inte den inte med i instruktionsboken. Däremot bör det ju följa med en liten folder med trafon.
 

Gunnar M.

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1845
Medlemskap
2024
Sv: "Scandinavian Edition"

Ska ni använda bilen på vintern, kolla då att det verkligen är monterad elektrisk uppvärmning av vevhusventilationen. Jag har ju visserligen den enklare Coral Sport, men
står det "Scandinavien Edition" borde ju detta vara grundkravet. Nu tog säljaren den kostnaden efter att jag påpekat detta.
Gunnar M.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: "Scandinavian Edition"

På våran 08:a satt uppvärmningen till vevhusventilation fabriksmonterat, syns tydligt på kabelhärvan inget eftermontage.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: "Scandinavian Edition"

Hej
Den här golvvärmen Ni skriver om är en såndär elmatta som kan köpas på metervara i byggvaruhus och lägga under mattan i HB.?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.278
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: "Scandinavian Edition"

Det är riktigt men den ligger mellan golvskivan och plastmattan och är alltså inte synlig.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: "Scandinavian Edition"

Man får ju den lilla dekalen vid bodelsdörren också. En 5:a kann den väl vara värd.:rolleyes:
bosse b
 
F

F.d. 29865

Guest
Sv: "Scandinavian Edition"

Hej igen Mona & Kjell,
Nu är jag tråkig men eftersom ni verkar ha stenkoll på detta med golvvärmen
den som jag med er hjälp hittade på. Nu är den testad och det är i samband detta jag undrar. Hur varmt skall det bli ? Jag testade med vredet ställt på 24V och väntade ca 1 timme. Kände med handen på ett antal ställen på golvet och tycker man kan säga att det var "nästan" ljummet. Hur kommer det då att kännas vid 20 V ? Eftersom vi har en relativt tunn matta på golvet vill jag påstå att värmen med nöd och näppe kändes igenom. Nu kommer frågan, Låter detta riktigt ????
Ursäkta om jag tråkar ut er med frågor som igentligen billeverantören ska svara på. Det var tyvärr ingen som hade tid med mig sist jag var dit. Jag kanske börjar bli för petig och frågvis.
Sorry!

Mvh, Hans:confused:
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: "Scandinavian Edition"

Nu har jag inte testat golvet i vår Adriatik, men vi hade en Adria Adora 542 UT husvagn före husbilen. Denna husvagn hade exakt samma golvvärme och trafo som vår Adriatik 650 SP 2008. I husvagnen blev det ordentligt varmt dom gånger vi testade golvvärmen.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: "Scandinavian Edition"

Hej, Hans!
Du är varken tråkig eller besvärlig. Jag svarar Dig så gärna i fall jag kan bidra med någon hjälp.
Som Du ser på bilden, här nedan har vi en rejäl heltäckningsmatta på golvet.
i2708.jpg
Det hindrar inte på något sätt golvet från att bli varmt och behagligt även om vi nyttjar den lägsta spänningen om 20V. Det kan dock ta ett bra tag innan värmen har spridit sig över hela golvytan och det känns varmt och gott.
Har även som Du, varit både konfunderad och otålig och undrat om värmen fungerar eller ej, men med lite tålmodigt väntande har den goa värmen infunnit sig.
Hälsningar Kjell
 
F

F.d. 29865

Guest
Sv: "Scandinavian Edition"

Tack för de snälla orden.
Det låter ju väldigt gott att golvet blir så varmt.
Den timme jag väntade, tycker du det var för kort tid ? Som sagt det var ju också full effekt jag testade. Jag kanske skall låta värmen stå på längre tid i morgon.

Tack än en gång.

Mvh. Hans
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: "Scandinavian Edition"

Har ni golvvärme på den höga delen där bilden är tagen? Vi har bara på den låga delen och där blir det varmt på några minuter förmodligen för att vi inte har någon heltäckningsmatta.

Vår bil är en Coral 650 2007
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29831

Guest
Sv: "Scandinavian Edition"

Hej.
Vi har också nyligen bytt till en Adriatik Coral 650 2007.
Det finns ingen golvvärme i den den upphöjda delen av golvet, vid dinetten.
Däremot blir det ganska fort varmt och skönt vid pentryt och inne på toan samt i duschkabinen.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: "Scandinavian Edition"

Helt riktig iakttagelse Rolf!
Min bild är från den upphöjda delen där det inte finns golvvärme.
Vi har dock mattan över alla golv.
Känner just att den upphöjda delen har värmemässigt det kallaste golvet.
Har dock inte hunnit kolla upp om detta är möjligt att åtgärda på något enkelt sätt.
Hälsningar Kjell
 
F

F.d. 29865

Guest
Sv: "Scandinavian Edition"

Hej Karin & Lennart,

Det är jag som överöst forumet med golvvärmefrågor. Här kommer en till.
Jag har nu haft min värme på 24 V i ett dygn och fortfarande är golvet på några ställen lite ljumma. Alltså inte varma. 3 på en skala från 1 till 10.
På toan finns inget varmt fält över huvud taget, men i dushen.
Tror du det kan vara olika på bilar av samma märke ?
Hur låter detta i dina öron, som det skall eller åt helsifyr ?

Ha en trevlig Valborg.
Mvh Hans :mcride:
 
F

F.d. 29831

Guest
Sv: "Scandinavian Edition"

Hej Hans.
Tror att det lutar lite åt "helsifyr" hållet. :confused:
Det borde ju inte vara olika på likadana bilar. Jag tar också för givet att det är bara
en slinga. Om det är flera så kan det ju hända att en lägger av.
Golven blir ju ju inte så väldigt varma, men ljumma och sköna att gå på.
I vår bil blir det varmast i duschen, det är väl en lite annorlunda konstruktion på golvet där jämfört med de andra ytorna.
Ha en bra (och varm) sommar.

Lennart
 
Toppen