• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sanitetsvätska köp i Ullared?

B

bjm735

Guest
Hej!

Vilken avdelning hittar man sanitetsvätskan i affären? :wideeyed: Pris?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sanitetsvätska köp i Ullared?

Det är inte alla ställplatser som tillåter tömning av toa med kemikalier.
Hur reningsverken förhåller sig till sanitetsvätska känner jag inte till.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sanitetsvätska köp i Ullared?

Kjemikaliene er bakteriedødare og skal ikke i biologiske reniningsverk. Vet om campingplasser som ved inspeksjon fra komun måtte bygge nytt og i den forbindelse sette opp en egen lukket tank for oppsamling av latrin med kjemikalier. Denne er utstyrt med larm slik at de bestiller tømming når den nærmer seg full. Allt øvrig spillvatn går via en 3-kammer brunn til et biologisk rensefelt hvor bakteriene får gjøre jobben i et par meter med sand.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Sanitetsvätska köp i Ullared?

Säljs sådant fortfarande öppet? Jag trodde sanitetsvätskorna försvann för flera decennier sedan. Här krävs tydligen upplysning eftersom försäljarna av dessa gifter tydligen struntar i miljön och tillåts göra detta av myndigheterna! Märkligt!

Jappe
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Sanitetsvätska köp i Ullared?

Om man har SOG, luktar det då inte utanför bilen? Om det gör det så kan man undra vad dom som står omkring tycker eller vad man själv tycker om att det luktar skit när man står utanför bilen & grillar.

Bennie
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Sanitetsvätska köp i Ullared?

Om man har SOG, luktar det då inte utanför bilen? Om det gör det så kan man undra vad dom som står omkring tycker eller vad man själv tycker om att det luktar skit när man står utanför bilen & grillar.

Bennie

Luktar absolut inget alls utanför bilen, man kan sitta bredvid ventilen utan att känna nåt alls även när tian används. Sitter ett kolfilter i som ska bytas en gång per år, kostar under hundringen. Jag har hört så många varianter på varför man inte använder SOG, men de som säger det verkar aldrig ha varit nära en bil med SOG... Testa, ni ångrar er inte...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.916
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Sanitetsvätska köp i Ullared?

Säljs sådant fortfarande öppet? Jag trodde sanitetsvätskorna försvann för flera decennier sedan. Här krävs tydligen upplysning eftersom försäljarna av dessa gifter tydligen struntar i miljön och tillåts göra detta av myndigheterna! Märkligt!

Jappe

Vad tror du städbolagen häller i och på skithusstolarna, Nektar ??

Nä det är nog många kubikmeter sanitetsvätska som går ner i våra avlopp.

Dock ska de vara biologiskt nedbrytbara,
men det finns väl inget annat idag, eller?

:)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.916
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Sanitetsvätska köp i Ullared?

Det mesta i vätskan är kalsiumnitrat, och det används ute på avloppsnätet för att
ta svavelväte.

Det är en arbetsmiljöfråga, gaserna från vår latrin är mycket farligare, än medlen som neutraliserar gaserna.

Vi säljer 1000-tals kubikmeter med Nutriox till kommuner m.m.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Sanitetsvätska köp i Ullared?

SOG är ett ventilationssystem med fläkt som ventilerar latrintanken. Man slipper använda kemvätskor men om man har svårt för att tömma tanken för luktens skull kan man ha i lite såpa vilket också gör att det är lättare att göra ren tanken.

Hälsningar Sanddammaren
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Sv: Sanitetsvätska köp i Ullared?

å tack för den ,en sådan har jag ju, som sitter monterad på luckan för toatömningen. Han jag köpte bilen av sa att jag bör använda sanneringsvätska ändå, då går det alltså bra med vanlig grönsåpa!/Kenneth
 
Toppen