• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Saltproblem - rostskydd

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Saltproblem - rostskydd

Hade jag haft en sådan bil så hade jag nog ställt upp den på en vinter camping och nyttjat även på vintern och sluppit saltiga vägar , var på finbil i stora, höga och tittade deras Concorde samma som eran får alt säga vilken bil vilken plats vill bara ha känsla Grattis till fin bil, mvh håkan

Jag har funderat på den lösningen men inte riktigt hittat något lockade ställe som är vinteröppet. Lidköping är fint och på lagom avstånd men jag misstänker att en hel vinter med el på en kronocamping nog blir rätt kostsamt. Det vore mysigt men frågan är om det är värt så mycket pengar för några helger. Vår vinteranvändning kommer säkert om några år men då blir det nog runt Benidorm eller i Grekland:)

F

F.d. 50609

Guest

Och det var precis det jag menade, du lyckades värma halva motorn, vad hade du för temperatur på motoroljan?
Den får du inte varm utan att belasta motorn.

Men jag är fortfarande nyfiken på varför? Okej att priset på diesel är lågt nu men att bara elda upp den till ingen nytta?

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

Jag har funderat på den lösningen men inte riktigt hittat något lockade ställe som är vinteröppet. Lidköping är fint och på lagom avstånd men jag misstänker att en hel vinter med el på en kronocamping nog blir rätt kostsamt. Det vore mysigt men frågan är om det är värt så mycket pengar för några helger. Vår vinteranvändning kommer säkert om några år men då blir det nog runt Benidorm eller i Grekland:)

Jag vet flera som har bilen i Grebbestad hyr bara på vintern vi har varit där själva sen höst tidig vår bara på helgerna det är en bra camping , gött att komma hemifrån och bra vara, slippa en massa måsten ha de håkan

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Och det var precis det jag menade, du lyckades värma halva motorn, vad hade du för temperatur på motoroljan?
Den får du inte varm utan att belasta motorn.

Men jag är fortfarande nyfiken på varför? Okej att priset på diesel är lågt nu men att bara elda upp den till ingen nytta?

Motorn var genomvarm. Kylvattnet var så varm att värmen i hytten nog var runt 30 grader. Har tyvärr ingen oljetempmätare men motorn var helt varm och så varm att du inte kunde ta i ex slutröret på avgasröret. Att dra runt remmar packboxar ac kommpressor mm förhindrar läckage. Bilen stod inte stilla utan olja i växellåda och bakaxel blev också runtkörd och däcken bytte belastningspunkt. Dieseln har jag råd med då det gick under 10 liter. Detta görs bara ett par gånger varje vinter då det är torrt fint samt snö och isfritt.

Toppen