• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Salt på våra vägar?

F

Flow

Guest
Sv: Salt på våra vägar?

Saltningen på vägarna är väl en koncekvens av "Just in time" fiosofin dvs fabrikanter har inga egna lager utan alla insatsvaror ligger på vägarna! Och logistiken tillåter inte att hala vägar påverkar transporttiderna alltför mycket, för då stoppar det upp senare i ledet.
Så saltet lär vi inte bli av med i första taget.
// Göte J

Det ligger mycket i detta, att industriföreträdarna kör lobbyverksamhet för effektiva transporter. Sammantaget med att Trafikverket behåler sin (orealistiska) nollvision.

Varför fungerar det att skippa saltet på Gotland men inte i Götaland samt Svealand?

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

1. I jobbet med firmabil. Jag älskar saltet. Ös på mera så det blir omöjligt med halka. Smutsen bryr jag mig inte ett dugg om. Det finns automattvättar som inte kostar mig något. Torkarblad kan man köpa hur många man vill och för att inte tala om spolarvätska som köps i mängder.

2. Min privatbil. Nja, saltet är väl inget man älskar men visst kan det vara bra ibland. Lite tråkigt att tvätta för att hålla bilen ren. Kör den aldrig automattvätt för man är ju rädd om den. Handtvätt får det bli.

3. Min husbil. Hatar detta j....la salt. Känns som om alla som kör om måste in precis framför. Skit på rutan och det stänker småsten. Rena pesten. Sen är det ett vårgöra utan dess like. Små förbannade prickar på sidorna för att inte tala om på baksidan. Ett evighetsgöra att få bilen ren. Hatar, hatar, hatar saltet.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hallå!
Läs gärna tråden

Sv: Fem plus, ingen frostrisk och så möter jag saltbilen - 2013-11-15, 19:22
Hej
Tänk den dagen när dom som bestämmer (Staffanstorp & Göteborg!!!) kommer med förslaget att Subventionera "Dubbdäcken" & förbjuder saltet på vägarna!
Som det är nu så halkbekämpar t.ex. Malmö men inte Lund hur många pendlar mellan dessa för jobbets skull, alltså 2 olika underlag morgon & kväll vintertid!!!
Med dubbade däck inga problem samma "före" över allt, visst vägslitaget blir "kanske " högre men tänk miljönissar mindre rost på våra fordon Växterna (rosorna) längs Linnegatan i Limhamn behöver inte skyddas med Vassmattor!!!
Linnegatan är bara ett exempel kolla nu i vinter om där sker något liknande där ni bor.
Mv. Dubbhälsningar
"Ps Brunt kuvert"? "Ds"

Sv: Salt på våra vägar? - 2013-11-15, 15:57
1. I jobbet med firmabil. Jag älskar saltet. Ös på mera så det blir omöjligt med halka. Smutsen bryr jag mig inte ett dugg om. Det finns automattvättar som inte kostar mig något. Torkarblad kan man köpa hur många man vill och för att inte tala om spolarvätska som köps i mängder.

2. Min privatbil. Nja, saltet är väl inget man älskar men visst kan det vara bra ibland. Lite tråkigt att tvätta för att hålla bilen ren. Kör den aldrig automattvätt för man är ju rädd om den. Handtvätt får det bli.

3. Min husbil. Hatar detta j....la salt. Känns som om alla som kör om måste in precis framför. Skit på rutan och det stänker småsten. Rena pesten. Sen är det ett vårgöra utan dess like. Små förbannade prickar på sidorna för att inte tala om på baksidan. Ett evighetsgöra att få bilen ren. Hatar, hatar, hatar saltet.

//Håkan J

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Hallå!
Läs gärna tråden

Sv: Fem plus, ingen frostrisk och så möter jag saltbilen - 2013-11-15, 19:22
Hej
Tänk den dagen när dom som bestämmer (Staffanstorp & Göteborg!!!) kommer med förslaget att Subventionera "Dubbdäcken" & förbjuder saltet på vägarna!
Som det är nu så halkbekämpar t.ex. Malmö men inte Lund hur många pendlar mellan dessa för jobbets skull, alltså 2 olika underlag morgon & kväll vintertid!!!
Med dubbade däck inga problem samma "före" över allt, visst vägslitaget blir "kanske " högre men tänk miljönissar mindre rost på våra fordon Växterna (rosorna) längs Linnegatan i Limhamn behöver inte skyddas med Vassmattor!!!
Linnegatan är bara ett exempel kolla nu i vinter om där sker något liknande där ni bor.
Mv. Dubbhälsningar
"Ps Brunt kuvert"? "Ds"

Sv: Salt på våra vägar? - 2013-11-15, 15:57

//Håkan J

:confused:

F

F.d. 53358

Guest

Hej!
Jag föredrar salt i fronten på HB.n, framför en Volvo 240 med två unga pojkar som nyss lärt sig att trycka på gasen, men inte kommit längre i läroboken att det finns en broms också.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

I Umeå tänker de börja salta även på sommaren. :(
Salt ska minska damm | Västerbottens-Kuriren

- För att minska halten farliga partiklar i centrala Umeå ska flera gator och genomfartsleder saltas.
Saltet som ska användas är kalciumklorid och är samma salt som används på grusvägar sommartid. Åtgärden bedöms kunna ge en minskning av partikelhalterna med upp till ca 30 %. Effekten av en spridning håller i ca 2-3 dygn.

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

Trafikvärkets DDR-propaganda behöver man knappast läsa, vad som står där går ju enkelt att gissa...

T.ex att det är bra att salta på torra vägar, för torra vägar inbjuder till högre farter :applaus:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Pendling Uppsala/Stockholm en vecka utan snö o ishalka. Totalt ca 70 mil.
Prickarna är så fina där dom sitter o lyser på en nytvättad bil;)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    585,9 KB · Visningar: 2
F

F.d. 52920

Guest

Hej!
Jag föredrar salt i fronten på HB.n, framför en Volvo 240 med två unga pojkar som nyss lärt sig att trycka på gasen, men inte kommit längre i läroboken att det finns en broms också.

Om du tänker tanken ett steg till?
Dessa unga grabbar får inte upp samma hastighet på saltfri väg.
Dom lär sig snabbare att hantera bilen i halka utan salt.
Vad händer då saltet inte biter?
Får du fler unga grabbar i fronten uppe i Norrland , jag tror att
chansen är mindre att det sker där.
Personligen fullständigt hatar jag när rutan skitas igen och än värre då spolarvätskan tar slut mitt i natten på E4:an och det är 5mil till närmsta mack :(

F

F.d. 53358

Guest

Personligen fullständigt hatar jag när rutan skitas igen och än värre då spolarvätskan tar slut mitt i natten på E4:an och det är 5mil till närmsta mack :(
Jag håller fullständigt med att salt är ett elände på bilarna. Jag drar säkert upp 10 bilar varje vinter, som hamnat i diket, på en sträcka av en km, med min traktor. De kunde lika gärna hamnat i fronten på en annan bil, som i diket och då kanske det handlat om andra skador än en bucklig skärm och ett tilltufsat självförtroende.
Så länge folk inte kan ha riktigt på fötterna och anpassar hastigheten, får vi nog lida med saltet. Alternativet kan bli mycket värre.

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Det är viktigt att lära ungdomen hantera bilen i halt väglag.
När min son skulle ta körkortet tränade vi med bakhjulsdrift och framhjulsdrift på halkiga vägar många sladdar kollade hur man rätar upp fordonet inte minst få stopp.
Ja det räcker inte enbart på Stora holm (halkbana)
Nej det behövs mycket mera realistiska siutationer så det sitter i ryggmärgen det kan rädda liv om man lärt sig hantera bilen i ett skarpt läge.
2179:music-icon:

Senast ändrad:

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej vad är problemet?
Är dom föräldralösa eller där saknas något annat?
Mvh.

Hej!

Toppen