• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Salt på våra vägar?

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025
Vad trevligt det skulle vara om man kunde utnyttja husbilen längre på hösten, kanske hela vintern.
Men här i Sverige saltas det i tid och otid. Vi bor ju i ett nordiskt land där det varit kallt och snö i alla tider. Vore det inte bättre att sanda när det blir riktigt halt. Jag vet att det blåser bort lättare än salt, men använd varm sand då som fastnar i snön
Sen kan man inte köra lika snabbt på vintern som på sommaren.
Jag tycker det är mycket trevligare att köra på en vit fin vinterväg mot att köra på en svart slaskig saltad vinterväg.
Våra sydeuropeiska bilar som det oftast byggs på är inte skyddade nog mot saltade plaskiga vägar.

JOE

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
Sv: Salt på våra vägar?

Det skulle vara både kostsamt och bökigt att ha varm sand. Jag har kört med såväl plog som sand och saltspridare så jag vet lite vad jag talar om.

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025

Det skulle vara både kostsamt och bökigt att ha varm sand. Jag har kört med såväl plog som sand och saltspridare så jag vet lite vad jag talar om.

Jag förstår att det skulle bli kostsamt med varm sand.
Men vad kostar det inte oss bilägare med sönderrostade bilar.
Sen mår inte miljön och grundvattenet så bra av dessa tusentals ton salt som sprids på våra vägar.

JOE

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Miljön skulle inte må bra av all energi som går åt att värma sanden. Dessutom kommer det inte att fungera som idag att man kan ploga och ha sand med sej för att sprida där det behövs för sanden kommer att ha frusit då. Nu körs sand fortfarande på en stor del av det mindre vägnätet även här nere i Värmland. Problemet med den sanden är att den är utblandad med salt för att inte frysa. Så även där det sandas idag kommer det att bli salt, dock en betydligt mindre mängd än när det sprutas ut salt korn blandad med saltlake. Det har gjorts försök med socker istället för salt, problemet då är att det lockar viltet till vägbanan, knepigt nog inte vägsaltet. Måste smaka helt olika mot saltstenarna som sätts ut i skogen.

Men med dagens metoder kanske sand med lite salt i är att föredra ändå. Bara folk lär sej köra därefter. Sanden med salt i blåser heller inte bort lika fort som utan, en balansgång hur mkt salt som ska blandas i. Desto mer salt desto bättre stannar sanden och vice versa!

F

F.d. 28371

Guest

Hva som er ennå dårligere er det som de gjør i Bergen, Norge. De anvender saltvatten. Bremseskivene må byttes ofte. Det beste virkemidlet er å stadig foreta en kraftig innbremsing. Spesielt har bremsene bak lett for å henge om de ikke blir aktivisert ofte nok.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Bilarna är inte så ömtåliga som många tror, vi kör vår 96:a även på vintern sedan -07, och den har inte tagit någon synbara skada av det! Den är fortfarande helt rostfri undertill efter 16.000 mil. Bra vinterdäck och rejäla stänklappar så händer det inga katastrofer! :)

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025

Det dröjer nog länge till innan saltet kan ersättas med något mindre skadligt. Tills dess så gäller rostskyddsbehandling på våra bilar. Hälsningar Göran Hellman.

Varför inte låta det vara riktigt vinterväglag istället, måste man rusa fram i samma hastighet både sommar och vinter, köra i diket och inte förstå hur det kunde hända i vintriga norden.....
Köper man riktiga däck så har man ett riktigt bra fäste då kan vi njuta av våra husbilar hela året.
En rostskyddsbehandling skyddar bara järnytor. Men hur skyddar man rörliga delar som styrleder, lager bromsskivor, mm? Även lacken blir svårtvättad utan avfettningsmedel. Hur bra är det att avfetta en husbil med skarvar som det finns tätningsmassa i mellan. Tätningsmassan löses upp och sen har man en vattenskada i väggarna på husbilen. Saltet hör hemma på maten, inte på våra vägar.

JOE

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Varför inte låta det vara riktigt vinterväglag istället, måste man rusa fram i samma hastighet både sommar och vinter, köra i diket och inte förstå hur det kunde hända i vintriga norden.....
Köper man riktiga däck så har man ett riktigt bra fäste då kan vi njuta av våra husbilar hela året.
En rostskyddsbehandling skyddar bara järnytor. Men hur skyddar man rörliga delar som styrleder, lager bromsskivor, mm? Även lacken blir svårtvättad utan avfettningsmedel. Hur bra är det att avfetta en husbil med skarvar som det finns tätningsmassa i mellan. Tätningsmassan löses upp och sen har man en vattenskada i väggarna på husbilen. Saltet hör hemma på maten, inte på våra vägar.

JOE

Jag tycker egentligen samma sak. Men det handlar väl om Noll-visionen, genom den har alla förare blivit omyndigförklarade. Vi sätter upp mitträcken i parti och minut, hur kul är det att åka in i ett sånt med Mc? Grejen är att fler dör i bil så då struntar man i mc, för bilåkarna kan ändå inte hålla sej på sin sida... Satsa mer på utbildning och inte då bara när man tar körkortet, en utbildning med halkbana vart femte år eller så. Norrlänningar är de enda som inte omyndigförklarats. För resten av Sverige sätts successivt dubbförbud och snart värmeslingor i backen...

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022

. Det har gjorts försök med socker istället för salt, problemet då är att det lockar viltet till vägbanan, knepigt nog inte vägsaltet. Måste smaka helt olika mot saltstenarna som sätts ut i skogen.

Synar detta!!! Vad är det då som renarna står på vägbanan och slickar i sig på dom nysaltade vägarna som även här uppe i norr blir mer vanliga. Häggen i Umeå

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

. Det har gjorts försök med socker istället för salt, problemet då är att det lockar viltet till vägbanan, knepigt nog inte vägsaltet. Måste smaka helt olika mot saltstenarna som sätts ut i skogen.

Synar detta!!! Vad är det då som renarna står på vägbanan och slickar i sig på dom nysaltade vägarna som även här uppe i norr blir mer vanliga. Häggen i Umeå

Jag vet inte om renar skiljer sej från Älg och Rådjur, de tester jag hört om skedde inte i "renland". Vägverket/Trafikverket håller ju till i Borlänge så det mesta sker väl däromkring.

F

F.d. 25267

Guest

Du har helt rätt. Vi hade husvagn i många år när barnen var med och den använde vi året om. Det var en stor boggievagn och vi brukade åka till fjällen två ggr varje vinter. Idre, Sälen eller Trysil. Däremellan stod vagnen under tak utomhus. Varje gång den skulle användas var det alltid någon broms som hade kärvat fast och måste fixas till. Detta märktes även under sommarhalvåret - ständiga problem med bromsarna. På våren efter dessa resor var det nästan omöjligt att få den ren igen - trots riktig avfettning och varmvatten. Chassiet på husvagnar är ofta galvat och tar ingen skada men allting annat....! När vi övergick till husbil 2005 så slutade vi att köra på vintern.Vi kör april - oktober och detta skonar husbilen otroligt mycket. Visst blir den skitig efter en tripp till Nordkap men det är inget salt på bilen och det blir bara halva jobbet att tvätta den. Bromsarna är som nya efter sex år och sjutusen mil och under bilen ser det nästan ut som när den var ny. Dessutom slipper jag köpa sex stycken dubbdäck med fälgar som jag varit tvungen till i så fall. Hade vi bott i tex. jämtland där man inte saltar så hade vi säkert kört året runt för det är fantastiskt även på vintern med husbil eller husvagn bara man slipper saltet.

Per

Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Vi använder husbilen riktigt flitigt under vintern. Vanligen korta turer på några dygn, men oftast inte mer än någon vecka mellan turerna.
Nu är bilen avställd sedan några veckor i väntan på riktig vinter och pålitliga isar på rödingvattnen.
Här en bild på bilen med skotersläpet från den 2 april i år. Årets vårvinter var riktigt fin, nästan ingen tö eller slask under tre månader och jag hade när denna bild togs inte tvättat bilen sedan hösten -12. Enbart körning på rena och torra vintervägar.
En bit in i april började det förstås töa och då fick jag spola av bilen efter turerna, men det är snabbt gjort när det inte handlar om saltsörja!
för hbk 011 (Large).jpg

aake

PS. Man behöver inte hålla sig enbart till Jämtland. Norrut går också bra, men inte österut. Tröndelag brukar även vara saltfritt så länge man undviker E6.

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025

Vi använder husbilen riktigt flitigt under vintern. Vanligen korta turer på några dygn, men oftast inte mer än någon vecka mellan turerna.
Nu är bilen avställd sedan några veckor i väntan på riktig vinter och pålitliga isar på rödingvattnen.
Här en bild på bilen med skotersläpet från den 2 april i år. Årets vårvinter var riktigt fin, nästan ingen tö eller slask under tre månader och jag hade när denna bild togs inte tvättat bilen sedan hösten -12. Enbart körning på rena och torra vintervägar.
En bit in i april började det förstås töa och då fick jag spola av bilen efter turerna, men det är snabbt gjort när det inte handlar om saltsörja!
Visa bilaga 78163

aake

PS. Man behöver inte hålla sig enbart till Jämtland. Norrut går också bra, men inte österut. Tröndelag brukar även vara saltfritt så länge man undviker E6.

Det är ju så där jag vill ha vintervägarna också. Visst bor vi i olika delar av vårt land, så förutsättningarna är inte lika.
Men vintervägar utan salt är underbara både att köra på och skonsamma för vår husbilar.

JOE

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025

Ja det är konstigt att det inte kan få vara vinterväglag på vintern.

Förr fanns det inte vinterdäck och farten var fri och det fungerade väl rätt bra då alla förstod att på vintern kan det vara halt och man anpassar farten efter förhållandena.

Idag så finns det vinterdäck, låsningsfria bromsar, antisladd och antispinn och fartbegränsningar hur mycket som helst trots detta så är det många avåkningar då det blir halt.

Idag är mentaliteten sådan att om det inte utryckligen är förbjudet så är det tillåtet och detta ger fenomenen att läsa och skicka sms då man sitter bakom ratten i 90 knyck. (Inte förbjudet men trots detta vansinne) Hålla 120 på motorvägen i glashalka för att så står det på skylten.

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025

Jag tycker salt skulle bannlysas, förr gick det minsann att köra utan salt. Tror det är bara att låta förståndet råda så klarar vi oss utan detta jäkla salt. Man behöver inte ligga å pressa i max hastighet jämt , åk lite tidigare så kommer du fram i samma tid. Dom som inte klarar detta bör återlämna sitt körkort. :D

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Saltningen på vägarna är väl en koncekvens av "Just in time" fiosofin dvs fabrikanter har inga egna lager utan alla insatsvaror ligger på vägarna! Och logistiken tillåter inte att hala vägar påverkar transporttiderna alltför mycket, för då stoppar det upp senare i ledet.
Så saltet lär vi inte bli av med i första taget.
// Göte J

Toppen