• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Saknar D+ på generator

F

F.d. 14324

Guest
Hej, jag håller på att montera ett skiljerelä till bodelsbatteriet på min VW transporter och jag har tittat på generatorn efter D+ anslutningen men det finns ingen. bilen är en -99.a
Det går ju även att koppla in reläet så att det kopplar in via tändningen men då undrar jag om det finns några nackdelar/fördelar med det?
Finns det eventuellt någon annan beteckning för D+?
Kan man tjuvkoppla in manöverströmmen till reläet från någon annat lämpligt ställe?
Hoppas att någon eller några med erfarenhet av det här kan ge synpunkter.
mvh Jocke
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.666
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Saknar D+ på generator

Har du inte två anslutningar på generatorn förutom jordanslutningen. En med grov kabel/Kablar B+ som går till batteriets pluspol och en med klen kabel. Den klena kabeln är D+ , du kan kolla att mäta att du får spänning där först när motorn är igång.
// Göte J
 

Åke Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2024
Sv: Saknar D+ på generator

Kolla vad det är för märke och beteckning på generatorn och googla på den, så brukar det gå att hitta. Annars brukar det vara två kablar, en grov röd B+ till batteriet och en tunnare, som skall ge 12V när tändningen är på D+ eller ibland DF om det är Bochstandard, annars kan de heta lite olika. HAr sett en tabell en gång där man omvandalade olika beteckningar till Boch. Kanske finns den på nätet
 

Åke Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2024
Sv: Saknar D+ på generator

Hej igen hittade detta på nätet. Kan kanske vara användbart? Hade lite fel om DF som är fältlindning.

B+ är +kabeln från generatorn till batteriet...
B- är -kabeln (jord i bilen) från generatorn till batteriet...
D+ är laddningslampa... Anslutning 61 på gamla generatorn...
W är fasuttag. Används ibland till varvräknare på dieselmotorer samt laddningskontroll och liknande...

EDIT: Anslutningarna D-, 61 och DF på gamla generatorn går till en laddningsregulator, medan nya generatorn har inbyggd regulator....
Plocka bort den gamla regulatorn med kablage och se till att du bara har laddlampan inkopplad på anslutning D+...




Här kommer en lista på alla generatorbeteckningar....
Olika fabrikat har olika beteckningar, men här går det att jämföra...

B+, BAT, BA
Batteri

D+, D+/61, D+/L, D+/15, L, 15, 61
Varningslampa/laddningslampa

DF, DF/F, F, 67, EXC, D+/IND
Fältlindning

B-, D-, 31, E
Jord

IG/R
Tändning

C, N,
Mittpunktanslutning

FR, FR/C
Databoxanslutning

W, P, STA
Fasuttag - växelströmsuttag

M, M/S
Batteriavkänning
_________________
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Saknar D+ på generator

(+) 30 är ingående ström till tändningslås.
15 är såvitt jag vet "tändning på" från tändningslås. Exempelvis är tändspolens strömmatning från tändningslås märkt med 15. (På bensinmotorer förståss).
S är radioläge från tändningslås.
Jag hinner inte nu, men under helgen skall jag skanna in databladet från Bosch och lägga ut det här.
//W
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Saknar D+ på generator

Det er ikke uvanlig at D+ mangler på generatoren på nyere biller. I dag styres ofte ladingen av styreenheten til motoren og noen generatorer har tilogmed CanBus styring. Spørsmålet er heller hva du trenger D+ til og ofte kan man få samme virkning ved og f.eks. kople til oljelampen. Den gir også + når motoren går.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Saknar D+ på generator

Hej!
Jag har ungefär samma problem så jag ringde Mitsubishi i Sth. och de föreslog att jag skulle ansluta ett relä till någon tamp från tändningslåset som får ström i 2:a läget.
Vad jag minns av samtalet så har jag inte heller någon D+ eller motsvarande.
//Conny
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Saknar D+ på generator

STORT TACK för alla tips och information jag har fått av er. Nu har jag kopplat in allting och håller på att prova så att allting fungerar som det ska. Jag valde att koppla in manöverströmmen till skiljereläet på tändningen nr:15, för det var ganska trångt vid generatorn och ganska kallt ute när jag letade efter någon kabel som gav ström först när generatorn laddar(minsta motståndets lag) för säkerhets skull monterade jag en säkring på batterikabeln och konstaterade att när startmotorn körs tar den även ström från bodelsbatterierna men det visste jag ju redan pga valet att använda tändningen, 40 ampere-säkring var för lite och nu har jag kört i några dagar med 110 ampere säkring till och från jobbet och den håller än så länge, 200 amperesäkringen ligger redo som nästa steg. Tipset från Tor H att använda sig av oljetryckslampan är ju smart, kanske blir det nästa steg i utvecklingen. Spänningen på bodelsbatterierna ligger nu på 14,4 volt när generatorn laddar. Nu fortsätter mitt arbete med att montera min nya ctek-laddare det blev en M300 som laddar 25 ampere och det är helt klart överdimensionerat men jag fick den billigt så jag kunde inte tacka nej. Återigen tack. mvh jocke
 
Toppen