• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Safty Car Skyltar.

F

F.d. 4879

Guest
Sv: Safe car?

Man sätter den ena fram på bilen och den andra bak på bilen. Syftet med dom är att visa att man är med i klubben, vi är ju ett antal hundra medlemmar nu och alla känner ju inte varandra men troligtvis så känner man lite gemenskap med dom som man inte känner, ännu.. Sen är det ju självklart valfritt om man vill sätta på dekalerna på bilen. Medlemsnumret var en idé från mej och känner man att man åker en hyrbil så ska man inte sätta dit numret modell MABI 123. Men en sån gammal skorv som vi har är det ingen som hyr ut *L*
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Safe car?

Ja det blev visst en liten felläsning bland alla dekaler, ber om ursäkt! Men Safe Car är ingen dekal utan en pappersskiva som man sätter innanför sidorutan för att tala om att man har gjort det lite svårare för tjuven helt enkelt. Även solen har fläckar, här kan det till och med bli solförmörkelse ibland..
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Safe car?

Kölis, du är i gott sällskap så misströsta ej. Vid en solförmörkelse tystnar fågelsången och kalla vindar drar spöklikt genom luften. Men så plötsligt tittat solen fram igen och allt är sig likt, bortsätt från att en ny erfarenhet har parkerat i ”garaget”.
Välkommen tillbaka i värmen Kölis.

Från en i gänget.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Safe car?

Ja det var rätt mörkt, regnade och stormade, fåglarna var tysta när jag skrev det. Idag skiner solen! Den här helgen bär det av med husbilen och en Suzuki T250 -72 till Classic Suzuki Clubs årsmöte ute på Värmdö!
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Safe car?

Jag ber också om ursäkt.Det var felsägning av mig att kala Safe car för dekaler.
Tror fortfarande att den bästa sätet att hålla tjuven borta är att inte skylta med grejorna frame i förarhyten.Lämnar man där kameror,mobiler eller tillåme plånbok eller väskor så hjälper ingen Safe car skylten.:yes:
 

Inge K

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
130
Medlemskap
2025
Sv: Safe car?

Tack Roberth för nytändningen!
Trevlig sommar själv

mvh Inge K



Vi har Safe Car med oss i bilen, om det är någon som ser oss och vill ha så är det bara att hojta till!



:wink: :wink: :) :) :wink: :wink:
 
P

PAM 97

Guest
Sv: Safty Car Skyltar.

Hej på er, när vi stod på parkeringen vid Varbergs fästning kom polisen på morgonen och delade ut skyltar till dom som inte hade någon, bra service eller hur:D Pelle
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Safty Car Skyltar.

Hittade Safe Car skyltar i en hylla på Turistinformationen i Simrishamn.
Finns kanske på flera Turistinformationskontor.
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Safty Car Skyltar.

En illandes röd/orange skylt med texten Safe Car och polisens logga plus en del text om vad man skall tänka på för att säkra upp bilen.
Tänkt som en signal till illasinnade att det inte finns något här att lägga energin på.
Hade hoppats att hitta en bild på nätet på skylten men hittar ingen ännu.
Finns att hämta på polisstationer och på (några) Turistinformationskontor.
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Safty Car Skyltar.

Vad är "SafeCar"-lappen annat än reklam och propaganda för SCR.

Lappen har ingen annan funktion än att få turister att övernatta på campingplatser anslutna till SCR.

Typisk svensk byråkrati, något måste göras för att stoppa "husbilsrånen", vad göra.

Jo, man försöker få bort husbilarna från rastplatserna och in på campingplatserna, istället för att fånga bovarna eller öka säkerheten på rastplatserna.:mad:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Safty Car Skyltar.

En husbilsplats och upp med skylten Safe Car är ju inte helt fel.
Då visar man att man säkrat bilen så långt det går.

Läste om att justitiekanslern satt stopp för kameraövervakning på bl a Spekeröds rastplats med hänsyn till den personliga integriteten. Jag har i det fallet inget emot att "fastna på bild" precis som jag gärna blir fotograferad i en taxi. Byråkratin gynnar skurkarna.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Safty Car Skyltar.

Hej för min del har jag svårt att ta till mig att dessa dekaler har någon verkan, det verkar enbart "uppgivet" och defensivt.

Möjligen talar denna dekal om att "man" inte satsat på något inbrottslarm/larmdekal, säkerhetsbox för värdesaker, SSF dekal = alla tillhörigheter är märkta (erhålls också av bla polisen).

Före husbilen hade vi segelbåt i 15 år parallellt med husvagn i 10 år utan ett enda inbrott (i Stockholstrakten).

I Kungsbacka hade vi sommarstuga i 5 år, resultat 4 st inbrott varav 3 st sista halvåret (a´10' - 50' Sek/vardera) detta trots polisens dekaler betr ”SSF operation märkning (=alla tillhörigheter märkta)”.
Det visade sig efter senaste inbrottet att det var knarkare som varit i farten (avslöjades genom DNA). Eftersom myndigheterna/lagarna är så flata och inte kan ”hantera” dessa "olycksbarn" så tillåts de att fortsätta sin hantering med att skaffa fram pengar till sina droger.

Mot dessa samhällets "olycksbarn" tror jag inte att dekaler hjälper. När de behöver påfyllning i kassan går de på första bästa offret de hittar. I det tillstånd de oftast är bryr dom sig inte, allt inom sikte blir deras.

Husbilen köpte vi som fritidslösning efter stugan och den har vi nu haft i 5 år utan det minsta problem. Vi har utrustat husbilen med larmdekal/larm, en safety box och SSF dekaler och vi parkerar inte var och hur som helst.
 
Toppen