• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

S-M Däck

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sv: S-M Däck

Kraven på tunga fordon = >3,5ton
rulla ner till "Krav för tunga fordon"

Transportstyrelsen

Verkar som alla grovmönstade M+S märkta däck duger på övriga axlar på en framhjulsdriven tung husbil, dock verkar det krävas godkända vinterdäck på drivande axlar.

Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Kraven på tunga fordon = >3,5ton
rulla ner till "Krav för tunga fordon"

Transportstyrelsen

Verkar som alla grovmönstade M+S märkta däck duger på övriga axlar på en framhjulsdriven tung husbil, dock verkar det krävas godkända vinterdäck på drivande axlar.

"Satan i min gata" som det kan bli. Tack Peter för du har gett mig denna kunskap. Detta innebär att jag (vi) teoretiskt kan åka från Sälen till Lubeck på julmarknadsresa helt lagligt på våra Camper däck (om vädret tillåter i Sverige). För detta har varit lite av ett hett ämne hemma hos oss. Jag vill ha dubb, Elisabeth vill till Lubeck. Men det löser sig kanske nu.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Vad gör du om det blir kallt och kommer snö när du är ute? Jag vill inte köra husbil i halka på vanliga Michelin Agilis..? Det är ju rena sommardäck, vad än märkningen i övrigt påstår. :wideeyed:

Håller med dig fullt och fast, men det är lagligt, Jag kan tänka mig att lägga på mina kedjor fram men bak har jag inget. har funderat på att köpa Michelins halkskydd något liknade Atosock.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Ja då blir det lite andra regler, generellt verkar 3,5 ton vara en gräns. Utrustar man enligt svenska regler så ska man klara sig bra i Europa.
http://www.conti-online.com/www/dow...s_de/winter/dl_winter_tire_regulations_de.pdf

Kanske lite långsökt, men läser man Contis rekommendation för Sverige, så står där något om max 50 dubb per däck för tunga fodon.
Screenshot_2016-10-13-14-46-58.jpg

Inget jag hört något om tidigare.
Men min tyska är inte perfekt, så jag kan uppfattat fel.
Krister.

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025

men Joe, som jag förstår det så måste däcken vara med på listan med namn. Så jag tror inte Michelins Agillis Camper M+S är godkända i Sverige. Här hemma kör jag dubbat Hakka.

Krav för tunga fordon
Kravet på vinterdäck vid vinterväglag gäller:

Tunga lastbilar
Tunga bussar
Personbilar klass II (husbil) med en totalvikt över 3,5 ton
Kravet gäller samtliga däck på drivaxlarna. Observera att framhjulsdrivna bilar ska vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning* även på fordonets bakre hjulaxlar.

* Med likvärdig utrustning menas bland annat snökedjor, slirskydd och vissa grovmönstrade däck. Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck.

Mönsterdjup för tunga fordon
Samtliga däck på tunga fordon ska ha ett mönsterdjup på minst 5 millimeter när det är vinterväglag. Kravet gäller inte tillkopplade släpfordon.

JOE

Toppen