Nisse o Marianne
HBK Medlem
Våra bodelsbatterier har tagit slut för fort så vi undrar om det finns något som tjuvar el. Hur kan jag kolla det? Tacksam för tips.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Jag varnade inte för att dra ur sladden för att förnya bulkfasen. Jag varnade för att ställa in EBL på en högre batterikapacitet än batteriets. Sedan var det mycket riktigt AGM-inställning och för hög kapacitet som troligen förstörde mitt BMS. Men är det inte så att bly/syra inställning har ändå längre bulk än GEL och därmed lämpligare för LiFePo4?Fast sådana laddare sitter det troligtvis inte i en 2008, "problemet" blir oftast som Jokin beskriver det, originalladdaren hinner oftast inte ladda ett LFP som är lite djupare urladdat utan går över i underhållsladdning lite för tidigt, och det man åtgärda med att dra ur 230V-sladden till husbilen nån sekund, och stoppa tillbaka den, då startar laddaren om i bulk-fasen, med max. ampere. Har man ett GEL-läge på laddaren så kan man förlänga tiden i bulk-fasen.
Ditt tidigare problem låter som din laddare då varit inställd för AGM, då blir det för hög spänning i absorptions-fasen från laddaren, och bms'et klipper för laddning.
Jag varnade inte för att dra ur sladden för att förnya bulkfasen. Jag varnade för att ställa in EBL på en högre batterikapacitet än batteriets. Sedan var det mycket riktigt AGM-inställning och för hög kapacitet som troligen förstörde mitt BMS. Men är det inte så att bly/syra inställning har ändå längre bulk än GEL och därmed lämpligare för LiFePo4?