• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Söka eltjuv

Nisse o Marianne

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
11094
Medlemskap
2024
Våra bodelsbatterier har tagit slut för fort så vi undrar om det finns något som tjuvar el. Hur kan jag kolla det? Tacksam för tips.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Man brukar koppla loss minuspolen och "ansluta" någonting att mäta strömmen (A) med mellan polsko och batteripol.
Tänk på att inte dra igång någonting som drar mycket ström.
Man kan även mäta över säkringar, dvs på båda sidor om "bränntråden".
Är det stor förbrukning, kan man till och med använda värmekamera.
 

Capa

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
35723
Medlemskap
2024
Våra bodelsbatterier har tagit slut för fort så vi undrar om det finns något som tjuvar el. Hur kan jag kolla det? Tacksam för tips.
Ta en tångampermätare och sätt den på batteriets plus eller minuspolens kabel och därefter sa bort en säkring i taget och läs av ampermätaren på varje säkring, när mätaren visar noll amper är det där det drar ström. Kolla vad den säkringen går till och där borde felet vara
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det behöver inte vara ett "fel".
Batterierna kan även ha gjort sitt, det brukar märkas ifall spänningen sjunker snabbt vid lite högre belastning, samt att de går snabbt att ladda dem till fullt.
 

Nisse o Marianne

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
11094
Medlemskap
2024
Det behöver inte vara ett "fel".
Batterierna kan även ha gjort sitt, det brukar märkas ifall spänningen sjunker snabbt vid lite högre belastning, samt att de går snabbt att ladda dem till fullt.
Det är nog så, vilken typ av batteri ska jag välja? Hade tänkt mig litiumbatteri men det funkar inte utan vidare i en gammal bil.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är nog så, vilken typ av batteri ska jag välja? Hade tänkt mig litiumbatteri men det funkar inte utan vidare i en gammal bil.

Jo just i en gammal bil är det lättare, då den saknar smarta blyladdare, samt smart generator.
Idag har priserna på budget-LiFePO4 batterier kommit ner till halva priset av blybatterier, sök på forumet det finns flera trådar med nöjda ägare, och vad de valt för batteri.
Här är ett exempel på ett populärt och erkänt bra byggt budget LiFePO4-batteri.

 
Senast ändrad:

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Så det går bra att sätta in ett LFP-batteri i vår Burstner från 2008?
Riktigt så enkelt är det inte. Du ska ha en DC-DC omvandlare emellan förbrukningsbatteri och generator/startbatteri. Finns t.ex. från Victron Energy en 30A variant för ett par tusenlappar. Det finns flera trådar på forumet som behandlar just detta.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Så det går bra att sätta in ett LFP-batteri i vår Burstner från 2008?
Visst går det bra att sätta in ett LFP-batteri i er Burstner. Jag gjorde just det i min Dethleffs 2008 flera år sedan och det har fungerat bra. Från början hade jag ingen annan extra utrustning. Det enda jag fick göra att justera inställningen i EBL:en genom att höja batterikapaciteten så att BMS:en styrde batteriet och inte EBL:en. Nu har jag installerat en DC-DC- laddare för att få en snabbare uppladdning vid färd. Vid landström får jag ta ur nätsladden och stoppa i den igen, några gånger för att bibehålla den starkare laddströmmen, allt för att ladda batteriet snabbare då EBL:n bromsar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Riktigt så enkelt är det inte. Du ska ha en DC-DC omvandlare emellan förbrukningsbatteri och generator/startbatteri. Finns t.ex. från Victron Energy en 30A variant för ett par tusenlappar. Det finns flera trådar på forumet som behandlar just detta.


Det är absolut inget måste på en 2008.
En 2008 kommer oftast upp i >14V från generatorn.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Visst går det bra att sätta in ett LFP-batteri i er Burstner. Jag gjorde just det i min Dethleffs 2008 flera år sedan och det har fungerat bra. Från början hade jag ingen annan extra utrustning. Det enda jag fick göra att justera inställningen i EBL:en genom att höja batterikapaciteten så att BMS:en styrde batteriet och inte EBL:en. Nu har jag installerat en DC-DC- laddare för att få en snabbare uppladdning vid färd. Vid landström får jag ta ur nätsladden och stoppa i den igen, några gånger för att bibehålla den starkare laddströmmen, allt för att ladda batteriet snabbare då EBL:n bromsar.
När vi köpte nuvarande bil 2022, var laddningen från originalladdaren satt på 110 Ah, till bilens 100 Ah Sunwind LiFePo4 batteri. Stundtals fick BMS jobba hårt vid landström och hade troligen gjort så i två år innan vi köpte bilen. Jag ställde ett lägre värde på 90 Ah och BMS lugnade sig. Det var dock troligen redan skadat så efter ett år rasade batteriets inbyggda BMS. Dvs en en livslängd på 3 år! Fick ett nytt LiFePo4 batteri av Forsbergs. Har idag en Victron 230 laddare, men det behövs egentligen inte om man kan få en bra laddkurva från bilens EBL eller originalladdare, vilket de flesta kan leverera. Men var försiktig med att låta det inbyggda BMS:t i ett dropin batteri styra laddningen. Det är det inte byggt för, utan bör ses som en säkerhet, som egentligen inte ska behöva agera vid normal hantering. Hade sedan tidigare Victron DC-DC laddare och Victron solcellsregulator, vilket oftast inte heller behövs.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
När vi köpte nuvarande bil 2022, var laddningen från originalladdaren satt på 110 Ah, till bilens 100 Ah Sunwind LiFePo4 batteri. Stundtals fick BMS jobba hårt vid landström och hade troligen gjort så i två år innan vi köpte bilen. Jag ställde ett lägre värde på 90 Ah och BMS lugnade sig. Det var dock troligen redan skadat så efter ett år rasade batteriets inbyggda BMS. Dvs en en livslängd på 3 år! Fick ett nytt LiFePo4 batteri av Forsbergs. Har idag en Victron 230 laddare, men det behövs egentligen inte om man kan få en bra laddkurva från bilens EBL eller originalladdare, vilket de flesta kan leverera. Men var försiktig med att låta det inbyggda BMS:t i ett dropin batteri styra laddningen. Det är det inte byggt för, utan bör ses som en säkerhet, som egentligen inte ska behöva agera vid normal hantering. Hade sedan tidigare Victron DC-DC laddare och Victron solcellsregulator, vilket oftast inte heller behövs.

Fast sådana laddare sitter det troligtvis inte i en 2008, "problemet" blir oftast som Jokin beskriver det, originalladdaren hinner oftast inte ladda ett LFP som är lite djupare urladdat utan går över i underhållsladdning lite för tidigt, och det man åtgärda med att dra ur 230V-sladden till husbilen nån sekund, och stoppa tillbaka den, då startar laddaren om i bulk-fasen, med max. ampere. Har man ett GEL-läge på laddaren så kan man förlänga tiden i bulk-fasen.

Ditt tidigare problem låter som din laddare då varit inställd för AGM, då blir det för hög spänning i absorptions-fasen från laddaren, och bms'et klipper för laddning.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
...Men var försiktig med att låta det inbyggda BMS:t i ett dropin batteri styra laddningen. Det är det inte byggt för, utan bör ses som en säkerhet, som egentligen inte ska behöva agera vid normal hantering...
Jo, tack för varningen som kan vara på sin plats. Jag har alltid varit försiktig med behandlingen av batteriet. Har jag stått på landström någon dag har jag alltid kopplat ur laddningen genom att ta ur säkringen till laddaren för att inte låta batteriet stå på underhållsladdning för länge. Detta även om proffesionella experter utryckt att det är onödigt, då BMS:n lätt klarar det. Som sagt så funkar det för mig i alla fall.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jo, tack för varningen som kan vara på sin plats. Jag har alltid varit försiktig med behandlingen av batteriet. Har jag stått på landström någon dag har jag alltid kopplat ur laddningen genom att ta ur säkringen till laddaren för att inte låta batteriet stå på underhållsladdning för länge. Detta även om proffesionella experter utryckt att det är onödigt, då BMS:n lätt klarar det. Som sagt så funkar det för mig i alla fall.

Helt rätt Jokin, LFP behöver absolut inte underhållsladdas, tvärs emot blybatterier.
Men kan man få ner spänningen till 13,5V så är det ok med uh-laddning, fast oftast ligger den på 13,8V i många blyladdare.
Många LFP-laddare har inte ens den fasen, sen skiljer det mellan olika BMS hur de är programmerade att ta hand om detta, men just i ett drop-in borde bms'et avvakta med ny laddning när det nått 100%.
I mitt DIY LFP kan jag i appen ställa vilket värde jag önskar att laddningen ska starta igen, men jag misstänker att drop-in inte alltid har den möjligheten.
 
Toppen