Det är skillnad på de olika bensin- och dieselmärkena – vissa gör bilen snålare än andra. Vi har testat fem olika varianter av bensin respektive diesel.
teknikensvarld.expressen.se
Länken borde ju vara här i stället.
Vill minnas att det var enorma problem med OKQ8:as diesel och algblommning, för en del år sedan. Tiden går så fort, så det är säkert 15år.
Jag har inte tankat deras diesel sedan dess (förutom en gång, då det var tomt i tanken - så jag hade inget val, där ute på landsbygden).
Under åren med dieselpersonbil, så tycker jag mig kunnat se att vår Passat kommit längre mellan tankarna med Preems produkt än de andra.
Och jag växlar mellan St1, Ingo, Statoil och Preem. Inga egentliga val, utan de ligger bäst till i olika riktningar hemifrån bara.
Husbilen har vi inte haft tillräckligt länge för att kunna se några skillnader (ofta blandat i tanken, från flera leverantörer).
Dock har jag tror att det varit inbillning, då många på nätet förkunnar att Preemdieseln skulle vara sämre än övriga.
Men artikeln styrker ändå den känsla jag haft om just Preem.
Sedan några månader, skaffade vi Åfa-kortet, så nu blir det bara Preem. Särskild då veckoterminspriset varit så fördelaktigt.