• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Söker just nu min första bil!

F

F.d. 53394

Guest
Hej
Mitt första inlägg på Husbilsklubben. Jag äger idag ingen husbil men söker just nu min första bil. När man läser era inlägg blir man orolig att man ska bli lurad att betala för mycket. Om markanaden är dålig så borde det gynna mig som köpare. Men samtidigt är man orolig att göra fel. Barnen är idag stora men vill i alla fall följa med denna första semester. Det är väl nyhetens behag. Men med 4 fullvuxna och en tveksam fru så vågar man inte köpa en för liten bil. Samtidig så inser man att i framtiden blir vi nog oftast bara 2 som använder den. Som nyintresserad läser man allt om vikter och oro för fuktskador. Fördelar med att köpa på firma eller att köpa av en privatperson som kan berätta om bilen. Nu ska man behöva oroa sig för att man betalar för högt också...
Har hittat en Laika från 2007 och en Knaus från 2009 på blocket som familjen gillar.
Galet stora med många sängar. Ford eller Renault??? Vad ska man ha? Bula på taket ger fler permaneta sovplatser och framtida stuvutrymme. Men drar väl mer bränsle och vad jag kan läsa minskar i popularitet...Sämre pris den dagen vi ska sälja...
köpa för 200 eller 300 000....Det är inte lite penagr det
Men är priserna rätt? De är i alla fall ganska nya. Eller ska man ge sig ned till Tyskland?
:wideeyed:

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Söker just nu min första bil!

Börja med att hitta en husbil som passar dina behov och med en bodelslayout som du tycker om. Därefter kan du fundera på om chassiet och drivlina som den är byggd på är något som du kan acceptera med hänsyn till funktion och kvalitet, vilket är heta ämnen på detta forum. Här kan du finna nyttig/viktig information om vad man bör tänka på för de flesta och vanligaste märkena som FIAT, Peugeot, Mercedes, IVECO, Renault, med flera.
Glöm inte att se till att den tilltänkta bilens totalvikt passar dina behov och ditt körkort. Lita inte på uppgifter om lastvikt utan att väga bilen eller få det dokumenterat på annat säkert sätt. Försäljaren ger inte helt säkert helt säkra uppgifter om de inte är baserat på en vägning av bilen med utrustning monterad.

Senast ändrad:
F

F.d. 53358

Guest

Vi köpte husbil i höstas, en Sunlight T69. Bilen är stor med nästan tonnet i lastvikt. Vi råkade ut för en stor olycka, min fru fick cancer och fick väldigt svårt att gå. Nu var det bra att husbilen är stor med mycket plats både inne och garage. Min fru använder nu en permobil, som får plats i garaget.
Mitt tips är, köp inte för liten HB med för litet lastutrymme och lastvikt.
Man vet aldrig när olyckan slår till, vi kan åtminstone ge oss ut med HB.n när vädret tillåter.
Ritva och jag önskar alla husbilsägare en trevlig och glad sommar.
Sköt om varann!!

F

F.d. 55370

Guest

Käre kamrat
Hyr lite olika bilar på helgerna testa ok det kostar några tusenlappar men det kan de va värt om du sen ska investera några hundra tusen i en bil När du väl har bestämmt dig så blir det en KABE :twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:

F

F.d. 53394

Guest

Tackar för alla svar.
Jaha det är Kabe som gäller. Jag var nyss på deras fabrik och titta. Lite dyra är de.
Hyra är nog smart men svårt att hinna med. Semestern närmar sig snabbt och jag vill gärna låta min fästmös dröm om Venedig uppfyllas. Jag är glad att våra vuxna barn fortfarande vill följa med på semester. Så det får inte bli för trångt. Men nax 300 år vad jag har råd med. Grundtanken är att hitta så nytt som möjligt. Men eventuellt är det fel tankesätt. Det finns en hel del bilar från tidigt 2000 tal som gått närmare 10 000 mil. Men kan det vara bättre än en från 2007 som gått 5000 mil..
Är det så stor skillnad i kvalitet mellan märkena? är Laika med Ford sämmre än Knaus med Renault?
:mcride:
Hoj e också skoj
Dunet

noynoy

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024

Hyr bil och känn efter vilken bilmodell som passar er...
/Noynoy

Senast ändrad:
F

F.d. 53394

Guest

T69 ser fin ut men över mitt tak på 300. Den saknar även de 4 permanenta sängarna jag behöver. Kabe hittar jag också bara dyrare och äldre.
:(

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

tror också du ska följa rådet att hyra om möjligt, särskilt om ungarna bara följer med första året "av nyhetens behag" som du säger

Själv hade vi med tonårs ungdomar under 3 år och körde då en LMC med rejält stor alkov där dom kunde kampera men sedan så fort dom sa att nu är det färdigåkt då bytte vi bort alkovbilen mot en lågbyggd delintegrerad Knaus istället.
Visst kunde man haft kvar alkovbilen men den känds lite onödigt klumpig och såhär efteråt så ångrar vi oss inte en sekund (och det märks tydligt på bränslekontot)

Nästa fas är när det börjar dyka upp barnbarn, så då får man väll byta till en bil med fler sovplatser igen... :D

EDIT : ser på blocket att min gamla bil är till salu igen efter 3 år hos han som köpte den av mig, en riktig kanonbil med stora sovplatser och 6st bältade platser
LMC 671 g -06 | Skaraborg

Senast ändrad:
F

F.d. 53394

Guest

Hur mycket mer drar en alkovbil? Jag tycker bara det skulle vara trevligt att kunna sitta i soffan även om någon går och lägger sig. Barnen är uppe senare än mig men de går upp mycket senare också. tanken var en dubbelsäng bak och alkov till barnen. när de ej är med så kan man ha saker i alkoven.

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

Min jämförelse haltar lite för LMC'n jag bytte bort drog alla gånger 1.2-1.3/mil och Knaus'en snittar jag lätt 0.8/mil med men...... LMC'n var en 5 växlad Fiat och Knaus'en 6 växlad Renault så jämförelsen är lite galen.

Men samtidigt gissar jag det är nog någonstans runt detta det lär skilja pga högre luftmotstånd på en alkovbil jämfört hel eller delintegrerad

F

F.d. 53394

Guest

LMC bilen ser fin ut. Får ringa på den. Några svaga ställen att kolla extra noga på?
:yes:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Spindelleder sägs vara en svag punkt på Renault Master. Är Forden bakhjulsdriven är den en favorit för mig.

F

F.d. 53394

Guest

Galet detta med lastvikt. Vissa bilar har 250-400 kg men har 6 bältade platser. Det betyder väl att bara genom att stoppa in folket så är det fullt. Men kan inte fylla på vatten eller ta med sig några kläder? Hur vanligt är det med kontroller längs vägarna? Vanligare utanför Sverige? Det känns som om man är 4 vuxna som ska ut i Europa 4veckor så behövs en lastvikt på ett ton. Bilar som har det ser ut att kosta en miljon....jag gissar att böterna är höga och att man blir stående med körförbud?
Med vänlig hälsning,
Dunet

Joppe

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023

När det gäller bränsleförbrukning, så är nog alkovbilar lite mer känsliga på hastighet, alltså kör du lugnt 80-90km/t så är nog inte skillnaden så stor men börjar man ligga i motorvägsfart då är skillnaden större än en delintegrerad. Åker själv alkovbil och märker stor skillnad då det gäller fart kontra hastighet.

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

När det gäller bränsleförbrukning, så är nog alkovbilar lite mer känsliga på hastighet, alltså kör du lugnt 80-90km/t så är nog inte skillnaden så stor men börjar man ligga i motorvägsfart då är skillnaden större än en delintegrerad.

Det stämmer bra det. ;)

Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten så ju fortare du kör desto större skillnad kommer man att se på bränsleförbrukningen kontra en bil med lägre luftmotstånd.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Om du inte vet och det är din första bil köp billigt. Tänk på att det kan vara svår sålt när ni ska sälja efter att ungarna inte vill vara med längre. Lägg sedan pengarna på er drömbil närni vet vad ni vill ha.

Ett ex: vad ni kan få för 85000:-

Import från tyskland

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Om du inte vet och det är din första bil köp billigt. Tänk på att det kan vara svår sålt när ni ska sälja efter att ungarna inte vill vara med längre. Lägg sedan pengarna på er drömbil närni vet vad ni vill ha.

Ett ex: vad ni kan få för 85000:-

Import från tyskland

FURTHER TECHNICAL DATA
Permissible Gross Vehicle Weight (GVW):3,400 kg

Se upp med överlastproblem om barnen är med.

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Galet detta med lastvikt. Vissa bilar har 250-400 kg men har 6 bältade platser. Det betyder väl att bara genom att stoppa in folket så är det fullt. Men kan inte fylla på vatten eller ta med sig några kläder?

Hej Dunet.
Jag vet att det inte är en lätt uppgift att köpa en HB.Har letat i snart två år.Har en Pillo´s byggd på en MB 508 78.Den är i perfekt skick, en ensam ägare från (86) början.
Oldtimer, noll kr i skatt .Var för en vecka sedan i Isaberg
och åkte skidor , ( för två veckor i Hamburg för att köpa en ny HB ) det vår -21 grader och i bilen + 22 .I Isaberg.

Widhem
Nu kan man vara en medlem i " vinter dugliga HB ". Bilen hade ej några vintertäcken och enkel draperiet mellan förarhytten och BD,termometrar visar tydligt temp. i BD vid batterierna och förarhytten.
Ps. Värme den naten -22 var min el patron, behövdes ej Primus.

Den har allt utan AC , men den är ingen raket..du kan lasta i den 850 kg, den har rostfria tankar , watten 120 l.diesel 220 l, gasoltank 116 l, solpanel, värmeväxlare med pumpen,(kan värma motor vid -20). Primus värmare etc.
Den har ingern rost under, tecktyl.
Motor, bytt i Berlin 92 har rull at ca 65 000 km .
Jag vet ,det är för gammal ,om jag var yngre så jag skulle satsa på en starkare motor och aldrig byta den.

Mvh

Bilagor

• DSC00003.JPG
    DSC00003.JPG
    2,5 MB · Visningar: 7
  • DSC00009.JPG
    DSC00009.JPG
    2,6 MB · Visningar: 6
  • DSC00010.JPG
    DSC00010.JPG
    2,4 MB · Visningar: 3
  • DSC00002.JPG