• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Så var det dags!

F

F.d. 5322

Guest
Hej på er husbilsägare!
Så var det dags även för oss att sälla oss till gänget.
Vi har börjat kika lite på olika modeller & märken och står som två åsnor mellan hötapparna. Priset har vi satt till någonstans 150 - 250 000.
Vi har dock lite särskilda krav/ önskemål på bilens utformning. Eftersom vi dyker så måste vi tänka på plats för utrustningen: dräkter, flaskor, vikter, västar mm. Bilens förvaringsutrymmen måste alltså tåla vatten - sött & salt. En separat eller utvändig dusch behövs för att kunna skölja av prylarna.
Vi har bara hittat en modell - Bürstner - med ett högt förvaringsfack, som skulle kunna byggas om så att dräkter och västar kan hänga. Finns det fler liknande modeller?
Många verkar vara byggda på Fiat. Något särskilt man bör kolla? Chassi, kamrem eller något annat?
Vi kommer oftast att åka två och sällan fler än fyra.
Vi är tacksamma för alla tips och idéer!

mvh Lasse & Mia
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Så var det dags!

Jag önskar er välkomna till gänget. Burstner är en bra HB själva har vi en Dethleffs som uppfyller våra önskemål. Rekommendera nån särskilld bil kan jag inte för ni ska ju utgå från era önskemål. Men att kolla så kamremsbyte är gjort och få en ordentlig fukttest vet jag är viktigt. Lycka till med den husbil ni fastnar för. Vi älskar friheten som en HB ger.
MVH Gunilla
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.988
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Så var det dags!

Hej Lasse och Mia och välkommen till "gänget"! :)

Ni kommer att upptäcka att gänget består av väldigt många individer med väldigt olika åsikter om det mesta. Det är det som är styrkan med HBK. Här finns den samlade kraften av husbilssverige. Vi tycker inte alltid likadant men alla kan väldigt mycket och vår gemensamma nämnare är just husbilar och husbilslivet!

Min tanke på ert val av husbil är att den måste klara vikten av det ni lastar. Grejorna ska inte bara få plats, husbilen måste också lagligt och trafiksäkerhetsmässigt klara av den sammanlagda vikten av grejorna ni tar med er. Det är ett av de hetare diskussionsämnena i branschen.

Hälsningar
Krister N
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Så var det dags!

Tack för ert välkomnande och att ni påminde oss om vikten.
Vi har två flaskor var á drygt 16 kg/ st fyllda (jodå - luft väger en hel del ;)), blyvikterna ligger viktmässigt på runt 20 kg/ person beroende på årstid. Tillkommer gör ju resten, så sisådär 150-200 kg blir det säkert för två personer.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Så var det dags!

Hej på er där ute.
Vi "bokade" en Elnagh Sleek -97 häromdagen. I efterhand kom vi på att stolarna inte var justerbara! Passagerarstolen satt i "taket". Måste säga att vi tog för givet att de gick att justera i både höjd och längdled. Enligt försäljaren är det väldigt ovanligt att det går att göra i husbilar!
Stämmer detta??
I min bilvärld är det en fullständig självklarhet att ryggstödet går att ändra, höjden går att ställa in, stolen går att flytta fram och tillbaka. Det kunde man i Amazonen åtminstone från -64!
Risken med den stolens placering är att passageraren bryter nacken vid en smäll!! Av egen erfarenhet vet jag att kroppen flyger uppåt-framåt vid en kollision.

/Lasse
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.546
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Så var det dags!

Hej Lasse!

I alla mina tidigare husbilar (4 st. 1 Hymer o 3 Frankia) har det gått att justera båda stolarna.
Fram/bak, Upp/ner, Ryggstöd fram/bak samt att kunna snurra stolen.

Men allt beror på vad tillverkaren valt att installera för stol. Att det inte går att justera någonting är mycket ovanligt. Till och med på originalstolen går det att justera fram/bak på både stolen och ryggstödet.
Det verkar finnas ett spann från ingen justering - till att allt kan justeras. Antagligen får man vad man betalar för.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.855
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Så var det dags!

På alla stolarna går det att justera fram-bak och ryggstöd minst, så jag tror att det är något missförstånd? Sedan höjer ev. vridplattor stolarna en bit, men de går att ta bort om man inte behöver dom? sedan finns det också lägre undereden att köpa. :)
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Så var det dags!

Hej igen
Det verkar bara bli mer och mer invecklat, det här köpet!
Stolarna går inte att justera när man köper en bil "i en så låg nivå" enligt säljaren. Vi tycker inte att 260 000 är en låg nivå, även om allt är relativt. Men för oss är det väldigt mycket pengar!
Har vi en lång passagerare med oss så "får väl han sitta bak"!

Jag har dessutom pratat med förre ägaren vilken säger att det finns fuktskador i alla fyra hörnen och mest bakom förarplatsen.
Enligt säljaren finns fuktskador i alla husbilar när "fabriksgarantin har gått ut - efter 3-5 år, eftersom konsumentverket har ändrat sina värden".
Tycker det låter märkligt?
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.546
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Så var det dags!

Hej igen
Det verkar bara bli mer och mer invecklat, det här köpet!
Stolarna går inte att justera när man köper en bil "i en så låg nivå" enligt säljaren. Vi tycker inte att 260 000 är en låg nivå, även om allt är relativt. Men för oss är det väldigt mycket pengar!
Har vi en lång passagerare med oss så "får väl han sitta bak"!

Jag har dessutom pratat med förre ägaren vilken säger att det finns fuktskador i alla fyra hörnen och mest bakom förarplatsen.
Enligt säljaren finns fuktskador i alla husbilar när "fabriksgarantin har gått ut - efter 3-5 år, eftersom konsumentverket har ändrat sina värden".

Tycker det låter märkligt?

Det var den sämsta kommentaren jag någonsin hört. Mycket oseriös handlare.
VARNING; KÖP INTE DÄR
 
F

F.d. 50097

Guest
Sv: Så var det dags!

Först vill jag säga välkomna och hoppas att ni hittar en husbil ni trivs med! När det gäller inredningen är det ju mest personlig smak och individuella behov som styr. Men jag håller med tidigare skribenter om att det här med vikten är viktigt att tänka på. Vi har skitrivit en del om det här:

Övervikt i husbilen? | Freedomtravel

Mvh
Helena & Peter
www.freedomtravel.se
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Så var det dags!

Nu har vi äntligen blivit av med misstaget vi bokade.
Det kostade en slant - drygt 17 000 närmare bestämt. För det lyckades vi tjata till oss en solcell i alla fall.
Eftersom vi bad om en liten ombyggnad till våra prylar (2500:), räknade vi med att betala detta utan prut. De hade även monterat solcell som vi också erbjöd oss att betala för - och då fick de behålla prylarna. Men icke!
De ville vi skulle stå för olja, kamrem och besiktning dessutom. Inga problem tyckte vi men då ska vi ha remmen och oljan med oss hem.
Vi ville hävda att de sakerna skulle ändå göras inför en försäljning så de förlorade inget men vi kanske har fel?
Hur som helst om vi inte tog budet om 17 000 utan tog det vidare till ARN, så skulle vi få betala 20% av köpeskillingen - 65 000. Ett hot kanske??

Med tanke på det oerhört usla bemötandet vi fick när det väl blev problem, så var det faktiskt skönt att betala och gå!
Frugans månadslön rök men, men....

Vi har i efterhand förstått att man som oseriös säljare, ibland friskriver sig från ansvar genom att påstå att "alla husbilar har fuktskador" och skriver in det i avtalet.

Givetvis hade säljaren juridiskt rätt att begära 20% av totalsumman men vår erfarenhet säger oss att det oftast är bättre att låta det sunda förnuftet tala, även om man inte tjänar pengar på det i det ögonblicket.
De lär förmodligen förlora betydligt mer än de 17 000 de tjänade, på uteblivna kunder och dålig reklam.

Förhoppningsvis kan vi med detta inlägg (även om det är i lite fel tråd), varna alla andra HB-spekulanter från detta företag! De är supertrevliga, pigga, positiva och pratglada - ända tills något blir fel! Då är de som Dr Jekyll och Mr Hyde!

Som jag tidigare nämnt så blev min käresta oerhört ledsen över att säljaren nedvärderade oss och den bil vi faktiskt till en början tyckte om, och då är hon allt annat än en vek natur!!

Dyyyyra Lärpengar!!

/Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Så var det dags!

Varför får vi inte veta vilket företag det gäller ganska viktigt att varna för oseriösa företag tycker jag

Tycker jag också.
Detta har ju diskuterats i tidigare trådar och då var det inga problem att nämna
företaget.
Senast det utnyttjades var i tråden om Preem-macken i Slottsbron
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.855
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Så var det dags!

Företaget har inte fått möjlighet att redovisa sin sida av saken, det är sällan bara den ena sidans fel, när två träter! Det finns oseriösa kunder också (därmed inte sagt att så är fallet här)!
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.546
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Så var det dags!

Hej!

Vad är detta för dumheter. :mad: :mad:

Självklart skall vi namnge vilket företag det gäller. Här är det så många andra husbilshandlare som namngivits genom åren, både i positiva och negativa sammanhang.

Kanske det finns medlemmar som har något positivt att säga om samma företag.

Det kan inte vara ett brott mot stadgarna att namnge ett företag som beter sig illa.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Så var det dags!

Om man skall följa god journalistisk sed bör även motparten få chans att yttra sig!

Det kan annars urarta till en rent personlig vendetta!
 
F

F.d. 55425

Guest
Sv: Så var det dags!

Kan väl inte gälla här!? Vi är ju inga jornalister och detta är ett forum. Det har ju ventelerats många firmor här förut.Sånt här är viktigt att det kommer fram helst för oss nybörjare i husbils svängen.
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: Så var det dags!

Givetvis skall ni skriva vilken firma det är. Några skrivet att företaget skall få yttra sig först men vad händer om inte företaget bryr sig om att yttra sig? Nej
skriv vem det är så vet vi detta och det är ju sedan upp till alla att handla eller inte handla med dom. Det är ju upp till var och en.
 
Toppen