Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland
Hej på er...
Som trogna Ölands turister (41år) så skrev jag ett svar på tidningsartikeln. Det är nog bara så att de Ölanska campingägarna (som övriga svenskar) är lite stela. De tror att husbilarna lever samma liv som husvagnarna de har inte fattat skildnaden!!? Så enkelt är det, tror jag! Om några år så tror jag det mesta har fallit på plats.
Ställplatsen i Sandvik är ju OK men aldeles för liten. Byalaget har ju inte fattat hur många husbilar det finns! Sandvik kunde ju med lätthet göra Öland största ställplats och bli centrum för husbilsturismen om det bara fatta den potential de har!
Sänder med mitt svar på artikeln i helhet, förväntar mig inte att alla tycker lika som mig men ett visst mått av sanning tror jag den innehåller (skulle önska jag besatt hela sanningen men så är det tyvärr inte)! Kanske kan den medföra något gott(hoppas det).
Svar på artikel i Östran:
Hej Maria
Är nu en man som snart fyller 56 år, min första resa till Öland gjorde jag som femtonåring på moped när inte ens bron fanns! Har sedan dess utan uppehåll besökt ön varje år(bor på västkusten), mestadels som turist med min familj minst 3 veckor varje år ibland hela sommarlov och under några år som sommararbetare. Jag har alltid känt mig välkommen till Öland det är min familjs sommarparadis och har så varit sedan jag var 20 år då jag och min fru fann varandra i tidig ålder.
Vi har bott i tält, vi har bott i stuga, vi har bott i både ny och rufflig husvagn men för några år sedan så lyckades vi uppfylla vår dröm en HUSBIL! Tänk äntligen kunde vi få åka omkring på vår älskade ö och stanna precis var vi vill, äta var vi vill sova var vill, bada var vi vill, handla var vi vill osv. Precis som alla andra år så spenderar min familj hela sin semesterkassa på Öland, fast nu har en del pengar som tidigare blev campingavgifter och stughyra blivit shopping, krogbesök, gokart, fisketurer mm (för semesterkassan har inte blivit mindre den går bara till andra näringsidkare på Öland).
Vad jag vill säga med mitt brev till dig är att lyssna inte för mycket på stela campingägare och byalag som inte hänger med i svängarna när turisterna ändrar betende. Många campingägare skriiiiker högt över husbilsägarna istället för att anpassa sin verksamhet till verkligheten. Som husbilsägare behöver du inte stå varje natt på camping (för du har så mycket mer med dig av vatten, toalett och dusch du klarar galant 4-5 dagar utan camping), detta betyder inte att vi hatar camping men vi vill inte heller betala för service vi inte utnytjar. En husbilsägare betalar gärna 80-100kr för en natt på en enklare ställplats men inte 300kr på en camping. Varje camping kunde med lätthet ordna detta om viljan fanns men den saknas helt hos vissa, själva har vi använt oss av Bödagårdens Camping (norra Öland) som tidig försåg sin camping med tömningstation för husbilar. Ibland har vi stannat en vecka ibland bara en dag för tömning/fyllning och tvätt. Visserligen har de ingen Quick Stopp men ett fantastiskt läge vi Bödabukten och då kan det vara värd några hundralappar för en natt.
Nu älskar vi Öland så mycket att några gnällande campingägare aldrig skulle få oss därifrån men i den husbilsklubb som jag är medlem(över 5000 medlemmar) höjs röster allt oftare att "strunta i Öland" om de inte vill ha oss där!! Detta är ett budskap som jag inte tror att någon Öläning vill skall slå rot, ibland är skillnaden på seger och nederlag liten och då jag efter snart fyrtioår känner många Öläningar vet jag att detta vore förödande för mångas verksamhet!
Som familj kan vi ibland känna att efter att våran dröm gick i uppfyllese (husbil) är vi inte lika välkomna till Öland, samtidigt förstår jag byalaget i Sandvik för inte är piren i Sandvik bästa läget för någon (möjligen de få husbilar som där får plats). I Sandvik finns ju gott om plats de skulle lätt kunna göra Ölands största ställplats utan att använda sig av piren, de som kom på piren tror jag inte fattade hur många husbilar som de kan få till en ställplats i Sandvik.
Hoppas Maria att du kan få ut något gott av mina rader till dig, kanske kan du förmedla något till campingägarna (och byalaget i Sandvik), turisterna älskar Öland men en del av dem har ändrat beteende så nu får de ändra sin verksamhet. Försök få alla campingägare, gårdsbutiker, nöjesfält, gocartbanor mm till att göra atraktiva husbilsplatser där vi lätt kan köra in och ut och med hårdgjort underlaget och priset som avser begränsad service och tid, så blir detta till seger för många av Ölands näringsidkare och tveklöst kommer det att förlänga turistsäsongen både vår och höst då husbilsåkarna använder sina fordon betydligt mer året runt än husvagnsägarna. Ofta åker husbilsägaren en tur över helgen bara.
Hälsningar Torbjörn, Uddevalla en ständigt återkommande turist.