• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Så trött man blir......

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Så trött man blir......

Hejsan i vårvärmen ! Det är med skräck man läser hur en del använder sig av s.k. slipstreaming med stor risk att landa som ett frimärke i underkörningsskyddet på någon tradare en tumregel som jag fick lära mig vid körskolan var att ha minst en meter/km/tim (90 km - 90 m) avstånd helst mer allt annat är förenat med livsfara för en själv och andra. Sen är det lite lustigt hur en del klankar på lastbilar/ tradare, hur många gånger har man inte sett personbil med släpkärra full med sopor eller annat helt utan fastsurrning med resultat tappad last ? Efter att ha kört yrkestrafik i 44 år med styckegods, betongprefab, timmertransporter samt specialtransporter vet jag att ingen är ofelbar men gudarna ska veta att jag och mina kollegor har gjort och gör allt efter bästa förmåga, gäller Svenska som "ossis" och andra trots alla "förståsigpåare" Har förövrigt sett resultatet av dåligt avstånd i kombination med hög hastighet, jag lovar det är ingen trevlig upplevelse !
Ha det bra i den annalkande våren önskar
Hasse & Ingegerd
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Så trött man blir......

Avstånden mellan fordonen som vissa här talar om, är rena utopin på kontinenten, eller där trafik tempot är mer ansträngt. De tyska bötesbeloppen var nytt och intressant för mig, har inte vetat om detta. Många tack för den infon.
Men inte ens i tyskland, hur nitiskt deras polis än är, kan de praktisera så rejäla avstånd. Som regel kör folk med några bilars avstånd mellan sig när det är tät trafik. Försöker man hälla 90 meters avstånd utsätter man andra för fara, då varje omkörning är en riskmoment. Likadant är det i Sverige vid alla större städers ringvägar. Man får anpassa sig till det övriga trafiken vare sig man gillar det eller inte. Det gäller både tempo och avstånd.

Och mentaliteten bland chaufförer? Jag vill påstå att det är skillnad mellan de Svenska, nordeuropeiska och sydlänningar. Portugiserna är värst. Naturligtvis gäller det inte på alla, men generellt sett.
Varför Ossis släpps in hit överhuvudtaget är för mig en gåta. Först och främst så kör de med föråldrade bilar med stora utsläpp, för det andra så sabbar de den svenska näringen totalt och tvingar dem också att fuska. De kan vara fullständigt knalla och i vissa fall saknar körkort. De struntar i böterna och viloperioder. Kortfattat, de vet inte de svenska bestämmelserna och bryr sig inte om dem. Men de har läst på juridik så de vet polisens befogenheter....
 

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2025
Sv: Så trött man blir......

Tycker man ska ta platts ge fasen i vänster filen men använd mittfilen e det något Tyskar har så ere koll frammåt så tycker det är viktigare att köra med flyt i stället för att fastna i högerfil bakom tradare men man måste våga använda gasen skit i förbrukningen:spinny:
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Så trött man blir......

Avstånden mellan fordonen som vissa här talar om, är rena utopin på kontinenten, eller där trafik tempot är mer ansträngt. De tyska bötesbeloppen var nytt och intressant för mig, har inte vetat om detta. Många tack för den infon.
Men inte ens i tyskland, hur nitiskt deras polis än är, kan de praktisera så rejäla avstånd. Som regel kör folk med några bilars avstånd mellan sig när det är tät trafik. Försöker man hälla 90 meters avstånd utsätter man andra för fara, då varje omkörning är en riskmoment. Likadant är det i Sverige vid alla större städers ringvägar. Man får anpassa sig till det övriga trafiken vare sig man gillar det eller inte. Det gäller både tempo och avstånd.

Och mentaliteten bland chaufförer? Jag vill påstå att det är skillnad mellan de Svenska, nordeuropeiska och sydlänningar. Portugiserna är värst. Naturligtvis gäller det inte på alla, men generellt sett.
Varför Ossis släpps in hit överhuvudtaget är för mig en gåta. Först och främst så kör de med föråldrade bilar med stora utsläpp, för det andra så sabbar de den svenska näringen totalt och tvingar dem också att fuska. De kan vara fullständigt knalla och i vissa fall saknar körkort. De struntar i böterna och viloperioder. Kortfattat, de vet inte de svenska bestämmelserna och bryr sig inte om dem. Men de har läst på juridik så de vet polisens befogenheter....

Hej Bigspender ! Varför "Ossis" släpps in i Sverige och andra EU-länder kanske beror på att många av dessa Ossis kommer från just EU-länder. Sedan när gäller deras och andras lagöverträdelser finns en allvarlig faktor, nämligen "logistkföretagen" Schenker, DHL osv. som pressar åkerierna så till den milda grad att inga Svenska åkerier har ekonomiska möjligheter i världen att hänga med, och då går uppdragen till åkeriföretag från forna östländer. Men att utifrån detta till att anklaga chaufförerna att vara mer eller mindre laglösa är att gå långt tycker jag, därmed inte sagt att det begås fel av yrkeschaufförer, när det sedan gäller avstånd/hastighet är det naturligtvis upp till var och en. En sak skulle vara intressant att veta efter att talat om vad jag har varit yrkesverksam inom för område, vad är Du Bigspender yrkesverksam inom för område ?
Ha en fortsatt bra dag Bigspender och alla andra önskar
Hasse & Ingegerd
 
Senast ändrad:

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Så trött man blir......

En sak skulle vara intressant att veta efter att talat om vad jag har varit yrkesverksam inom för område, vad är Du Bigspender yrkesverksam inom för område ?
Ha en fortsatt bra dag Bigspender och alla andra önskar
Hasse & Ingegerd

Vem av er är det som varit yrkeschafför, Hasse eller Ingegerd? Eller är ni en hel "trucker-familj"..


(Och frågan är faktiskt ärligt frågad)
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Så trött man blir......

Vem av er är det som varit yrkeschafför, Hasse eller Ingegerd? Eller är ni en hel "trucker-familj"..


(Och frågan är faktiskt ärligt frågad)

Hej Lumamannen ! Det är jag Hasse som har varit yrkesförare, ursäkta otydligheten !
Med soliga vårhälsningar
Hasse
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Så trött man blir......

Hej Bigspender ! Varför "Ossis" släpps in i Sverige och andra EU-länder kanske beror på att många av dessa Ossis kommer från just EU-länder. Sedan när gäller deras och andras lagöverträdelser finns en allvarlig faktor, nämligen "logistkföretagen" Schenker, DHL osv. som pressar åkerierna så till den milda grad att inga Svenska åkerier har ekonomiska möjligheter i världen att hänga med, och då går uppdragen till åkeriföretag från forna östländer. Men att utifrån detta till att anklaga chaufförerna att vara mer eller mindre laglösa är att gå långt tycker jag, därmed inte sagt att det begås fel av yrkeschaufförer, när det sedan gäller avstånd/hastighet är det naturligtvis upp till var och en. En sak skulle vara intressant att veta efter att talat om vad jag har varit yrkesverksam inom för område, vad är Du Bigspender yrkesverksam inom för område ?
Ha en fortsatt bra dag Bigspender och alla andra önskar
Hasse & Ingegerd

Jag har haft många yrken, då de finska utbildningarna räknades liksom inte i Sverige. Man var tvungen att kvällsläsa motsvarande svenska kompetens. (Ingenjör)

Knappt var man färdig och "de" ville göra en pärmbärare av mig i ett svenskt storbolag. (volvo) Av en händelse träffade jag en produktions ingenjör som ville att jag skulle jobba åt honom, eftersom han tyckte att jag hade den rätta inställningen. Sedan blev det trettioår av produktionstrimmning med effektivitet och kostnader i fokus. För femton år sedan specialiserade jag mig på de "mänskliga faktorn" då ca 80% av alla störningar beror på människan. Läste Socialpsykologi 60 poäng vid högskolan. Då hade våran grupp liksom legimitet även på den sortens analyser som var nyttiga med fackliga konflikter.

Tröttnade för treår sedan fullständigt på denna katt och råtta lek med olika verklighetsuppfattningar som råder på arbetsplatser som skall trimmas, eller när hela fabriker skall säljas/köpas. Den som säljer försöker dölja svagheter, den som köper skall kanske lägga ned och behålla bara kunderna och patent. Man står mellan dem och får ta en massa skit. Slitsamt och lönsamt.....
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Så trött man blir......

Jag har haft många yrken, då de finska utbildningarna räknades liksom inte i Sverige. Man var tvungen att kvällsläsa motsvarande svenska kompetens. (Ingenjör)

Knappt var man färdig och "de" ville göra en pärmbärare av mig i ett svenskt storbolag. (volvo) Av en händelse träffade jag en produktions ingenjör som ville att jag skulle jobba åt honom, eftersom han tyckte att jag hade den rätta inställningen. Sedan blev det trettioår av produktionstrimmning med effektivitet och kostnader i fokus. För femton år sedan specialiserade jag mig på de "mänskliga faktorn" då ca 80% av alla störningar beror på människan. Läste Socialpsykologi 60 poäng vid högskolan. Då hade våran grupp liksom legimitet även på den sortens analyser som var nyttiga med fackliga konflikter.

Tröttnade för treår sedan fullständigt på denna katt och råtta lek med olika verklighetsuppfattningar som råder på arbetsplatser som skall trimmas, eller när hela fabriker skall säljas/köpas. Den som säljer försöker dölja svagheter, den som köper skall kanske lägga ned och behålla bara kunderna och patent. Man står mellan dem och får ta en massa skit. Slitsamt och lönsamt.....

Hejsan Bigspender ! Tack för svaret, mycket intressant läsning och imponerande både vad gäller utbildning, arbetslivserfarenhet samt din mänskliga inställning till olika saker i livet, helt ärligt imponerande.
En fortsatt fin vår önskar
Hasse & Ingegerd
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Så trött man blir......

Ligg inte för nära timmerbilar, tro mig då jag kör vedtruck i mitt jobb och lyfter av veden på timmerbilar, många väldigt många har lösa stora stenar liggandes i lasten som kan släppa under färd.
Har lyftat av en sten som vägde 222 kg på våg, han körde från Nynäshamn till Gävle med den stenen överst på lasset.
Det är gruppbilar som inte lastar själva utan stora kranar sköter detta vid vedupplag i skogarna, dom märker inte detta.
Så vedbilar utan kran ska ni se upp med.

/Pelle

Man bör se upp med timmerbilar, även med kran.
En kille med timmerbil ringde mig och ville att jag skulle titta på kranen, då den glappade. Denna kran har armar som är instuckna i holkar i bilen och låsta med kilar. Den ena var borta den andra var nästan utsliten så den kunde gå av när som helst. Risken fanns att han tappade kranen. Killen fick låsa fast kranen med spännband och köra hem till mig och jag fixade nya låsar och kilar.
Lärdomen av detta, jag håller rejäla avstånd till lastbilar och i synnerhet timmerbilar.
 
Toppen