GöranH
FD HBK Medlem
Sv: Så trött man blir......
Då ligger du för nära
Då ligger du för nära
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Avstånden mellan fordonen som vissa här talar om, är rena utopin på kontinenten, eller där trafik tempot är mer ansträngt. De tyska bötesbeloppen var nytt och intressant för mig, har inte vetat om detta. Många tack för den infon.
Men inte ens i tyskland, hur nitiskt deras polis än är, kan de praktisera så rejäla avstånd. Som regel kör folk med några bilars avstånd mellan sig när det är tät trafik. Försöker man hälla 90 meters avstånd utsätter man andra för fara, då varje omkörning är en riskmoment. Likadant är det i Sverige vid alla större städers ringvägar. Man får anpassa sig till det övriga trafiken vare sig man gillar det eller inte. Det gäller både tempo och avstånd.
Och mentaliteten bland chaufförer? Jag vill påstå att det är skillnad mellan de Svenska, nordeuropeiska och sydlänningar. Portugiserna är värst. Naturligtvis gäller det inte på alla, men generellt sett.
Varför Ossis släpps in hit överhuvudtaget är för mig en gåta. Först och främst så kör de med föråldrade bilar med stora utsläpp, för det andra så sabbar de den svenska näringen totalt och tvingar dem också att fuska. De kan vara fullständigt knalla och i vissa fall saknar körkort. De struntar i böterna och viloperioder. Kortfattat, de vet inte de svenska bestämmelserna och bryr sig inte om dem. Men de har läst på juridik så de vet polisens befogenheter....
En sak skulle vara intressant att veta efter att talat om vad jag har varit yrkesverksam inom för område, vad är Du Bigspender yrkesverksam inom för område ?
Ha en fortsatt bra dag Bigspender och alla andra önskar
Hasse & Ingegerd
Vem av er är det som varit yrkeschafför, Hasse eller Ingegerd? Eller är ni en hel "trucker-familj"..
(Och frågan är faktiskt ärligt frågad)
Hej Bigspender ! Varför "Ossis" släpps in i Sverige och andra EU-länder kanske beror på att många av dessa Ossis kommer från just EU-länder. Sedan när gäller deras och andras lagöverträdelser finns en allvarlig faktor, nämligen "logistkföretagen" Schenker, DHL osv. som pressar åkerierna så till den milda grad att inga Svenska åkerier har ekonomiska möjligheter i världen att hänga med, och då går uppdragen till åkeriföretag från forna östländer. Men att utifrån detta till att anklaga chaufförerna att vara mer eller mindre laglösa är att gå långt tycker jag, därmed inte sagt att det begås fel av yrkeschaufförer, när det sedan gäller avstånd/hastighet är det naturligtvis upp till var och en. En sak skulle vara intressant att veta efter att talat om vad jag har varit yrkesverksam inom för område, vad är Du Bigspender yrkesverksam inom för område ?
Ha en fortsatt bra dag Bigspender och alla andra önskar
Hasse & Ingegerd
Jag har haft många yrken, då de finska utbildningarna räknades liksom inte i Sverige. Man var tvungen att kvällsläsa motsvarande svenska kompetens. (Ingenjör)
Knappt var man färdig och "de" ville göra en pärmbärare av mig i ett svenskt storbolag. (volvo) Av en händelse träffade jag en produktions ingenjör som ville att jag skulle jobba åt honom, eftersom han tyckte att jag hade den rätta inställningen. Sedan blev det trettioår av produktionstrimmning med effektivitet och kostnader i fokus. För femton år sedan specialiserade jag mig på de "mänskliga faktorn" då ca 80% av alla störningar beror på människan. Läste Socialpsykologi 60 poäng vid högskolan. Då hade våran grupp liksom legimitet även på den sortens analyser som var nyttiga med fackliga konflikter.
Tröttnade för treår sedan fullständigt på denna katt och råtta lek med olika verklighetsuppfattningar som råder på arbetsplatser som skall trimmas, eller när hela fabriker skall säljas/köpas. Den som säljer försöker dölja svagheter, den som köper skall kanske lägga ned och behålla bara kunderna och patent. Man står mellan dem och får ta en massa skit. Slitsamt och lönsamt.....
Ligg inte för nära timmerbilar, tro mig då jag kör vedtruck i mitt jobb och lyfter av veden på timmerbilar, många väldigt många har lösa stora stenar liggandes i lasten som kan släppa under färd.
Har lyftat av en sten som vägde 222 kg på våg, han körde från Nynäshamn till Gävle med den stenen överst på lasset.
Det är gruppbilar som inte lastar själva utan stora kranar sköter detta vid vedupplag i skogarna, dom märker inte detta.
Så vedbilar utan kran ska ni se upp med.
/Pelle