• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Så tråkigt

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
I fredags levererades min nya plåtis vi tog en liten kortis till Vadstena över natten för att testa bilen och allt gick bra. Nöjd med köpet. Idag fyra dagar senare så får jag stenskott, så jäkla surt. :mad:
Trist med allt grovt grus på vägarna som fastnar i det grova mönstret i vinter däcken. Sen slungas det iväg som kulor. När jag var ung för 45 år sen fanns inte detta problem. Då sandades vägarna...

Johan Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Finström
HBK-Nr
40970
Medlemskap
2025
The first cut is the deepest sjöng Rod Stewart. Vi har också stenskott i nästan ny ruta. Förseglades med lim nästa dag för att fukt inte skulle hitta in och frostspränga. Det var bättre förr, med ”sprättlappar”. Jag begriper inte varför de avskaffades.

staffanulla

HBK Medlem
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2025
I fredags levererades min nya plåtis vi tog en liten kortis till Vadstena över natten för att testa bilen och allt gick bra. Nöjd med köpet. Idag fyra dagar senare så får jag stenskott, så jäkla surt. :mad:
vi har erfarit samma, en ung kille körde om oss precis innan en avtagsväg,tvärnitade framför oss och svängde av. surt

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Trist med allt grovt grus på vägarna som fastnar i det grova mönstret i vinter däcken. Sen slungas det iväg som kulor. När jag var ung för 45 år sen fanns inte detta problem. Då sandades vägarna...

Det är ju inte bara "sandningen" med stenkross som är problemet på vintern tyvärr. Nu har de ju ofoget att snållaga våra vägar på sommaren, ibland fläckvis, men rekordet blir nog när de gör "ny vägbeläggning" genom att bre ut tjärakladd på hela vägen och sedan ett tjockt lager kross som överlåts åt bilisterna att under flera månader komprimera, pressa fast och sprätta ner överflödet i dikena vartefter.
Ibland överdriver man när man gnäller.... Men det j.... snållagandet skulle faktiskt förbjudas och också ge kraftiga protester från försäkringsbolag.
Eller som en glasfirma sa till mig för rätt länge sedan. "Vi ser ett visst uppsving när de lagar gamla vägar i närmsta trakten".
Tyvärr hamnar ju inte stenskott enbart i rutorna när de träffar bilar heller, kanske i en Dethleffs strålkastare för..... var det prisförslag på 32.000:-

Första rutan på en rätt gammal bil kan ju ge lite tillfredsställelse att få ny kanske, men ytterligare en ny ruta till nästa sommar svider mer. "Bara" självrisk visserligen men krångel och försäkringsbolaget har lagt ut 22.000:- två gånger i rad på husbilsruta bara för snållagade skräpvägar.

M.v.h. JANKRO.

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Jag vet - jag kommer att bil "hängd".

Jag har haft körkort i typ 45 år som resten av denna "gubbförening".

Jag har körd mellan typ 4.000-7.000 mil per år.

Jag har bytt rutor kanske 1 till 1,5 ggr per år.

Varje år är det samma - så här på våren - en jävla massa stenskott.

Vi har i Sverige en asfaltbeläggning med hög iblanding av sten.

Sten klarar dubbdäck - därav Trafikverkets krav.

Dubbdäck "äter" ändå bort asfalt som håller stenen under vintern - asfalten som håller fast stenen grävs bort.

Så här års- vatten - lite frost - stenen blottlagd - stenen sprängs bort när det blir blött och det fryser på.

Stenskott.

För ett antal år sedan - det gick 3 rutor på 6 veckor.

Sverige är ett långt land, men dubbdäck borde trigga beskattning söder om Gävle.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Är det bara stenar som kommer farande, jag misstänker att det kommer en och annan dubb som sliter sej och uppsöker närmaste vindruta.
Absolut även dubb. Men kolla vad som sitter i mönstret på dina hjul och även på andras hjul på parkeringen. Sitter en del stora stenar i mönster

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Om jag inte minns fel så var det väl lobbyister från biltillverkarna utanför Norden som såg till att EU bestämde att stänklapparna inte var kvar som ett krav. Lika eländigt som att inte baklysena är igång under körning med DRL tända.
Tommy

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Är det bara stenar som kommer farande, jag misstänker att det kommer en och annan dubb som sliter sej

Finns ett gammalt glasmästare ordspråk....

Den andres dubb... Ger mig pengar till krubb....

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Jag hade för mej att det var en EU-synkronisering, att kräva sådan specialutrustning är ett handelshinder?
Och jag hade för mig att det var för att hålla biltillverkarens genomsnittliga bränsleförbrukning nere, precis som de icketända baklyktorna.

Pålle

Senast ändrad:

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
been there done that
för flera år sen, hämtade nya husbilen hos förhandlaren.
o på vägen hem, pang, stenskott. bara boka tid o få det lagad
ett år senare nytt sten skott, spricka från sida till sida
trist som f-- :msn_sad:

Toppen