• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Så här går det till på Tjörn...! Sveriges husbilsovänligaste kommun?

F

F.d. 51113

Guest
Sv: Så här går det till på Tjörn...! Sveriges husbilsovänligaste kommun?

Bor åsså på Tjörn...på Tjörn är det svågerpolitik som gäller...( det vet du åsså / se bara upphandlingen av av att tömma 3 kammarbrunnar osv...kommunen dödade alla egen-åkare )...skymmer ngns husbil ngns utsikt ell..typ ngt annat så ring kommunen......( man är ju släkt m ngn i kommunhuset @ allt blir fixat )...hade kommunen haft lite pejl på hur mkt pengar husbilsturism genererar till kommunen så hade vi haft 1blomstrande turistnäring ist för 1massa frikyrkor..( så tycker jg ) ...ni som är ute @ åker nu...kör väg 160...sväng mot Askeröarna kör 2km ..ni har utsikt vänster /höger = lungt@vackert .
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Så här går det till på Tjörn...! Sveriges husbilsovänligaste kommun?

Bor åsså på Tjörn...på Tjörn är det svågerpolitik som gäller...( det vet du åsså / se bara upphandlingen av av att tömma 3 kammarbrunnar osv...kommunen dödade alla egen-åkare )...skymmer ngns husbil ngns utsikt ell..typ ngt annat så ring kommunen......( man är ju släkt m ngn i kommunhuset @ allt blir fixat )...hade kommunen haft lite pejl på hur mkt pengar husbilsturism genererar till kommunen så hade vi haft 1blomstrande turistnäring ist för 1massa frikyrkor..( så tycker jg ) ...ni som är ute @ åker nu...kör väg 160...sväng mot Askeröarna kör 2km ..ni har utsikt vänster /höger = lungt@vackert .

Har lite svårt att förstå inställningen du har till våra kommunpolitiker. Som jag skrivit i tidigare inlägg. För att få till förändringar måste man ju vara med och påverka, ställa krav, engagera sig och framför allt hjälpa till att få politikerna att förstå och lära sig. Tänk på att dessa personer är som du och jag, helt vanliga medborgare som brinner för politik och därför håller på som fritidspolitiker. Skillnaden mellan dom och oss är inte stor, det som skiljer är att vi brinner för husbilar. Det kommer ofta fram saker o ting till oss som jobbar inom kommuner och som konsulter att våra politiker gör saker o ting som är åt helv.... Detta bottnar oftast i okunskap och det är just så ditt inlägg framstår för mig. Missnöje att inte du blir förfördelad.
Sluta klaga och försök sätt dig in i vad dina kommunpolitiker har uträttat och kommer att uträtta, sedan har du en gång vart fjärde år på dig att påverka.
Jag är övertygad om att politikerna på Tjörn kommer att fatta ett sansat och väl genomtänkt beslut och att vi även i fortsättningen kommer att vara välkomna med våra husbilar. :):)
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Så här går det till på Tjörn...! Sveriges husbilsovänligaste kommun?

Det innebär alltså att man förbjuder all slags parkering, oavsett fordonsslag, nattetid? Verkar oerhört kontraproduktivt och medborgarfientligt.

I Varberg sitter tilläggstavlor att detta P förbud gäller klass 2, man har t om upplysningstavlor med definition PB2= husvagn & husbil.
Man har alltså inte ens koll på fordonsslagen, skrämmande!
Men stan dräller av dessa skyltar.

Hejs
Claes 105
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Så här går det till på Tjörn...! Sveriges husbilsovänligaste kommun?

Politiker är ett släkte som jag undviker helt. De är inte hederliga eller ärliga.
Jag umgås inte med skojare.:)

Förstår av den glada gubben att du skämtar i ditt inlägg men jag tycker inte det är ett bra skämt. Vad tror du den kommunpolitiker (finns säkert många HBK:are) tycker om det som på sin fritid sitter på sammanträden och möten och försöker ta beslut som ska bli den bästa kompromissen. Tyvärr är det nästan aldrig så att alla tycker samma.
Vill du få ett bra fungerande samhälle så prata med och informera dina kommunpolitiker. Tycker du däremot att det är viktigare och roligare att komma efter och kritisera så förstår jag ditt skämt
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Så här går det till på Tjörn...! Sveriges husbilsovänligaste kommun?

Skillnad på Malung @ Tjörn ....( ell det kanske är svåger där åsså )...jag bor här / jag vet....
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Så här går det till på Tjörn...! Sveriges husbilsovänligaste kommun?

Du tror väl på fullaste allvar inte att Tjörn skulle vara speciellt ensam om att ha det som du beskriver, i medborgarnas ögon??

Tjörns politiska liv beskrevs för ett antal år sen av en av kommunens chefstjänstemän som "en korsning mellan Knohult och Cosa Nostra" .....

Hur det är idag vet jag inte :)

//Janne
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Så här går det till på Tjörn...! Sveriges husbilsovänligaste kommun?

Tjörns politiska liv beskrevs för ett antal år sen av en av kommunens chefstjänstemän som "en korsning mellan Knohult och Cosa Nostra" .....

Hur det är idag vet jag inte :)

//Janne

Ha ha. Det har blivit litet bättre men det drivs fortfarande mycket särintressen och görs upp saker "i bastun". Stor inflyttning har dock ändrat mycket på 30 år.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Så här går det till på Tjörn...! Sveriges husbilsovänligaste kommun?

Hej!

Tråkigt med kommuner (politiker och tjänstemän) som bara ser problem med den ökade Husbilsturismen. Deras lösning på ”problemet” är att sätta upp höjdhoppsställningar, förbudsskyltar av alla de slag och bötfälla övernattande Husbilsägare.

Om man istället kunde se möjligheterna till en betydligt längre turistsäsong än den mycket korta tiden under högsommaren. Perioderna under våren mars-juni och under hösten augusti – november ger extra klirr i kassan till de lokala näringsidkarna.

Vi Husbilsägare är givetvis ingen homogen grupp men min upplevelse är att Vi spenderar en hel del pengar dit vi kommer. Vi tankar bränsle, vi handlar i mataffären, vi äter och dricker ute på stan och vi shoppar. Jag glömmer aldrig vad hamnkaptenen i Grönhögen på Öland sa. Om vi inte hade haft husbilarna här så hade vår lokala ICA affär fått lägga ner.

Vi, medlemmarna i Husbilsklubben, är intresserade av att det ordnas fler husbilsplatser runt om i Sverige, inte minst i populära områden som Västkusten.

I Husbilsklubben finns en arbetsgrupp som kallas Ställplatsgruppen. En samling glada och engagerade medlemmar som helt ideellt jobbar för att få fram fler Ställplatser och Serviceplatser över hela Sverige. Vi behöver fler som kan tänka sig att bearbeta sin kommun med allt från medborgarförslag till möten och stötning i framtagandet av en Ställplats eller en serviceplats.

Kontakta oss i Ställplatsgruppen genom att klicka på KONTAKTA OSS längst på sidan eller via denna länk. Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - - Kontakta oss

Kontakta oss. Vi kommer att hjälpa och stötta Er i ert arbete mot Era kommuner.
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Så här går det till på Tjörn...! Sveriges husbilsovänligaste kommun?

" Hade tömning av vår 3 kubiktank idag(Renova).. frågade killen om det var mkt att göra nu? Iom alla sommarstuge ägarna har åkt hem.Han svarade ursäktande att nu har vi ännu mera att göra / kommunen har bestämt att Sommarstugornas skittank ska tömmas 1gng under höst/vinter även att ingen använder stugorna.....han beklagade att han måste göra detta ( tömma 1 tank så att vattenlåset blir tomt ğ det kommer att lukta skit i hela stugan när ägaren kommer tbx ) han sa även att det inte är deras fel utan kommunens som har klubbat igenom detta....
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Så här går det till på Tjörn...! Sveriges husbilsovänligaste kommun?

Låter som Tjörn.
Vi har också sveriges dyraste VA taxa samt sopavgifter. Ligger på runt 1500 kr per månad för en normalvilla. Skall det byggas ställplats här blir nog avgiften högre än den i Varbergs hamn kan man gissa.:(
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.826
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Så här går det till på Tjörn...! Sveriges husbilsovänligaste kommun?

Det är ju tur att man är välkommen med husbil i Stenungsund, där vi ofta stannar till utanför säsongen och spenderar några kronor på mat,shopping och andra nöjen.
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Så här går det till på Tjörn...! Sveriges husbilsovänligaste kommun?

Det är ju tur att man är välkommen med husbil i Stenungsund, där vi ofta stannar till utanför säsongen och spenderar några kronor på mat,shopping och andra nöjen.

...och vi som bor på den kanten åker gärna till Lidköping :):)

//Janne
 
Toppen