• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Så blev jag Portugis

F

F.d. 3210

Guest
Sv: Bli portugis!

Så blev jag Portugis. Att skaffa ett skattenummer.
I många sammanhang behöver man kunna ange sitt skattenummer i Portugal. Det gäller i hyreskontrakt, vatten och elkontrakt och till och med när man handlar på IKEA. Jag var länge lite förbryllad över detta men man får ju ta seden dit man kommer. Jag förmodar att skattenumret i viss utsträckning är i stället för det i Sverige så älskade personummret. Att skaffa ett skattenummer blir det första steget i utvecklingen till Portugis.
Du ansöker om skattenummer på Financas kontor på orten till vilken du flyttar. Du ansöker om ett Non-resident skattenummer eftersom du ännu inte har fast bostad i Portugal. När du väl har en fast bostad och permanent uppehållstillstånd får du anmäla detta till Financas så att numret uppdateras. Nu ansöker du om att ändra skattestatus till ett så kallat NHR ( non habitual resident ) skattestatus. Mer om denna procedur i senare avsnitt.
Så här gick det för mig:
Med mitt pass i fickan anlände jag full av optimism till skattekontoret i Cascais. Klockan var halv tio, en bra tid att besöka myndigheter efter vad jag läst mig till. Kontoret var överfyllt av väntande kunder. Köbiljettmaskinen var lätt identifierbar och det var också tydligt att jag skulle välja en biljett i kö B i vilken bland annat skattenummer hanterades. Men……Knappen till B-biljetter var överklistrad! Efter diverse försök till tolkningar av vidhängande meddelande stod det klart att bara 100 nummer delades ut per dag i B-kön. En vänlig och något mer erfaren engelsk immigrant kunde berätta att man måste vara på plats och köa en och en halv timme innan kontoret öppnade klockan 9 för att vara säker på att få ett B-nummer. Tänk att det kan vara så populärt att få betala skatt!!!
Dagen därpå var min vän och jag på plats halv åtta. Vi turades om att markera plats i kön. Andra mer erfarna köare hade hopfällbara stolar att sitta på. Vi fick nummer 22!
Det gick långsamt i B-kön, Fem till sex nummer i timmen avverkades. Nåväl, en sen lunch men med uträttat ärende. Då kommer plötsligt nummer 81 upp i köordningen. Sedan kom nummer 101 ! Var kön helt slumpmässsigt arrangerad? Nej, det fanns förturer, handikappade och advokater.
Nåväl strax efter tolvslaget var det min tur. Det fungerade bra att tala engelska med tjänstemannen och passet var tillräckligt dokument i sammanhanget. Efter någon kvart av datorarbete fick jag så lappen med nummer till kassan……..några timmars väntan ånyo? Nej nu gick det snabbt och jag kunde återvända till min tjänsteman, efter att ha betalt 10 euro, utan att köa på nytt och få pappret med mitt skattenummer.
Första steget på väg att bli Portugis var taget. Ett viktigt steg. Utan skattenummer kommer man inte vidare!
Swerik
Tack för info undrar bara om du har mer nyheter om att bli portugis? Jag är på väg ner till Portugal i maj och det är så mycket enklare om man får tips från er som redan är där.:spinny:

B

Birgitta och Staffan

Guest
Sv: Så blev jag Portugis

Hej
Måste man ha lägenhet? Kan man inte bo i husbilen och mantalsskriva sig på en camping eller liknande?
MVH/Staffan

Toppen