• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp sätta på kylskåpet

fågelfri

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17466
Medlemskap
2024
Har problem att starta mitt kylskåp.
När jag sätter på kylskåpet tickar det en stund. Jag kan inte avgöra om det kommer från magnetventilen eller brännaren.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.950
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tack för tipsen. Jag har kontakt med Mats och som ni skriver han har mycket att göra. Därför försöker jag lite på egen hand luska rätt på felet?
Bra. Du lär dig mer ju mer du luskar, det är bra. Men ibland behöver vi resurser som Mats. Kan nämna att jag för några år sedan bråkade med ett liknande kylskåp, med samma problem, i 5 år! Lämnade in på kända husbilsfirmor. Det byttes magnetventil, brännare, mm. Före det hade jag rengjort och blåst skorsten och brännare, enligt alla konstens regler. Bytte också brännarmunstycket. Men efter 5 år visade det sig att det var den bakre kontrollboxen som ofta falerade. Hur fasen kommer man på sånt! Det löste så småningom Forsbergs i Bjuv. Men många av de gamla klassiska lösningarna räcker inte längre till i de alltmer datorlikande, kretskortsberoende miljöerna som våra moderna husbilar består av. Många gånger med elektronik i grunden, som kanske inte ursprungligen var tänkt att användas i våra stundtals extrema miljöer!
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Den avkännaren känner inte jag till. Brännarmunstycket känns dock inte aktuellt. Antingen funkar det, eller inte. Tror på ett kasst kretskort. Du verkar ha en modernare kyl med automatisk tändning, då sitter det en styrbox innanför det nedre gallret. Den kostar drygt 2000 kr så det gäller att veta att felet är där. Vet att det finns någon som är riktigt bra på det här i Helsingborgstrakten. Kommer dock inte ihåg namnet. Men ni som finns i Helsingborgstrakten borde kunna. Hjälpt fågelfri!
Det sitter en tändsäkring monterad på brännaren. Den behöver vara i lågan för fungera.
Om lågan slocknar kommer kommer kylskåpet att försöka att tända lågan igen. På gamla kylskåp kan det ticka hur länge som helst. Lite nyare kylskåp brukar tiden för återstart vara tidsbegränsad.

Att använda tryckluft i gasolledningen är nog ingen bra idé.
Det alldeles för högt tryck. Den lilla dysan som sitter inuti brännaren vid klämringskopplingen kan ha tagit skada.
Tändsäkringar finns även på spisen, piggen som sitter bredvid brännaren.
ibland kan man behöva justera piggen, likaså med kylskåpet.

Det kan vara värt att återstarta kylen genom att bryta strömmen till den. Norsk reset.
Det finns kanske även larm som behöver återställas på panelen.
Sen kan jag bara hålla med att det är tokfel att placera elektronik på baksidan av kylskåpet. Det riktigt varmt bakom kylen. Ibland kan det räcka med att kolla över alla anslutningar. Det kan bli en del oxid, smuts och glappkontakt om man har otur.
Ibland är även brännaren och omgivande plåtdetaljer rostiga. Då kan jordningen behöva ses över.
 
Toppen