Diesel Doris
HBK Medlem
Sv: Sätta dragkrok
Hej ! Här kommer lite erfarenheter från dragmontering maj 2015-5tons bil. Köpte ett alkodrag till vår Carthago 5,8 2012 för runt 8000,- med diagonalstagen och monterade det själv vilket inte var så svårt då det finns färdiga hål. Men så kommer elen med canbussen vilket redan var gjort då det suttit en lastramp med lyse med diodlampor monterat av stor husbilsfirma. När jag kopplade på släpet med vanliga lampor blev det nedsläckt, så efter ett byte på släpet till diodlampor och i bilens bakljus så var det igång. Nackdelen med detta är att jag bara kan ha släp som är trimmade för husbilen men det kan jag leva med. Bromsljus och blinkers verkar inte påverkas av att det är vanliga lampor där. Sen var det dags för besiktningsbokning och upptäckte att läget var inte helt solklart. Efter ett antal stationer och swedac blev det olika resultat om vägningens vara eller inte vara och tre varianter växte fram nr 1/ Bilen ska vägas efter dragmontering nr 2/ Bilen behöver inte vägas utan dragvikten läggs till nr 3/ Ingen vikt alls läggs till då bilen är helhetsgodkänd. Jag valde variant nr 3 och besiktade på den stationen utan problem. Tilläggas är att samtliga besiktningsföretag ville väga bilen vid bokning och varianterna 1-3 kom fram efter diskussion med sakkunniga på respektive station när jag ifrågasatte att bilen skulle vägas, då det är för mycket plock med att få den i tjänstvikts läge. Att det kan bli så här beror på att den expertgrupp som fanns på svensk bilprovning har upplösts när monopolet försvann.
Hej ! Här kommer lite erfarenheter från dragmontering maj 2015-5tons bil. Köpte ett alkodrag till vår Carthago 5,8 2012 för runt 8000,- med diagonalstagen och monterade det själv vilket inte var så svårt då det finns färdiga hål. Men så kommer elen med canbussen vilket redan var gjort då det suttit en lastramp med lyse med diodlampor monterat av stor husbilsfirma. När jag kopplade på släpet med vanliga lampor blev det nedsläckt, så efter ett byte på släpet till diodlampor och i bilens bakljus så var det igång. Nackdelen med detta är att jag bara kan ha släp som är trimmade för husbilen men det kan jag leva med. Bromsljus och blinkers verkar inte påverkas av att det är vanliga lampor där. Sen var det dags för besiktningsbokning och upptäckte att läget var inte helt solklart. Efter ett antal stationer och swedac blev det olika resultat om vägningens vara eller inte vara och tre varianter växte fram nr 1/ Bilen ska vägas efter dragmontering nr 2/ Bilen behöver inte vägas utan dragvikten läggs till nr 3/ Ingen vikt alls läggs till då bilen är helhetsgodkänd. Jag valde variant nr 3 och besiktade på den stationen utan problem. Tilläggas är att samtliga besiktningsföretag ville väga bilen vid bokning och varianterna 1-3 kom fram efter diskussion med sakkunniga på respektive station när jag ifrågasatte att bilen skulle vägas, då det är för mycket plock med att få den i tjänstvikts läge. Att det kan bli så här beror på att den expertgrupp som fanns på svensk bilprovning har upplösts när monopolet försvann.
Senast ändrad: