• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sätt fast markisen

F

F.d. 7282

Guest
Stod på Vansbros camping veckan före midsommar. Lite gäster, ganska bra väder.
Vid halv sju på kvällen startas grillen och plötsligt börjar det vinda i träden från att ha varit kav lungt, en snabb titt på himmlen och kan konstatera att det kan komma en regnskur.
Vinden ökar och jag går dom få stegen till H-bilen för kontrollera att markisen är säkrad
med spännband och dom 30 cm långa jordspett som följer med i satsen sitter ordentligt.

När jag nu återvänder till grillen så plötsligt smäller det bara till, bord o stolar passerar mig som om dom var skötna ur en kanon, och till min fasa ser markisen med tillhörande
aluminium stänger ligger på taket på husbilen.

En trombliknande vind drog snett över campingen och där vi står.Inga andra gäster blir drabbade och ingen fattade vad som hände.
Det hela var över på 1 minut.

Efter att ha samlat sig lite och kan konstatera att vi blir utan markis restern av sommaren är väl inte hela världen, men att konstatera att något har slagit ett hål i taket på H-bilen och bucklat sidan där markisen sitter var mindre roligt.

Ett mysterium var att jag till en början bara kunde hitta det ena jordspettet som satt kvar där jag slagit ner det.
Det andra var borta, efter ett tag när solen börjar gå ner så ser jag att det glimmar i gräset 50 meter !!! bort.... 10 meter från en tysk H-bil!!!!

Tänk om någon fått den i skallen......

Som tur var hade jag tätningsmedel och klippte till ett CD fodral så jag fick tätat hålet.
Skruvat loss alla böjda armar och med nöd fick vevat in resten och säkrat det hela med spännband.

Snart skall bilen in på verkstad.

// Pär
 
F

F.d. 1275

Guest
Sv: Sätt fast markisen

Blev drabbad av detta sommaren 2008 på campingen i Simrishamn. Stod raden bakom en större nyar Polar som lånats av en äldre son i familjen. Denna husvagn var både oskattad, oförsäkrad och obesiktigad. Pappan som bodde i Simrishamn hade dragit dit vagnen för att sonen med barn skulle campa några veckor. Vi märker att det börjar blåsa upp och tar in våran markis, för vi skulle ändå åka dagen efter. När vi sitter och äter så hör vi en smäll, då kommer polarens markispinnar flygande och stuttsar i våran baklucka och in i grannens bil.
Nu skall inte tro att vi fick någon ersättning, fanns ingen försäkring som täckte detta, inte ens hans hemförsäkring. Ni skall ju inte tro att Polar ägaren var villig att betala något. :mad:
 
Toppen