• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sälja husbil privat

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025
Vi funderar på att byta husbil och sälja den vi har privat.
Jag trodde att våren var högsäsong för husbils försäljning.
Men så här skriver Blocket:
Juli är en extra bra månad att lägga ut sin husbil till försäljning. Då säljs nästan hälften av alla objekt här på Blocket inom en vecka. Men även resten av sommaren säljer husbilarna fort i förhållande till resten av året

För och nackdel med att visa registreringsnumret i annonsen?
Hur gör man vid en provkörning, ska man åka med eller behålla spekulantens körkort under tiden?

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Håller med om allt tidigare skrivet. Och ägarbyte gör du i trafikverkets app efter du fått in pengar på kontot. Då ser du direkt att ägarbyte godkänts. Om nya ägaren inte är svensk medborgare Går inte bytet igenom.

Tänk på att en överföring går att stoppa så länge inte pengarna kommit in på ditt konto. En o annan som blivit lurade på detta vis.

Lena & Tomas

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2025
Det finns enkla och gratis avtal att hämta vid en sökning på Bilavtal på google. Bra att ha tyckte jag dom köpare och säljare (av en anpassad vanlig bil efter frugans stroke, som vi sen kunde sälja igen efter en tid). Full betalning kvitterades + evt extra utr etc

kullen

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2025
Jag har både köpt och sålt några husbilar, ock inte stött på några problem.
Det viktigaste är väl som säljare att inte göra ägarbytet förrän pengarna finns på kontot, det kan bli väntetid innan pengarna förs över speciellt om köpare och säljare har olika banker. Jag skulle inte göra en affär utanför bankernas kontorstid ifall att man behöver ta kontakt på telefon.
Vid provkörning följ med.
Köpeavtal i två ex. är väl bra att ha där det står vad affären gäller och om det är något speciellt med objektet. Behövs inga förtryckta avtal, kan skrivas på vanligt papper.
Jag har alltid visat reg.nr detta p.g.a att jag som köpare inte skulle vara ett dugg intresserad av en bil där jag inte får tillgång till all information om bilen som reg.nr ger dej

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025
Några funderingar till
Hör förmedlare av sig och vill överta försäljningen?

Brukar spekulanterna ha finansieringen klar när dom kollar på husbilen?

kullen

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2025
Det händer att förmedlare hör av sig genom Blockets meddelande servic, men framgår det att det är förmedlare så väljer man själv vilka man svarar.
Dom som köpt husbil av mej har haft köpeskillingen på kontot, men hur dom har fått det har jag ingen aning om.

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Det sägs att förmedlare drar av på priset när husbilen är såld. Påhittade fel som säljaren får betala för. Risken är stor att man är helt i händerna på en förmedlare när man lämnat ifrån sig husbilen.
Jag skulle personligen bara anlita en säljare som jag känner. Husbilen bör vara fukttestad och genomgådd innan priset sätts. Hört historier där ägaren har fått stora avdrag på köpeskillingen för påhittade fel.

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
lämna ALDRIG på förmedling
det som att be om att bli lurad
det inget konstigt att sälja privat
bara följa dom basic regler
skriv aldrig över bilen utan betalning. du ska se pengarna på ditt konto VIKTIGT
äger byte via app
följ altid med vid provtur

Toppen