• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sälja HB till utlandet?? - England

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Sälja HB till utlandet?? - England

Patric har du inte funderat på att kontakta polisen så dom får chansen att sätta dit en bedragare ? Eller är polisen maktlös så länge det bara handlar om försök till bedrägeri ?
// Göte J

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Hejsan .
Jagskickade infon till kompisen och fick detta svaret men visst vore det väl lite kul och se hur långt man kan driva med köparen eller kontakta polisen i Oxford och fråga om personen existerar alternativt och ringa och telefonnummret och fråga efter honom eller någon annan :

Nja det gor det tyvarr inte.. Vi far bara for omradet man bor i o under sakerhets lag fa man inte kolla upp det pa engelska sidor..

Man om han vill betalla med paypal ar det val sakert??? Det ar nog sakraste sattet forutom att han betalla kontant...

F

F.d. 726

Guest

Vi la ut vår Husbil förra veckan och fick ett SMS svar med anmodan om att svara på engelska till en yahoo.se adress. Efter ett antal mail fram o tillbaka kommer exakt samma Oxford adress samt telefon nr,betalning via paypal o.s.v. Tyckte att det verkar skumt och började söka på Google och när jag slår in +44 telefonnummret kommer jag in på detta forum. Jag tycker att allt verkar helskumt. Efter att jag skickade ett mail om det inte blir någon affär har det blivit tyst.

/ BCDAL

F

F.d. 10115

Guest

Detta är bluff och båg!
Detta är en typ av bedrägerier som är mycket vanliga mot bilmarknaden i USA. Det är ett bedrägeriförsök.
Skicka aldrig iväg bilen till ett okänt land om den betalats med check. Aldrig. Kontant eller pengar överförda till ditt konto eller Paypal är det som gäller. ALLTID!!!

Fick på årets sista dag 2006 ett mail från en kille som förlorat
7500 euro på detta sätt.
Han fick stoppat bilen i tullen men tyvärr nästan 70 000skr fattigare.

Här följer ett exempel på hur mail kan se ut.
1, Inget riktigt personnamn på "köparen" vare sig i brevet eller i avsändarfältet utan ett pseudonym, till exempel " Mr Dave"
2, Ingen riktig emailadress utan en gratisadress som yahoo eller hotmail
3, Felstavningar och språkfel, till och med undertecknat med felstavat engelskt efternamn "Mr Davison"
4, Rakt på sak, jag köper bilen och är redan tillfreds med de detaljer du givit i annonsen
5, Berömmer annonssiten, berömmer allt och alla. Ger en positiv bild.
6, Säger sig vara i ett ekonomikt framgångsrikt land, te.x Förenade Arabemiraten"
7, Antyder sig ha en lokal kontakt, i England eller Danmark och ger till och med ett telefonnummer.
8, Med all säkerhet skall denne kompis involveras i "affären" rätt snart som mottagare av pengar, inget annat.
9. Nästa steg kommer att vara ett erbjudande om att en "check" skall sändas mig och garanterat kommer den att vara på ett större belopp än det jag vill ha för bilen! Detta för att täcka fraktkostnaderna till ett konstigt land och påstådda skatter som sen inte skall erläggas och lika plötsligt blev frakten fantastiskt mycket biligare!
Då blir man ombedd att reglera överskottet omedelbart givetvis till "kompisen" genom att sända överskottet genom Money Gram eller Western Union (omöjligt spåra mottagaren!) Självklart så får man veta hur stort överskottet är och man säger att frakten är överbetald. Man dränks givetvis av email från "Mr Dave"
10, Den ursprungliga checken på det för stora beloppet är givetvis falsk eller stulen, men det tar tid innan den svenska banken får reda på det och det blir självklart aldrig frågan om någon utbetalning och skulle banken gå på det så kommer deras utlandsavdelning återkomma och ett återbetalningskrav uppstår. Man får en skuld till sin egen bank!!!
Banken har rätt att ta tillbaka pengarna i 90 dagar!!
Så här kan ett mail se ut.
Telefonnummer: +447024023693

Dear seller,
This is mr dave,I am presently runing a new fairlly
used car sail shop in the united Arab Emirate (U.A.E)
. i am interested in the purchase of your car advertised
on one of the best internet market site in Denmark,
(www.usabil.nu) recomended to me by a colleague
i am very ok with the details you have provide on the
internet advert and i am ready to make payment for it
as soon as possible, hope its still available for sale.
i will like you to furnish me with the below
information to assure me of the sale:
1) is it still available for sale?
2) email me the last price you will accept to sell it to
me in EURO including tax.
3) email me the address and city where it is located
presently so i can know what it will cost me for the
transportaion.
4) also let me know if there is need to replace any part
before use.
Do not worry about the shipping, this will be a bit
costly for me but i will sort it out, i will arrange with a
freight forwarding company who will send an Agent to
your location after payment is confirmed by you for
the pick up,
I will appriciate if you can send me a more recent
picture of it via my email.
Please make the price considerate since i will be
paying for the shipping,en also to consolidate further
transactions i await your email with your last offer price.
kind regards,

Mr davidson. __​
En kille mailade mig.

Han svarade på mailen och fick följande i retur.

-Hello.
Thanks for the quick reply,i am happy is still available for sale, the price is ok,I am sorry for the late response to your email,one of my client had complecated orperation which i was trying to correct with my colleague, please reserve it for me and take off the advert from the internet because i am making payment immediately.

Due to distance barrier and my tight schedule / programms and to avoid additional cost,is not advisable to come phisical to text it before payment,but i am ok with the details on the advert and i am paying for it as discribed and i accept that you sell it to me at no warrantee or Guarantee.

Regarding payment,i will instruct my client in EUROPE who owe me and agree to pay me via a cover cash cheque of ( 10,500 pounds )from his active british account to issue you the money for the payment, this money is for your payment and shipping cost because i am not in europe presently, i just relocated to United Arab Emirate (U,A.E) to set up a private clinic .
The cheque my client will send to you for the payment is a certified covered cheque (cash check) which can be exchanged, confirmed and cashed in any post office, bank or finance institute in Denmark, Austria, Germany, Sweden and any country in europe within 1-3 days,he use to pay me with it while in Europe.

All you have to do when you get the cheque is to take it to your bank or any finance institute for cashing and exchange, as soon as the money is credited on your account, deduct your payment which is 8,000,00EURO ),

The remainder of the money is for the shipping cost. you will assist me transfer it to the freight forwarding company agent that i am yet to contact, he will handle the pick up and shipping after you deducted your payment and all bank charges. he also will sign on my behalf as my representative all document including change of ownership he will transport it alongside my other medical iterms in Austria. i will provide you all required details and instructions when you receive the money and have deducted your payment. i do hope i can trust you with this transaction,i would have done this myself but i am not in EUROPE presently.

NOTE : Also deduct 100 euro extra from my balance to pay for any bank exchange charges and express check cashing fees or cortage fee if required. feel free to deduct the currency exchange charges too. you are to pay the freight agent in EUROS or POUNDS with the remaining money after exchange.

Below is my information and address for documentation.

Davidson Jerry More
21 Al Khan Road, Bin Haddah
26863 Sharjah,
United Arab Emirate( U.A.E).

Again : before i instruct my client to send the money i will want you to state in your next email and assure me that this arrangement is ok and that i can trust you with this transaction.
please reply as soon as possible so that i can instruct my client can send the payment.
Also send me again the name of the beneficiary of the payment and the name which should be on the cheque and your complete home address where to send the payment in the following order :

FULL NAME TO REMIT CHEQUE.....
ADDRESS........
ZIP CODE.........
CITY.........
COUNTRY........
PHONE NUMBERS......

Just want to be very sure the payment is made with the correct data and address. i hope to read from you soon with all required details for the payment so i can prepare a sale contract between us for this transaction.
i await your reply soon.
I am counting on your understanding and trust to make this transaction a success because i really want a surprice gift for my daughter..
urgent response will be highly appriciated.
kind regards with greetings to your family.
Davidson Jerry More
Tänk med luringar det finns i vår värld.

F

F.d. 1470

Guest

Återigen, dessa "köpare" har kopierat Pay pals utskicksformular m.m. så det mail som kommer från Pay pal om att en betalning är gjord till Paypal och att Pay pal skickar pengar när de får kollinummer, är förfalskade.

Har även fått detta bekräftat av Pay pal när jag anmälde det till dom.

F

F.d. 16574

Guest

Hej!

Läste här på forumet att du hade fått en köpare från england. Jag har ute min husbil nu och fick liknande mail som du. Vet du vart man skulle vända sig till för att anmäla sådant här. Den här gången heter han Adam och har en annan address men det är samma telnr.

Toppen