• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sälja HB till utlandet?? - England

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Har lagt ut min Plåtis till försäljning - hustru är ombytlig av sig - (jag vill inte sälja). :cool:

Till saken.
Fick mejl av en kille som påstår sig vara engelsman och jobbar på båt.
Han är tydligen intresserad av min Plåtis och vill köpa den.
Är det nåt luredrejeri med detta? Paypal?? Pickup?? England??
((Åker på jobbet nu och är åter på nätet måndag))

Så här skrev han (tagit bort delar):
Hello.

I am Erik S.... from united Kingdom am a Marine Engineer
I'm satisfied with the condition of the auto. I will be
paying you through Paypal, safe and reliable method of
payment.. And i will take care of all Shipment Preparations
for the car to my home through Pick up :

Erik S....
xx,Ridgefield road
oxford,
ox4 3bx,
United Kingdom.
Here is my phone number below : +447045731347

Hope to read from you soon.

Best Regards.

F

F.d. 7282

Guest
Sv: Sälja HB till utlandet?? - England

Så här står det på Transportstyrelsens hemsida:
När köparen är en person utan svenskt personnummer

För att ett ägarbyte ska kunna registreras måste den nya ägaren ha ett svenskt personnummer.
Om han eller hon saknar ett sådant, kan man ansöka om ett så kallat samordningsnummer. Det går bra att ansöka i samband med ägarbytet och då bifoga en skriftlig begäran samt uppgift om personens adress i Sverige.

Till anmälan om ägarbyte ska bifogas en tydlig kopia på ett giltigt pass eller nationellt identitetskort.
(Nationella identitetskort utfärdas endast av vissa länder inom EU/EES och av Schweiz.) Observera att ett så kallat LMA-kort inte är en giltig identitetshandling.

För mer information kontakta vår kundtjänst för fordonsfrågor på 0771-14 15 16.
Mer information om samordningsnummer kan du få på Skatteverkets webbplats.

Lycka till // Pär

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Hej Patric

Det finns flera detaljer som talar emot en seriös köpare.
En Engelsman köper inte en vänsterstyrd bil, den är totalt värdelös för honom på den engelska begagnade marknaden.
Dessutom får han modifiera om bilen för en massa pengar för att få den godkänd i England, alltifrån hastighetsmätare till nya strålkastare etc får bytas.
Utöver detta har pundet rasat ordentligt i värde de senaste veckorna.
Alltså en riktigt helkass affär för en engelsmannen att köpa bil i Sverige just nu när pundet står i 10,70:- SEK.
Summa sumaris så har du nog en bedragare på tråden.

Varför inte spela med ett tag och se hur bedragare går tillväga med Paypal, kunde vara kul för oss andra att ta del av.

//T

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag tror att du är lite fel ute beträffande engelsmän och deras innehav av vänsterstyrda husbilar.

Det finns massor av sådana bilar som importeras av engelsmän för att antingen användas på deras semestrar på kontinenten eller på grund av prismässiga fördelar. Engelsksålda bilar finns i två varianter, antingen högerstyrd med bodel lika vänsterstyrd (som våra) eller högerstyrd med spegelvänd bodel, alltså med bodelsdörren på vänster sida. Vi såg åtskilliga vänsterstyrda och engelskregistrerade bilar under vår semester i England, även högerstyrda med bodelsbörren på höger sida. Engelska husbilar är däremot helt anpassade till vänstertyrafiken.

B

Boxer

Guest

Läste om ett bedrägeriförsök på en norsk motorcykel som verkar börjat på samma vis. Det kom också från England.
Kolla på http://www.rykogreis.com/ och skrålla ner en bit på sidan så får du se.

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

I am Erik S.... from united Kingdom am a Marine Engineer
I'm satisfied with the condition of the auto. I will be
paying you through Paypal, safe and reliable method of
payment..

Hej!

Drar åt mig öronen lite grand, en engelsman skulle väl ha skrivit Vehicle?:confused:

Auto låter för mig tyskt.

Bara en reaktion från min sida!

Ha det gott!:)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Om du vill kan jag be en bekant som bor i England och kolla så att namn VS adress och telefonnummer stämmer .

När det gäller sälja till England så står det ju även i ägarbyterspapperna under Avregistrering och export .

Inget konstigt när vi köpte bil från england men då var vi där och betalade kontant .

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Läs på Paypal om återbetalning (Chargeback) så ser du att det som låter säkert inte är det ifall köparen handlat med kreditkort.

Betala gärna med PayPal men var försiktig med att sälja via PayPal om det rör sig om mycket pengar.

Det är vanligt med chargeback för att lura säljare. Sök på PayPal o chargeback o scam så hittar du lite olika metoder.

F

F.d. 8987

Guest

En annan sak att tänka på när man säljer på export är att även om man gör helt rätt efter Transportstyrelsens direktiv, lämnar in reg-plåtar etc. så kan det bli problem.
Om den nya ägaren inte registrerar in fordonet i sitt land, kanske för att använda den som reservdelsbil, så blir man inte avregistrerad som ägare i Sverige. Detta innebär att man får betala registerhållningsavgift i Sverige.
Detta hände min svärson som fortfarande, 2 år efter att bilen blivit såld till Danmark, får betala registerhållningsavgift.
Torbjörn

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Fortsatt mejlkonversation: det blir bara värre å värre tycker jag.
Jag-
Are you serious??
How did you find my Iveco?
Never heard abouth anyone selling from Swe to GB - the other way yes but not to England.
Hans svar-
My shipping company will locate your address and as soon as i made the payment they will come and pickup the Iveco.
Jag-
I´ve no experience of that - have to ask around.
Going to work now.
Hans svar.-
Hello,

I will advice you that Paypal is very secure and reliable
and since i have been using the method of payment they have
been protecting from any fraud activities that is why i
insisted on paypal because i don't have any access to my
bank account online as i don't have internet banking and i
can't go to the bank due to the nature of my job, but i can
pay from my paypal account, as i have my bank a/c attached
to it, i will need you to give me your paypal email address
so i can make the payments asap for the vehicle and pls if
you don't have paypal account yet, it is very easy to set
up, go to www.paypal.com and get it set up , after you have
set it up i will only need the e-mail address you use for
registration with paypal so as to put the money to your
Paypal account.

F

F.d. 29925

Guest

Har för mig att det är när köparen har mottagit varan och godkänd densamma som han skickar ett medellande till Paypal som först då släpper över pengarna.
Så för egen del skulle bara en banköverföring komma ifråga vid en liknande affär.
(finns allt för många "intelligenta skojare" på nätet);)

En svåger blev lurad på 3000:- vid ett kameraköp, men som det sägs: om det låter otroligt billigt är troligen inte sant.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag har köpt och sålt en del prylar via oftast tyska men även engelska eBay. Handlar jag då med hjälp av PayPal så ser jag direkt när penagar kommit in för en vara jag sålt. Det är först då jag skickar varan.

Skulle köparen inte vara nöjs så upprättar köparen ett ärende genemot mig via PayPal som sedan kontaktar mig och kräver pengarna tillbaka.

Beträffande just detta exempel så verkar köparen inte vara engelsman, möjligen inflyttad. Detta kan vara en anledning till intresset för en vänsterstyrd bil, han reser kanske ofta till sitt hemland. Däremot tycker jag det verkar lite konstigt att vilja köpa en bil obesedd.

Telefonnumret är inte registrerat på Yellow Pages i UK.

F

F.d. 1470

Guest

Se upp med detta. Dessa bedragare har kopierat Paypals utskickformulär och försöker via dessa få säljarna att skicka varan och säger sedan att att Paypal sedan skall betala ut mot kollinummer. Något som förstås inte sker.

F

F.d. 54222

Guest

BLUFF..det var en som försökte med mig, på en dator jag hade till salu.

Han mailade hela tiden och tjatade om att nu var pengarna på väg på PAYPAL.

Men jag såg inte detta eftersom han påstod att han måste ha kollinumret på paketet som jag hade skickat, och maila det till Paypal, så skulle dom släppa pengarn.

VARNING

snobben

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
2877
Medlemskap
2025

Hej
Fick något liknande nu i helgen då jag lagt ut en Ford Mustang 68 på blocket.
Började med ett sms ganska omgående efter att annonsen kom ut där personen ville ha mer info, vilket jag skickade via email. Sedan kom nedanstående svar.
Har aldrig använt Paypal så vet ej hur det fungerar.
Man blir fundersam är det lurendrejare eller är det ok?

Hello

how i wish to come and view what am buying from you.but am currently out of state....i'm a marine engineer who's on a ship right now at Bermuda......I would want you to know that i will be paying via PayPal and i would pay the paypal transfer charges too...due to the distance as i'm in Bermuda presently...I want you to provide me with the following information for me to proceed with the Payment...

Name
Your PayPal e-Mail Address :
Amount

I would like you to know that after i make the payment i would tell my Private Courier Service to come and pick it up at your address once you receive the payment into your PayPal account.

Have a nice day.
Charles

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Et stort faremoment for en selger er at kjøper kan blokkere utbetalningen fra paypal i løpet av 45 dager fra betaling og det er da selgers ansvar å dokumentere at kjøper har mottatt varen OG godkjent den.

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Hej Patric

Läste din mejl-konversation med honom och det slog mig en sak.
Engelsmannens svar har ingen koppling till dina frågor.

Det verkar som du får tillbaks automatsvar från honom och du följer inte mönstret han har tänkt sig, därför ser mejl-dialogen väldigt konstigt ut.

Bara för skoj skull, om du nu orkar, varför inte fortsätta mejla med honom, t.ex att du vill ha en kopia på hans pass för att kunna fortsätta affären.

- Kul att se svaret på en sådan fråga.

//T

Toppen