• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sälja en importbil

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sälja en importbil

90€ er normal pris for en autorisert tetthetkontroll i Tyskland på de fleste husbiler.
Årsaken til at fabrikkene krever disse kontrollene er at limingen av påbygget gjøres for hånd og det kan forekomme svake partier som ved vibrasjoner under kjøring kan føre til mindre lekkasjer. et annet sted det kan oppstå problemer et tetningen rundt luker. Disse fikses da som en garantijobb, ofte uten at kunden blir informert mer om dette. Resultatet av målingene loggføres av fabrikken som dermed kan se utviklinger som kan føre til nye smålekasjer. Det hender at verkstedet får ordre fra fabrikken om å kalle inn bilen til en mindre garantijobb (rensing og forsterkning av en limfuge).

Ett godt eksempel var min gamle Flair fra 1999 med 6 års tetthetsgaranti, her ble det 2 ganger foretatt utbytting av tettning av hjørne mellom tak, vegg og frontmaske - en gang for hver side og etter 6 år kom det et kit for utbytting av gulvet i garasjen grunnet kondens i hjørnene bak basert på utviklingen i litt forhøyet fuktnivå i gulvplaten. Bassert på dette problemet så er det på nye biler nå et gulv i garasje og underetasje som ikke kan skades av vann - kondens eller lekkasje fra luker.

jalle

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
352
Medlemskap
2025

Hej kommer kanske in lite sent i debatten,men vi bytte i n en importbil hos Hymercenter i ängelholm.Vår kontakt på firman menade då på att det var ingen skillnad på en importbil från Palowski stor handlare i tyskland eller en svenksåld bil.vi fick ok pris och bytade till en integrerad hymer,inga problem.

F

F.d. 5333

Guest

Som nybliven köpare även om leveransen ännu inte skett kan jag säga att det ännu inte är i närheten av samma priser mellan Tyskland och Sverige. Vår bil kostade listpris i sverige 650 ca och i tyskland 530 har jag för mig. Prutmånen skulle jag gissa är likartad så nog kostar det en extra slant att handla här. Scandinavienpaketet betingar absolut inte mellanskilnaden. Men så är det med allt i Sverige av någon anledning och det är lite konstigt för lönerna i Tyskland är knappast lägre än i Sverige.
Lidl som säger att de pressar priserna säljer samma glass som här i Polen för 1/3del av priset. Så nog lägger man på allt man kan så länge kunderna köper alltid.

Kan det bero på Svenska höga momsen. Mindre utbud i Swedala än i Tyskland mm mmm

B Bergman

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025

Hej
Har Du sålt, annars om du skall byta till en större åk till Husbilar i Pukavik, har har idag allt från plåtisar till dom största husbilarna.
Bosse

Toppen