Knut
FD HBK Medlem
Sv: Sälja en importbil
90€ er normal pris for en autorisert tetthetkontroll i Tyskland på de fleste husbiler.
Årsaken til at fabrikkene krever disse kontrollene er at limingen av påbygget gjøres for hånd og det kan forekomme svake partier som ved vibrasjoner under kjøring kan føre til mindre lekkasjer. et annet sted det kan oppstå problemer et tetningen rundt luker. Disse fikses da som en garantijobb, ofte uten at kunden blir informert mer om dette. Resultatet av målingene loggføres av fabrikken som dermed kan se utviklinger som kan føre til nye smålekasjer. Det hender at verkstedet får ordre fra fabrikken om å kalle inn bilen til en mindre garantijobb (rensing og forsterkning av en limfuge).
Ett godt eksempel var min gamle Flair fra 1999 med 6 års tetthetsgaranti, her ble det 2 ganger foretatt utbytting av tettning av hjørne mellom tak, vegg og frontmaske - en gang for hver side og etter 6 år kom det et kit for utbytting av gulvet i garasjen grunnet kondens i hjørnene bak basert på utviklingen i litt forhøyet fuktnivå i gulvplaten. Bassert på dette problemet så er det på nye biler nå et gulv i garasje og underetasje som ikke kan skades av vann - kondens eller lekkasje fra luker.
90€ er normal pris for en autorisert tetthetkontroll i Tyskland på de fleste husbiler.
Årsaken til at fabrikkene krever disse kontrollene er at limingen av påbygget gjøres for hånd og det kan forekomme svake partier som ved vibrasjoner under kjøring kan føre til mindre lekkasjer. et annet sted det kan oppstå problemer et tetningen rundt luker. Disse fikses da som en garantijobb, ofte uten at kunden blir informert mer om dette. Resultatet av målingene loggføres av fabrikken som dermed kan se utviklinger som kan føre til nye smålekasjer. Det hender at verkstedet får ordre fra fabrikken om å kalle inn bilen til en mindre garantijobb (rensing og forsterkning av en limfuge).
Ett godt eksempel var min gamle Flair fra 1999 med 6 års tetthetsgaranti, her ble det 2 ganger foretatt utbytting av tettning av hjørne mellom tak, vegg og frontmaske - en gang for hver side og etter 6 år kom det et kit for utbytting av gulvet i garasjen grunnet kondens i hjørnene bak basert på utviklingen i litt forhøyet fuktnivå i gulvplaten. Bassert på dette problemet så er det på nye biler nå et gulv i garasje og underetasje som ikke kan skades av vann - kondens eller lekkasje fra luker.